Gå til innhold

Hvordan får jeg utnyttet 144hz-skjermen min?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en litt eldre Asus 27" skjerm med DVI, VGA og HDMI input (Tror modellen heter ASUS VG278HE).

 

Jeg kjøpte meg en slik Acer Predator bærbar PC for å spille med på farten, men kunne tenkt meg å ha den koblet på skjermen når jeg er hjemme.

 

Problemet er at jeg får ikke utnyttet mer enn 60hz fra skjermen. Jeg forsto det slik at HDMI >1.3 ikke klarer mer, dog prøvde jeg med en 1.4 kabel uten hell. (Tror iallefall det var det. Sto "HDMI with Ethernet" på den, så antar den skal være 1.4)

 

Samtidig virker det som at skjermen blir med HDMI koblet opp mot den innebygde intel-grafikken, og ikke 970M-kortet.

 

Jeg sjekka ut litt på nettet og fant en displayport til DVI-D-kabel. Har noen erfaring med dette og vet om den vil fungere, evt har noen andre tips å komme med? :)

Endret av Borgemeister
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg har en litt eldre Asus 27" skjerm med DVI, VGA og HDMI input (Tror modellen heter ASUS VG278HE).

 

Jeg kjøpte meg en slik Acer Predator bærbar PC for å spille med på farten, men kunne tenkt meg å ha den koblet på skjermen når jeg er hjemme.

 

Problemet er at jeg får ikke utnyttet mer enn 60hz fra skjermen. Jeg forsto det slik at HDMI >1.3 ikke klarer mer, dog prøvde jeg med en 1.4 kabel uten hell. (Tror iallefall det var det. Sto "HDMI with Ethernet" på den, så antar den skal være 1.4)

 

Samtidig virker det som at skjermen blir med HDMI koblet opp mot den innebygde intel-grafikken, og ikke 970M-kortet.

 

Jeg sjekka ut litt på nettet og fant en displayport til DVI-D-kabel. Har noen erfaring med dette og vet om den vil fungere, evt har noen andre tips å komme med? :)

Nå har ikke jeg sjekket, men jeg tviler på at du vil få særlig utnyttelse av en 144hz skjerm om du kobler den til en bærbar.

Lenke til kommentar

Jeg mener HDMI ikke støtter dette .. Ikke engang på HDMI 2.0 gjør. 

 

Selv om HDMI 1.4b med sine 340Mhz pixel clock skal kunne støtte 1080@120hz (1920*1080*120=248mhz) så gjør den ikke det ifm gaming

 

Kort oppsummert: HDMI er søppel for gaming over 60hz.

 

Og kabelen har ikke noe å si. Du kan bruke gamle kabler på HDMI 2.0 enheter. Det som er viktig er at sender og mottager (f.eks skjermkort og monitor) støtter HDMI 2.0.

Lenke til kommentar

Jepp - En aktiv en vel. Må ha strøm fra USB. DP til DVI-D dual link.

 

Finner ikke noe i norge nå. Her er eksempel fra UK (ebay)

http://www.ebay.com/itm/Genuine-Dell-DisplayPort-to-DVI-D-Dual-Link-Adapter-ACTIVE-USB-KDP70-470-AANW-/351441667917?hash=item51d38e474d:g:b9IAAOSwMmBVk5cq

 

Kan vel få dem billigere i statene - Så kjenner du noen der som kan sende det til deg så kan det lønne seg.

 

Og så passer du på at du har en dual link DVI-D kabel.

330137.jpg

Her er en i norge men koster jo en halv arm

http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Kabler-og-adaptere/DisplayPort/DisplayPort-DVI/Accell-DP-MiniDP-til-DVI-D-adapter-USB-str%C3%B8m-20-pin-ha-till-245-pin-hun118119-p0000054694

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...