Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Virker å fullføre antibiotika kuren helt ut?


Anbefalte innlegg

Halla! Fikk en liten ørebetennelse sist uke. Den var så liten at jeg engang ikke hadde noe symptomer, gikk til legen ved en tilfeldighet og han sa det var litt rødt der. Så fikk jeg øredråper og apocillin som skulle brukes 4 ganger om dagen.

 

Men skal det ha noe å si/er det farlig om jeg i enkelte dager tok 3 apocillin istedenfor 4 som skrevet? Selv om det skyldtes en minimal betennelse? Har tatt kuren helt ut og brukt øredråper.

 

Anonymous poster hash: 8d2ce...1d1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Halla! Fikk en liten ørebetennelse sist uke. Den var så liten at jeg engang ikke hadde noe symptomer, gikk til legen ved en tilfeldighet og han sa det var litt rødt der. Så fikk jeg øredråper og apocillin som skulle brukes 4 ganger om dagen.

 

Men skal det ha noe å si/er det farlig om jeg i enkelte dager tok 3 apocillin istedenfor 4 som skrevet? Selv om det skyldtes en minimal betennelse? Har tatt kuren helt ut og brukt øredråper.

 

Anonymous poster hash: 8d2ce...1d1

 

Så lenge du har gått kuren helt ut skal det være greit. 3 kontra 4 dråper dagen har nok minimal betydning så lenge du har tatt det jevnlig 

Lenke til kommentar

Man skal fullføre antibiotikakuren om man har begynt på den.

Halvveis gjennomførte kurer fører til at du ikke får drept alle bakteriene. De som fortsatt lever kan bli antibiotikaresistente.

Da er du med å undergraver det viktige arbeidet som våre forskere gjør mot infeksjonssykdom.

Du blir kanskje ikke frisk, men sykdommen blusser opp igjen. Neste gang virker ikke medisinen, og du smitter andre med en mutert utgave av sykdommen som ikke kan kureres med antibiotika. (worst case scenario)

 

Du skriver at du fullførte kuren, men enkelte dager tok 3 i stedet for 4 piller. Jeg vet ikke om dette er alvorlig, men overlater å svare til mer kyndige folk.

Lenke til kommentar

Man skal fullføre antibiotikakuren om man har begynt på den.

Halvveis gjennomførte kurer fører til at du ikke får drept alle bakteriene. De som fortsatt lever kan bli antibiotikaresistente.

Da er du med å undergraver det viktige arbeidet som våre forskere gjør mot infeksjonssykdom.

Du blir kanskje ikke frisk, men sykdommen blusser opp igjen. Neste gang virker ikke medisinen, og du smitter andre med en mutert utgave av sykdommen som ikke kan kureres med antibiotika. (worst case scenario)

 

Du skriver at du fullførte kuren, men enkelte dager tok 3 i stedet for 4 piller. Jeg vet ikke om dette er alvorlig, men overlater å svare til mer kyndige folk.

Jeg har tatt 4 piller 4 dager. Også har jeg tatt 3 piller i 2 dager.

 

Anonymous poster hash: 8d2ce...1d1

Lenke til kommentar

 

Halla! Fikk en liten ørebetennelse sist uke. Den var så liten at jeg engang ikke hadde noe symptomer, gikk til legen ved en tilfeldighet og han sa det var litt rødt der. Så fikk jeg øredråper og apocillin som skulle brukes 4 ganger om dagen.

 

Men skal det ha noe å si/er det farlig om jeg i enkelte dager tok 3 apocillin istedenfor 4 som skrevet? Selv om det skyldtes en minimal betennelse? Har tatt kuren helt ut og brukt øredråper.

 

Anonymous poster hash: 8d2ce...1d1

Så lenge du har gått kuren helt ut skal det være greit. 3 kontra 4 dråper dagen har nok minimal betydning så lenge du har tatt det jevnlig

Nettopp. Det er det jeg også tenker.

 

Anonymous poster hash: 8d2ce...1d1

Lenke til kommentar

Høres ut som det går greit.

I mange tilfeller har man tatt knekken på bakteriene før kuren er ferdig, problemet er at om man ikke har gjort det kan man bidra til at bakteriene som overlever blir Antibiotika resistente.

 

Per dags dato er dette et økende problem og man antar at om noen år er det fullstendig krise uten reele medisiner som kan behandle dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...