Gå til innhold

Disse skal gjøre Honda mindre avhengig av Kina


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg trodde det het neodym på norsk. Er neodymium ny rettskriving, eller bare manglende oversettelse?

 

Tror du har rett. Ser også stadig samme skrivefeil når man omtaler titan eller molybden. Så har vi silisium, som stadig blir til silikon på norsk, og de mystiske metallene sodium og potassium :-)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

En elendig maskinoversatt (?) artikkel dette.

• Det heter ikke "jordarter" på norsk, det heter grunnstoff.

• Det som i artikkelen kalles "sjeldne jordarter" kalles lantanoider på norsk, oppkalt etter lantan, det første grunnstoffet i serien.

• Som flere har påpekt heter det neodym, ikke neodymium på norsk. Det heter altså neodymmagneter.

 

Selv undertegnende, en grafisk designer uten universitesutdanning, vet såpass. Å lese sånt som dette i et norsk sivilingeniørtidsskrift som TU gjør meg alvorlig bekymret for det grunnleggende kunnskapsnivået blant sivilingeniørene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

HONDA har en enestående produktbredde, alt fra fly, bil, båt, sykkel, til roboter, skjeletter, jordbruksredskap, og stasjonere husagregat. Og produserer alle former for energiomformere.

 

Ta gjerne kontakt så skal Dere få en ferdigutviklet idee helt gratis, med inntektspotensiale som tilsvarer over 500 000 personbilenheter pr år. Med oppfinnerhøyde og bare basert på hva Dere har og kan i fra før.

Basert på bedre en best filosofien og entreprenør judo, i et overmodent marked.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

En elendig maskinoversatt (?) artikkel dette.

• Det heter ikke "jordarter" på norsk, det heter grunnstoff.

• Det som i artikkelen kalles "sjeldne jordarter" kalles lantanoider på norsk, oppkalt etter lantan, det første grunnstoffet i serien.

• Som flere har påpekt heter det neodym, ikke neodymium på norsk. Det heter altså neodymmagneter.

 

Selv undertegnende, en grafisk designer uten universitesutdanning, vet såpass. Å lese sånt som dette i et norsk sivilingeniørtidsskrift som TU gjør meg alvorlig bekymret for det grunnleggende kunnskapsnivået blant sivilingeniørene.

 

Nå skal det sies at "sjeldne jordarter" også har vært et begrep på norsk, men jeg vil si lantanoider er mer foretrukket.

 

AtW

Lenke til kommentar

En elendig maskinoversatt (?) artikkel dette.

• Det heter ikke "jordarter" på norsk, det heter grunnstoff.

• Det som i artikkelen kalles "sjeldne jordarter" kalles lantanoider på norsk, oppkalt etter lantan, det første grunnstoffet i serien.

• Som flere har påpekt heter det neodym, ikke neodymium på norsk. Det heter altså neodymmagneter.

 

Selv undertegnende, en grafisk designer uten universitesutdanning, vet såpass. Å lese sånt som dette i et norsk sivilingeniørtidsskrift som TU gjør meg alvorlig bekymret for det grunnleggende kunnskapsnivået blant sivilingeniørene.

 

Begrepet "sjeldne jordarter" er da godt innarbeidet på norsk. Etter min mening er informasjonen i faktaruten helt korrekt. Bl.a.: "Sjeldne jordarter er en betegnelse som brukes om 17 grunnstoffer."

At Sjeldne jordarter ikke alle er sjeldne får en bare ta med på kjøpet. Jeg tviler på at "lantanoider" vil erstatte dette fullt ut.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

HONDA har en enestående produktbredde, alt fra fly, bil, båt, sykkel, til roboter, skjeletter, jordbruksredskap, og stasjonere husagregat. Og produserer alle former for energiomformere.

 

Ta gjerne kontakt så skal Dere få en ferdigutviklet idee helt gratis, med inntektspotensiale som tilsvarer over 500 000 personbilenheter pr år. Med oppfinnerhøyde og bare basert på hva Dere har og kan i fra før.

