Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

xDSL leverandører og kundeservice


Anbefalte innlegg

Etter å hatt ADSL i 2 år slutter jeg fortsatt ikke å forundre meg over leverandørene av dette de kaller 'bredbånd' (smalbånd).

Virker som at alle som har vært borti en xDSL tjeneste, og da spesielt ADSL; enten har problemer med fakturaer/oppetid på linja/support/eller andre tekniske problemer. Gjerne flere problemer samtidig. Hva er det med disse firmaene. For meg virker det som de ikke har tatt noen kurs i service og kundebehandling.

 

Man er jo klar over at xDSL tjenester er en rimelig 'ny' ting, men det får da være grenser? Dette er jo tekniske ting, og ISDN/modem har jo vært levert i mange mange år.

 

Hadde Telenor før, gikk over til Tele2. Orker ikke ramse opp alle problemene jeg hadde med faktuarer og venting for å skifte over til Tele2, fortsatt fungerer det ikke teknisk, men oppetid som ikke ligner noe :mad:

 

Hva gjør xDSL leverandørene så ¤#!&¤"& dårlige i forhold til leverandører av andre tjenester? Vokser ting for fort? Vanskelig å sammerbeide med Telenor (gjelder de som leier Telenors nett)? :ermm:

 

Ikke vet jeg. Jeg vet bare at jeg er dritt lei av behandlinga jeg får og alle de tekniske problemene.

Hvilke lover gjelder egentlig? Hvordan er det å kreve erstatning på en linje som ikke fungerer/fungerer dårlig og som man betaler for?

 

Huff, langt innlegg på morrakvisten ;):dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja alle vil ha bredbånd til en tiendel av prisen med ti ganger bedre service. Do the math...

Det har jo ikke noe med hvor billig og raskt man ønsker at ting kunne vært men få det man faktisk betaler for el. betale for det man faktisk får :)

 

Kunne jo kanskje vært en sak for forbrukerinspektørene FBI på nrk,eller TV2 hjelper deg,sett hva de kom fram til på generell basis.

Lenke til kommentar

Det er enorm konkurranse på bredbånd. Alle vil ha mer båndbredde og lavere pris. Det fører til at ISPer må kutte utgifter på en del områder.

 

Hva skal FBI/TV 2 hjelper deg gjøre med dette?

Dersom de kan endre en hel bransje vil jeg heller at de tar opp gebyr ****** fra bankene. Vi lar dem tjene seg rike på at de holder pengene våre. Vil vi bruke pengene våre - gebyr. Vil vi ta ut penger - gebyr. Vi vil betale regninger, der vi gjør alt arbeidet - gebyr. Vil vi vite hvor mye penger vi har - gebyr (gjelder ikke alle).

 

Dersom du har problemer med din linje, tar du dette opp med ISPen din. Dersom du ikke får det avtalen spesifiserer, poengterer du det til de og krever kompensasjon.

Lenke til kommentar

Nå er jo dette et todelt spørsmål...

 

Ja, mange leverandører har enorme kapasitetsvansker og tekniske problemer fordi de har bygd ut for fort og med for liten margin på kapasiteten. Når de leverer 1024 adsl til et område har de ikke nok båndbredde til at alle sammen laster samtidig. Det finnes et regnestykke som viser hvor mye en må ha for at ingen skal klage. Det er aldri alle som laster samtidig uansett. Funker som kloakken igrunn. Ville gått til ****** med en gang om alle trakk i snora samtidig.

 

Den andre enden av slangen er Telenor. De har en lang syndeliste når det gjelder samarbeid med andre leverandører. Dette gjelder spesielt når du skal over fra Telenor til en annen leverandør. Telenor gir rett og slett ****** i å hjelpe det andre firmaet, for det er ikke lenger deres kunde det er snakk om. I mange tilfeller krever faktisk telenor et gebyr for å la være å herpe infrastrukturen før en annen leverandør tar over. Om du bare avbestiller hos Telenor kobler de deg fysisk fra i sentralen, så det andre firmaet må sende en montør for å koble deg på igjen. Andre leverandører bare overleverer linjen, siden det er i routeren konfigurasjonen ligger. Du får ny boks, og din gamle boks blir svartelistet hos din gamle leverandør. Enkelt og greit.

Men ikke hos Telenor.

 

So once again, Stjelenor is to blame.

Lenke til kommentar

husk at telenor tjener mange penger på din tilkobling, (nesten) uavhengig hvilken ISP du måtte benytte.

