Gå til innhold

Utbetaling av hus.


Anbefalte innlegg

Trenger råd fra noen kloke hoder angående utbetaling av hus som følge av separasjon. Det er jeg som skal bli kjøpt ut av huset. Jeg har det jeg vil kalle dyskalkuli og klarer ikke se de store sammenhengene.

 

--------

Dette er hva min ex har regnet på som forslag:

 

Boliglån - 1200000

 

Startlån - 220000

 

Lån på bolig - 1420000

 

Salgsverdi (antatt ut i fra tidligere salg i samme gate) - 2200000

 

Differanse - 780000

 

Innskudd til bolig Kone - 200000

 

Innskudd til bolig Mann - 58000

 

Differanse Innskudd - 142000

 

Differanse som skal deles i to - 638000

 

Barnebidrag skulle vært ifølge NAVs kalkulator (ca) - 2500 pr måned

 

Dvs 300000 på ti år

 

Vi kan droppe barnebidrag og heller betale ut mindre enn halvparten

 

Forslag - Betales ut med 200000 for sin andel i boligen

-------

 

Som sagt så er ikke jeg i stand til å se de store sammenhengene i dette og vet ikke hva jeg er best tjent med. Planen er at jeg skal kjøpe egen bolig. Jeg har fast jobb med 20500 i netto utbetalt hver mnd. Alle råd mottas med takk.!

Endret av Nerdrage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det lov til å forhåndsbetale barnebidrag? Blir ikke det uansett litt ugunstig med skatteoppgjør?

Er salgsverdi på nabohus representativt for det huset du har? Bedre utsikt, nyere bad, bedre planløsning? Galopperende boligpriser?

 

Ellers: Salgsverdi 2'200'000

Lån: 1'420'000

Gjenstående verdi: 780'000

 

EK Mann: 58'000

EK Kvinne: 200'000

 

780'000 - 200'000 - 58'000 = 522'000 som skal deles på to. Innskutt egenkapital trekt fra

Dvs. 261'000 pluss innskutt egenkapital skal betales ut til hver av dere, noe som gir 319'000 til deg og 461'000 til kona di. 

 

Skal du ut og kjøpe hus på egenhånd trenger du all egenkapitalen du trenger, og det vil ikke hjelpe hos banken å si at du har "forhåndsbetalt" barnebidrag i 10 år... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Ikke forhåndsbetal barnebidraget! Det kan skje så mange ting i livet som du ikke aner noe om, som igjen påvirker barnebidrag. Så IKKE finn på å forhåndsbetale noe der. Barnebidrag handler f.eks. om hvor mye barna tilbringer hos den enkelte forelder, den aktuelle forelderen sin inntekt, sivilstatus osv.

 

Neste spørsmål er hvem som har betalt hva på boligen etter at dere flyttet inn i den.

 

Men har jeg forstått at det er du som flytter ut, og at det er du som skal ha penger her?

Lenke til kommentar

Ikke forhåndsbetal barnebidraget! Det kan skje så mange ting i livet som du ikke aner noe om, som igjen påvirker barnebidrag. Så IKKE finn på å forhåndsbetale noe der. Barnebidrag handler f.eks. om hvor mye barna tilbringer hos den enkelte forelder, den aktuelle forelderen sin inntekt, sivilstatus osv.

 

Neste spørsmål er hvem som har betalt hva på boligen etter at dere flyttet inn i den.

 

Men har jeg forstått at det er du som flytter ut, og at det er du som skal ha penger her?

.

 

Jeg som flytter ja og skal bli betalt ut. Må innrømme at jeg er helt grønn på slike store summer..

Lenke til kommentar

Burde ikke dette vært i juss-delen? Tror du trenger råd fra den delen av forumet også. Når det kommer til barnebidraget blir det også helt feil å betale 300 000 i dag som et alternativ til å betale 2500,- i måneden over ti år. Uten å ha finregnet på det burde beløpet antakeligvis vært i størrelsesorden 270 000 (2 % på høyrentekonto) hvis du ønsker å gå den veien, men pengene er antakeligvis langt mer verdt enn det ettersom de kan brukes til å kjøpe bolig.

 

Jeg ville droppet barnebidragsopplegget, for så å poste i juss-delen av forumet for å få råd om hva du bør gjøre. Separasjon har ikke bare økonomiske implikasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har videresendt det jeg postet her til rådgiveren min i banken og håper han har innsikt i hvordan dette kan løses. Jeg er villig til å inngå kompromiss med utkjøpssummen pga at jeg vil at mine barn som blir hos mor det meste av tiden ikke skal få lavere levestandard.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For det første har du ikke rett til å beregne inn bidragssummen i dette oppgjøret. Bidraget er barnas eiendom, og kan ikke gjøres opp ved en avtale mellom deg og mor. 

 

Utgangspunktet, forutsatt at ingen av dere har noen skjevdelingskrav (penger dere hadde med dere inn i ekteskapet som er saltet ned i denne boligen), er at boligens netto markedsverdi på 780 000 kr (boligens markedsverdi per i dag, fratrukket gjeld som hefter på boligen) skal deles likt, med 390 000 kr på hver. 

 

Dersom begge parter har skjevdelingskrav (kona på 200 000 og mannen på 58 000) blir regnestykket litt mer komplisert. Hvis kona beholder boligen skal hun slippe å kjøpe ut sine egne 200k. Det vil si at det som skal deles likt er 580 000 kr. Dette regnestykket er egentlig betydelig mye mer komplisert fordi i tillegg til de innskutte 200k/58k kan man også skjevdele verdistigningen knyttet til disse. For å beregne dette må man vite hva boligen opprinnelig ble kjøpt for, og hva verdistigningen har vært siden den gang. 

 

Utkjøpssummen til mannen blir halvparten av 580 000 kr, altså 280 000 kr. 

 

Dette er som nevnt en veldig forenklet beregning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...