Basert på bedre en best filosofien og entreprenør judo, i et overmodent marked.

Og alt er av ypperste kvalitet innen sitt felt.  Litt det samme som Yamaha. 

 

Undervurderte selskaper spør du meg. Det er jo "moteproduktene" vi ser på toppen av firmalistene, ikke slike selskaper som dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

HONDA har en enestående produktbredde, alt fra fly, bil, båt, sykkel, til roboter, skjeletter, jordbruksredskap, og stasjonere husagregat. Og produserer alle former for energiomformere.

 

Ta gjerne kontakt så skal Dere få en ferdigutviklet idee helt gratis, med inntektspotensiale som tilsvarer over 500 000 personbilenheter pr år. Med oppfinnerhøyde og bare basert på hva Dere har og kan i fra før.

Basert på bedre en best filosofien og entreprenør judo, i et overmodent marked.

Og alt er av ypperste kvalitet innen sitt felt. Litt det samme som Yamaha.

 

Undervurderte selskaper spør du meg. Det er jo "moteproduktene" vi ser på toppen av firmalistene, ikke slike selskaper som dette.

Eg er litt dårlig på rettskriving, så ideen om at det kunne vere en fordel med tegnspråk dukket opp. Og det er kansje det: https://www.nrk.no/trondelag/heller-penn-og-papir-enn-pc-1.13100285

PC frikene ønsker seg bare tastatur, og det er forstålig det man kan det kan man. Alle andres behov er det mindre forståelse for, militæret og poletiet avlytter og hacker. Men er gir jo blanke f.. i å sikre norsk informasjon og hjelpe kommuner på riksplan med gode sikkerhetsløsninger og databaser. Spioner liker jo det dei kan nett som andre friker, og ønsker ikke kontroll av seg selv.

 

Har De prøvd Notes2016, det virker for å vere noe helt nytt med betydlig potensiale. Er en slags hybrid av hierarkisk og relasjonsdatabase ment som notatblokk og tar i mot alt man kaster mot den.

Symbian sin typegjennkjenning fra 2002 slår den derimot ikke.

 

Ser på Notes2016 som et viktigere produkt enn office pakken, alt i en fil og gode redigeringsmuligheter. Litt lite dynamiske menyer, men det kan jo komme seg etter hvert som tastaturfrikene får innspel.

 

Toppindustrisenteret er etablert, det er nesten så latteren setter seg fast i halsen. Inovasjon og entreprenørskap er en "breddeidrett", og krev informasjon og kultur i det brede lag.

Hvor er Dere NRK, ikke ver noen pingler, gi oss basis kunnskap minst 10 programmer i Petter F. Drucker's ånd.

 

Å ikke gjøre den dritt er også en beslutning, så hva slags ledelse med kompetanse har vi ?

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

 

En elendig maskinoversatt (?) artikkel dette.

• Det heter ikke "jordarter" på norsk, det heter grunnstoff.

• Det som i artikkelen kalles "sjeldne jordarter" kalles lantanoider på norsk, oppkalt etter lantan, det første grunnstoffet i serien.

• Som flere har påpekt heter det neodym, ikke neodymium på norsk. Det heter altså neodymmagneter.

 

Selv undertegnende, en grafisk designer uten universitesutdanning, vet såpass. Å lese sånt som dette i et norsk sivilingeniørtidsskrift som TU gjør meg alvorlig bekymret for det grunnleggende kunnskapsnivået blant sivilingeniørene.

 

Begrepet "sjeldne jordarter" er da godt innarbeidet på norsk. Etter min mening er informasjonen i faktaruten helt korrekt. Bl.a.: "Sjeldne jordarter er en betegnelse som brukes om 17 grunnstoffer."

At Sjeldne jordarter ikke alle er sjeldne får en bare ta med på kjøpet. Jeg tviler på at "lantanoider" vil erstatte dette fullt ut.

Lantanoider er ikke samme som sjeldne jordarter. Til sjeldne jordarter regnes også Scandium og Yttrium som ikke er lantanoider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...