Gå til innhold

Da de måtte skrive om hele koden, stod Kai ovenfor et vanskelig valg. Nå er alle utviklerne i ekstase


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje navnet MongoDB er et problem i seg selv...

Det vekker ingen tillit, og man får assosiasjoner så det holder.

 

Ytelsen er det viktigste. Hva med sikkerhet? Det hjelper ikke med all verdens ytelse hvis databasen er inkonsistens etter krasj, f.eks. ved strømbrudd.

Nå kjenner jeg ikke Mongo (for et navn) men jeg tror sikkerhet vil bety mer enn hastighet i svært mange situasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er kult at større selskaper prøver noe annet en bare SQL Server / Oracle.

 

Men før en hopper rett på MongdoDB så bør en sette seg skikkelig inn dens svakheter også.

 
De bedre distribuerte databasene implementerer en skikkeleg Paxos / Raft / ZAB konsensus algoritme. De som ikke gjør det må en være forsiktig med.. F.eks så har du Elasticsearch som er fantasktisk bra til tekstsøk, men de valgte akkurat som MongdoDB å skrive sin egen konsensusalgoritme uten rot i faktisk forskning og derfor fungerer de dårlig som distribuerte systemer. 
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kanskje navnet MongoDB er et problem i seg selv...

Det vekker ingen tillit, og man får assosiasjoner så det holder.

 

Ytelsen er det viktigste. Hva med sikkerhet? Det hjelper ikke med all verdens ytelse hvis databasen er inkonsistens etter krasj, f.eks. ved strømbrudd.

Nå kjenner jeg ikke Mongo (for et navn) men jeg tror sikkerhet vil bety mer enn hastighet i svært mange situasjoner.

 

Det er ikke navnet som er problemet, men at folk ikke har peiling på hva det er og blir derav skeptisk. I Norge fins det utrolig mange som er livredde for noe annet enn Microsoft. Det er gratis å lese om det, og prøve det.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Kanskje navnet MongoDB er et problem i seg selv...

Det vekker ingen tillit, og man får assosiasjoner så det holder.

 

Ytelsen er det viktigste. Hva med sikkerhet? Det hjelper ikke med all verdens ytelse hvis databasen er inkonsistens etter krasj, f.eks. ved strømbrudd.

Nå kjenner jeg ikke Mongo (for et navn) men jeg tror sikkerhet vil bety mer enn hastighet i svært mange situasjoner.

Det er ikke navnet som er problemet, men at folk ikke har peiling på hva det er og blir derav skeptisk. I Norge fins det utrolig mange som er livredde for noe annet enn Microsoft. Det er gratis å lese om det, og prøve det.

uvitenhet og frykt er årsaken til at mange bedrifter fortsatt har windows og microsoft produkter

Endret av E32IF3SH
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bra at det skrives litt om alternative databaser. Selv om navnet mongoDB kan virke litt støtende på noen, så er dette en database som har vært i bruk en god stund nå.

 

At TU og tek har begynt å få mer og mer horrible overskrifter som ikke sier noe som helst om innholdet i artiklene, gjør at jeg synes både TU og TEK begynner å virke omtrent like seriøse som clickbait artiklene på Facebook.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Navnet kommer fra humongous.

Det er i alle fall den offisielle forklaringen.

 

Muligens litt krass på enkelte punkter, og noen år gammel, men dette er også interessant stoff for å se på erfaringene folk har med MongoDB over tid.

 

http://www.sarahmei.com/blog/2013/11/11/why-you-should-never-use-mongodb/

 

Dog er ikke alle problemene beskrevet egentlig MongoDB-spesifikke like mye som de er spesifikke for databasedesignet MongoDB benytter (document-oriented).

Endret av Occi
Lenke til kommentar

MongoDB er generelt bra, utenom at det har et rart JSON format. Det, pluss at man ofte må ha noen andre dependencies som Mongoose for at virtual properties skal fungere. Også viktig å skille database, som i servere bort i fra databasen som de bruker til det eksiterende prosjektet, det er to forskjellige ting :))

Lenke til kommentar

Kanskje navnet MongoDB er et problem i seg selv...

Det vekker ingen tillit, og man får assosiasjoner så det holder.

 

Ytelsen er det viktigste. Hva med sikkerhet? Det hjelper ikke med all verdens ytelse hvis databasen er inkonsistens etter krasj, f.eks. ved strømbrudd.

Nå kjenner jeg ikke Mongo (for et navn) men jeg tror sikkerhet vil bety mer enn hastighet i svært mange situasjoner.

 

navnet kommer fra "humongous" som refererer til datamengden den kan håndtere.

 

nosql-baser har andre egenskaper enn tradisjonelle rdbms'er. nosql er kanskje ikke et åpenbart valg for noe så tradisjonelt som en fakturaløsning, men jeg vet ikke hvordan de har vurdert dette.

Lenke til kommentar

dette skyldes inkompetanse. mysql er også svært utbredt, også blant de inkompetente, og man finner samme problematikk med sikkerheten der.

 

(dette har altså med popularitet og utbredelse å gjøre, og er ikke et reultat av tekniske forhold, eller at løsningene først og fremst brukes av folk som ikke kan noe om sikkerhet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...