Gå til innhold

[Løst] 20 timer å laste ned Win 10 ?


Anbefalte innlegg

Lurer på hva som skjer her, startet i går gratis nedlastingen av Win 10, og min PC sto i 20 timer med bildet " Starter nedlasting ....".  Jeg lukket den ned og prøvde på nytt, stått over natten og nå er det kommet en nytt bilde " Laster ned Win 10, 0% fullført, der har den stått et par timer.

Har 50 Mb/s nett, ny HP EliteBook i7 med 8Gb RAM og Win 7 Prof. 

 

Noe annet jeg skal gjøre, eller skal det et ca et døgn å laste ned?  Hvor lenge skal det gå før den går fra 0% til 100% ?

 

Startet  fra "Skaff deg Win 10" ikonet og har ellers ikke gjort annet enn å lukke andre applikasjoner.

 

Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klikk på Oppgrader Nå på denne siden: https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

 

Det starter nedlasting av et program på ca. 5MB.

Kjør dette programmet og velg "installer på denne PC'en"

 

Det gikk bedre, det tok "bare" ca 22 timer å laste ned derfra, men så finner jeg ikke igjen filene, så aner ikke hvordan jeg skal starte selve installasjonen, antar det er lagret noe på pc'en etter disse 22 timene?

Lenke til kommentar

 

Klikk på Oppgrader Nå på denne siden: https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

 

Det starter nedlasting av et program på ca. 5MB.

Kjør dette programmet og velg "installer på denne PC'en"

 

Det gikk bedre, det tok "bare" ca 22 timer å laste ned derfra, men så finner jeg ikke igjen filene, så aner ikke hvordan jeg skal starte selve installasjonen, antar det er lagret noe på pc'en etter disse 22 timene?

 

 

Hva lastet du ned? Media Creation Tool-programmet på 5MB?

 

Jeg antar at det ikke tok 22 timer, så jeg antar at du kjørte dette programmet, og at det så tok 22 timer før det hadde lastet ned filene.

 

Hver gang jeg har brukt programmet, og bedt om å "oppgradere denne PC'en", så har programmet sagt ifra når nedlastingen var ferdig, og bedt meg klikke på en knapp for å starte oppgraderingen. Så jeg har aldri trengt å vite hvor det lagret filene.

 

Jeg har også brukt programmet til å lage en ISO-fil, og da har jeg blitt spurt hvor jeg vil lagre ISO-filen.

 

Så jeg har aldri opplevd at filene som har blitt lastet ned har forsvunnet, og har derfor aldri behøvd å lete etter dem. De ligger nok et eller annet sted på PC'en din. Er du heldig kommer de til rette dersom du gjentar operasjonen.

 

Hvis du trenger et 'script' å følge, så er det et her: http://www.tenforums.com/tutorials/2267-windows-10-upgrade-installation.html?filter[2]=Installation and Setup

 

Det er mye informasjon på den siden, men hold tunga rett i munnen og følg:

step 4: To Upgrade to Windows 10 using Media Creation Tool

 

Det er mulig at noen av skjermbildene du vil se avviker litt fra de som vises på websiden, men prinsippet er det samme.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg endelig gjennomført, det tok mange timer, og det toppet seg med feilmelding om at det ikke gikk å installere Win 10.  Så da er jeg like langt......

 

Hva kan ha gått galt og hva gjør jeg nå?     Feilkode 80070652

Lenke til kommentar

 

 

Klikk på Oppgrader Nå på denne siden: https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

 

Det starter nedlasting av et program på ca. 5MB.

Kjør dette programmet og velg "installer på denne PC'en"

 

Det gikk bedre, det tok "bare" ca 22 timer å laste ned derfra, men så finner jeg ikke igjen filene, så aner ikke hvordan jeg skal starte selve installasjonen, antar det er lagret noe på pc'en etter disse 22 timene?

 

 

Hva lastet du ned? Media Creation Tool-programmet på 5MB?

 

Jeg antar at det ikke tok 22 timer, så jeg antar at du kjørte dette programmet, og at det så tok 22 timer før det hadde lastet ned filene.