 

De eier jo tross alt store deler av infrastrukturen for tele her i landet

 

telenor ødelegger infrastrukturen sin slik at andre ikke får tilgang? neppe, man skyter seg vel ikke i foten gjør man vel? :roll:

 

Dessuten trenger telenor denne infrastrukturen for å tilby sin egen XDSL

Lenke til kommentar
Tja alle vil ha bredbånd til en tiendel av prisen med ti ganger bedre service. Do the math...

Det har jo ikke noe med hvor billig og raskt man ønsker at ting kunne vært men få det man faktisk betaler for el. betale for det man faktisk får :)

 

Kunne jo kanskje vært en sak for forbrukerinspektørene FBI på nrk,eller TV2 hjelper deg,sett hva de kom fram til på generell basis.

Hva vil du ha? Billigere bredbånd eller bedre kundeservice? Du kan ikke få begge desverre. Bedre kundeservice = høyere priser. Desverre så er regnestykket så enkelt. Kundeservice/Support er en ren utgift for ISP'ene.

 

De tjener ikke penger på dette og det merker man lett med lange telefonkøer og dårlig service. I tillegg så skal jo Telenor ha sin del av kaka og det ISP'en tjener på abonnementet er minimalt med dagens priser på ADSL.

 

Når det kommer til selve tjenesten så er de fleste ISP'ene som ikke bygger ut sentraler med sitt eget utstyr i Telenor sin makt. Telenor utøver noen vanvittige regler for oppgradering og overbooking på BAP'er.

Endret av Fraction
Lenke til kommentar

Det å si at kundeservice er rein utgift er å sidestille lønn til arbeidere som en utgiftspost.

Levering av internett tilknytning og service er jo en og samme pakke du betaler for,problemet må jo ligge i at tilknyttningsdelen av den pakken er for dårlig så derfor må så mange ringe support, altså fiks de tekniske problemene og support delen blir levelig både for opreatører og kunder.

Lenke til kommentar
Den andre enden av slangen er Telenor. De har en lang syndeliste når det gjelder samarbeid med andre leverandører. Dette gjelder spesielt når du skal over fra Telenor til en annen leverandør. Telenor gir rett og slett ****** i å hjelpe det andre firmaet, for det er ikke lenger deres kunde det er snakk om. I mange tilfeller krever faktisk telenor et gebyr for å la være å herpe infrastrukturen før en annen leverandør tar over. Om du bare avbestiller hos Telenor kobler de deg fysisk fra i sentralen, så det andre firmaet må sende en montør for å koble deg på igjen. Andre leverandører bare overleverer linjen, siden det er i routeren konfigurasjonen ligger. Du får ny boks, og din gamle boks blir svartelistet hos din gamle leverandør. Enkelt og greit.

Men ikke hos Telenor.

 

So once again, Stjelenor is to blame.

 

 

 

Kan du virkelig dokumentere/bevise dine påstander over så er det bare å rusle til Post og Teletilsynet, de tar seg av slike ting som dette.

 

Er veldig latterlig hvordan folk faktisk klarer å beskylde Telenor for alt mellom himmel og jord, basert på hva en eller annen fyr som kjenner en fyr som møtte broren til en han satt ved siden av i 3 uker i barnehagen har sagt.

 

Greit de er ikke beste venn med sine konkurrenter, men tror dere at de andre ISP'ene er mindre vansklig enn Telenor når kunden prøver å gå andre veien?

 

Og Telenor er faktisk ikke spesiellt vansklig når du ønsker å bytte leverandør, bare at de nye leverandør må kunne rutinene for hvordan dette skal gjøres.

 

Nei, jeg jobber ikke i Telenor, men for et firma som har mange av ISP'ene i dette landet som kunder.

Telenors systemer er dessverre for tungvinte, men de fungerer om man bare lærer seg de.

Lenke til kommentar
Det å si at kundeservice er rein utgift er å sidestille lønn til arbeidere som en utgiftspost.

Levering av internett tilknytning og service er jo en og samme pakke du betaler for,problemet må jo ligge i at tilknyttningsdelen av den pakken er for dårlig så derfor må så mange ringe support, altså fiks de tekniske problemene og support delen blir levelig både for opreatører og kunder.

 

Nå ja, hadde kunder lest manuallen så hadde det nok vært enda færre support samtaler.

Men blir litt som høna og egget, du som kunde vil ha en billig tjenste.

 

ISP MÅ tjene penger, for å få pris til kunde ned på et nivå de aksepterer, så kutt gjøres for å få til dette.

