Gå til innhold

2x 6 pin istedefor 1x6 1x8 980ti


Anbefalte innlegg

Ehh... vetikke ossen jeg skriver den her topicen men. Rota i kabinettet hehe :p lå merke til at for en grunn så mangla ene delen til 8 pin kontakten tilskjermkortet min men har brukt det med en 2x 6 pin istedefor 1x6 1x8 :p så i 8 pin slotten så stod det 6 pins bare men kortet har fungert utmerket. ingenting weird. synes det er ganske rart da ville tru at et eller anna ikke ville fungere som det skal? evt overklokking med + mv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det brukes sense wires for å "fortelle" grafikk kortet at det er 6 eller 8pin.

Kortet kan da føle at det kan trekke mere siden sense B er tilstede.

Var ikke klar over dette, må jeg innrømme. Du klarer ofte å korrigere meg :)

Kan være at det brukes slik av noen grafikk kort. Men er ikke sikker på at det er den egentlige hensikten.

 

Slike 'sense' koblinger er en vanlig teknikk som brukes i strømforsyninger, for å eliminere spenningsfallet i kablingen. Strømforsyninger regulerer seg selv ved å måle spenningen på utgangen. Ved å flytte målepunktet fra PSU til GPU så vil spenningen på GPU reguleres mer nøyaktig. (som elektronikkingeniør er dette noe jeg kan en del om).

 

Antar at det var dette som var hensikten da standarden ble utarbeidet. Men PSU produsentene har ikke fulgt opp med å implementere det, de bare la pin 4 til jord.

Tok det herfra: http://forums.anandtech.com/showpost.php?s=183a110af7ca1e6880093d18ebc9ac97&p=26958096&postcount=6

Lenke til kommentar

1 X 6pin har i følge PCI express spesifikasjonene "lov" til å belaste kabel/connector med 12 v 75w, 1 X 8pin 150w.

Så er det max 75w i en 16x fysisk slot (men få eller nesten ingen grafikk kort trekker mye 12v fra hovedkortets baner)

Kan lese om det under power her: https://en.m.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

Spesifikasjonen fra PCI sig for 225/300W PCI express power design add-on card har jeg ikke da man må være medlem for å laste den ned den pdf.

When a 6-pin connector is plugged into an 8-pin receptacle the card is notified by a missing Sense1 that it may only use up to 75 W.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...