 

Hver gang jeg har brukt programmet, og bedt om å "oppgradere denne PC'en", så har programmet sagt ifra når nedlastingen var ferdig, og bedt meg klikke på en knapp for å starte oppgraderingen. Så jeg har aldri trengt å vite hvor det lagret filene.

 

Jeg har også brukt programmet til å lage en ISO-fil, og da har jeg blitt spurt hvor jeg vil lagre ISO-filen.

 

Så jeg har aldri opplevd at filene som har blitt lastet ned har forsvunnet, og har derfor aldri behøvd å lete etter dem. De ligger nok et eller annet sted på PC'en din. Er du heldig kommer de til rette dersom du gjentar operasjonen.

 

Hvis du trenger et 'script' å følge, så er det et her: http://www.tenforums.com/tutorials/2267-windows-10-upgrade-installation.html?filter[2]=Installation and Setup

 

Det er mye informasjon på den siden, men hold tunga rett i munnen og følg:

step 4: To Upgrade to Windows 10 using Media Creation Tool

 

Det er mulig at noen av skjermbildene du vil se avviker litt fra de som vises på websiden, men prinsippet er det samme.

 

 

Ja, jeg brukte det programmet og det var selve lastingen som tok så mange timer.  Men problemet nå er altså at WIN10 ikke ble installert, det kom feilmelding, se koden i mitt innlegg under.   Jeg ble bedt om å prøve på nytt, må jeg da gjennom de 22 timene med nedlasting også?  Eller kan jeg bare starte installasjonen av filer som er her allerede, på en eller annen måte?

Lenke til kommentar

Du kan også prøve denne: https://support.microsoft.com/en-us/gp/windows-update-issues

 

Klikk på 'Run now' for å kjøre "Windows Update Automated Troubleshooter".

 

Slå gjerne av de fleste programmer som står og går i bakgrunnen. (Printer, scanner, ekstra brannmur, osv.)

Slå gjerne av anti-virus før selve oppgraderingsprosessen settes i gang.

 

Kjørte RUN der og den fant noen feil og resatte. Startet upgrade igjen, da starter den faktisk med full nedlasting på nytt, så den er ikke smart nok til å gjenbruke de filene som opplagt er et sted på laptoppen.  Men da er det bare å se hva som skje nå.  Har stoppet AdBlock og andre programmer i bakgrunnen. BitDefender går fortsatt, men den burde vel ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Et godt tips er å bruke Media Creation Tool til å lage en Windows 10 minnepenn (evt. ISO som backup til senere bruk). Da slipper du å laste ned setup-filene hele tiden og du kan kjøre repair fra minnepennen senere hvis det oppstår noen problemer med installasjonen. Installasjonen starter du enten innefra eksisterende installasjon eller ved å boote fra minnepennen. Så velger du å enten beholde alt (oppgradere) eller ingenting (i praksis en clean install).

 

Ta også en titt i denne tråden, spesielt førsteposten: Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar!  Installasjonen pågår enda, har stått i 99% ferdig de siste 10 timene, så det tar tid denne siste prosenten.

Men håper det går denne gangen, om det da ikke er blitt et heng av et eller annet slag, 10 timer med 99% status er kanskje ikke helt normalt?

Lenke til kommentar

Da har jeg fått lastet ned ISO filen til en ekstra usb harrdisk i alle fall.  Hvordan starter jeg installasjonen på nytt fra denne?  Hadde ikke noe USB minnepinne som var stor nok, da godtok den bare nedlasting til ISO fil og ikke til USB harddisk.

 

Pågående installasjon er fortsatt bare 99% ferdig etter å ha stått 1/2 døgn i 99% ferdig, virker nesten som det er noe galt....eller bare tålmod som trenges?

Lenke til kommentar

Da stoppet også 2. gangs forsøk med feilmelding om at det ikke gikk å installere, men den prøvde da i 28 timer, så bra jobba, den skal den ha!  Men synd det ikke går, og at det skal ta 28 timer med nett på 50Mb/s og ny HP Elitebook med i7 er litt rart, så får en følelse av at det er noe galt et sted.  Har win 7 Pro

 

Men har nå lastet ned på ISO fil og USB filene, så skal prøve installere fra USB minnepinne. Takk til dere som forklarte dette!