 

1. Kjøp billigere utstyr, som kan ha dårligere kvalitet og igjen leverandør tjener mindre og de kutter på sin side igjen osv osv.

2. Kutt ned på alt av ekstra tjenester ink support ol.

 

Pris er dessverre den største markedsdriveren i konsument markedet, men slik er det nå engang, fordi du og jeg vil ikke betale mere enn absolutt minimum, gratis er det meste som vi synes er rettferdig at vi betaler. Egentlig så burde vi få betalt :D

Endret av JPedro
Lenke til kommentar
Det er enorm konkurranse på bredbånd. Alle vil ha mer båndbredde og lavere pris. Det fører til at ISPer må kutte utgifter på en del områder.

 

Hva skal FBI/TV 2 hjelper deg gjøre med dette?

Dersom de kan endre en hel bransje vil jeg heller at de tar opp gebyr ****** fra bankene. Vi lar dem tjene seg rike på at de holder pengene våre. Vil vi bruke pengene våre - gebyr. Vil vi ta ut penger - gebyr. Vi vil betale regninger, der vi gjør alt arbeidet - gebyr. Vil vi vite hvor mye penger vi har - gebyr (gjelder ikke alle).

 

Dersom du har problemer med din linje, tar du dette opp med ISPen din. Dersom du ikke får det avtalen spesifiserer, poengterer du det til de og krever kompensasjon.

skift til skandiabanken =) null gebyrer.. noen hundrelapper i året for å ha kort, ellers ingen utgifter. Noen tusen å spare om du er flittig bruker av forskjellige tjenester

Lenke til kommentar
Er veldig latterlig hvordan folk faktisk klarer å beskylde Telenor for alt mellom himmel og jord, basert på hva en eller annen fyr som kjenner en fyr som møtte broren til en han satt ved siden av i 3 uker i barnehagen har sagt.

Vel, dette har jeg fra førsteklasses kilde. Meg selv.

 

Når vi skulle fra Telenor til Tiscali gikk Telenorut inn i sentralen og koblet ut linja fysisk. Det samme skjedde IKKE når vi i sin tid gikk fra Mimer til Telenor (Mimer er enda verre på pris og støtte).

Lenke til kommentar
Når vi skulle fra Telenor til Tiscali gikk Telenorut inn i sentralen og koblet ut linja fysisk. Det samme skjedde IKKE når vi i sin tid gikk fra Mimer til Telenor (Mimer er enda verre på pris og støtte).

Og hva er problemet?

Det som er problemet er at istedenfor en smertefri overgang som vi hadde mellom Mimer og Telenor måtte Tiscali sende ut en fyr for å koble på igjen linja, noe som førte til en ekstra kostnad på 1000 spenn og ekstra ventetid på nærmere en uke.

 

Heldigvis roter Tiscali fælt med faktureringen sin. Vi har ikke fått faktura for den jobben, etablering eller de første to månedene. Vi fryktet at det skulle komme en smell, men når regninga for tredje måned kom var det ordinær månedsavgift :)

Lenke til kommentar
Det som er problemet er at istedenfor en smertefri overgang som vi hadde mellom Mimer og Telenor måtte Tiscali sende ut en fyr for å koble på igjen linja, noe som førte til en ekstra kostnad på 1000 spenn og ekstra ventetid på nærmere en uke.

Antagelig Tiscali som ikke har gjort jobben sin i forhold til leverandørbytte tenker jeg.

De er alle sammen kunder av Telenor Networks og sånn sett like verdifulle.

Lenke til kommentar
De er alle sammen kunder av Telenor Networks og sånn sett like verdifulle.

Faktisk er de ikke like verdifulle. Telenor ser helst at pengene går direkte i deres lomme istedenfor til Tiscali. Greit nok, mye av pengene Tiscali får går til Telenor for linjeleie, men der er det statlig regulering. Telenor kan tyne sine egne kunder, men når de tyner konkurrenter får de pungsmekk.

 

Det de derimot kan gjøre plenty av er sånne "administrative tabber" for å skremme brukere fra å skifte. Tvilsom taktikk, men den funker sikkert.

Lenke til kommentar
Det de derimot kan gjøre plenty av er sånne "administrative tabber" for å skremme brukere fra å skifte. Tvilsom taktikk, men den funker sikkert.

Jeg opplever ikke dette, og jeg har endel erfaring med levering av linjer, det var mye mer kaos før uansett om hvilken ISP man brukte.

Jeg føler meg ganske trygg på at TNN behandler sine kunder nokså likt, men som sagt kan mye rart skje om ISP ikke gjør jobben skikkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...