 

Noen som vet om jeg kan gjøre nye forsøk etter 29/7, siden jeg har filene på USB nå, eller er gratis fristen fortsatt 29/7 selv jeg har lastet ned filene? Altså slik at siste frist er 29/7 selv om jeg har filene.

Endret av Nik
Lenke til kommentar

Det er ikke tidspunktet når du laster ned filene som gjelder. Det er tidspunktet når du aktiverer Windows 10 - eller prøver å gjøre det -, så fristen er fortsatt 29/7.

 

Men om det er 29/7 der du befinner deg som gjelder, eller om du fortsatt kan gjøre det så lenge det så lenge det er 29/7 et eller annet sted i verden - som gir deg 11 timer ekstra - det er det vel ingen som vet ennå. Det kan vel godt hende at Microsoft legger inn litt slakk også, for de med treg internettlinje som starter oppgraderingsprosessen rett før midnatt 29/7.

 

Ettersom neste versjon kommer 2/8, kan man jo gjette at det i praksis vil gå an å oppgradere gratis fram til da, men det vil tiden vise.

 

Jeg kjørte forøvrig oppdatering av et lite nettbrett med Win10 Home her i går. Det kom med 29.juli-versjonen av Win10, så versjon 1511 ble lastet ned og installert i går. Installasjonen gikk tregt - det er en Atom CPU - brettet -, og den så ut som om den hadde stoppet helt ved et par anledninger, men etter 3-4 timer var det gjort.

 

En HP EliteBook i7 burde ikke bruke så lang tid en gang, så snart nedlastingen er over.

 

Et tips til installasjon fra USB stick: Helt i starten blir du spurt om du ønsker å se etter nye oppdateringer i samme slengen; Svar NEI til det. Du kan alltids oppdatere så mye du vil når Windows er ferdig installert. Keep it simple.

Lenke til kommentar

Det er ikke tidspunktet når du laster ned filene som gjelder. Det er tidspunktet når du aktiverer Windows 10 - eller prøver å gjøre det -, så fristen er fortsatt 29/7.

 

Men om det er 29/7 der du befinner deg som gjelder, eller om du fortsatt kan gjøre det så lenge det så lenge det er 29/7 et eller annet sted i verden - som gir deg 11 timer ekstra - det er det vel ingen som vet ennå. Det kan vel godt hende at Microsoft legger inn litt slakk også, for de med treg internettlinje som starter oppgraderingsprosessen rett før midnatt 29/7.

 

Ettersom neste versjon kommer 2/8, kan man jo gjette at det i praksis vil gå an å oppgradere gratis fram til da, men det vil tiden vise.

 

Jeg kjørte forøvrig oppdatering av et lite nettbrett med Win10 Home her i går. Det kom med 29.juli-versjonen av Win10, så versjon 1511 ble lastet ned og installert i går. Installasjonen gikk tregt - det er en Atom CPU - brettet -, og den så ut som om den hadde stoppet helt ved et par anledninger, men etter 3-4 timer var det gjort.

 

En HP EliteBook i7 burde ikke bruke så lang tid en gang, så snart nedlastingen er over.

 

Et tips til installasjon fra USB stick: Helt i starten blir du spurt om du ønsker å se etter nye oppdateringer i samme slengen; Svar NEI til det. Du kan alltids oppdatere så mye du vil når Windows er ferdig installert. Keep it simple.

 

NÅ FUNKA DET!  Takk til alle for god hjelp!  Det tok bare 45 minutter når det ble gjort via nedlastet fil på USB minnepinne.   

 

Kanskje noen er interessert i hva som gikk galt, så her oppsummerer jeg litt:

 

Oppgradering via direkte upgrade fra MS ble testet 3 ganger, tok 1 døgn hver gang. Gikk ikke.

Lastet så ned til USB stick (etter oppskrift lenger opp her gitt av en av dere).   Da gikk det glatt på under en time

Feilen var at min Elitebook hadde endel HP Client Software som var inkompatibel med WIN 10.  OG; dette fant Windows ut når jeg installerte fra USB stick, men ikke ved direkte upgrade.  Fikk konkret feil meld om dette og slettet de, og så kjørte alt videre med suksess.

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...