Gå til innhold

[Løst] Kina displayport kabel lager klikkelyd i psu


Anbefalte innlegg

Har kommet over et veldig rart problem.

 

Det kom klikkelyder (kan laste opp hvis det er veldig interessant) fra lillebrorens min psu hver gang han skrudde den på, hvis jeg tok ut alle displayport kablene fra skjermkortet så fungerte det. Satt jeg da tilbake DP kablene fungerte den ALLTID kun 1 gang etterpå, neste gang så fungerte det ikke igjen.

 

Prøvde så mye rart, før jeg fant ut at den alltid startet med en DP kabel fra komplett, men ikke med de 2 andre fra kina (han har 3 skjermer). Prøvde så noen andre DP kabler jeg hadde liggende som fulgte med skjermene, og det fungerte fortsatt perfekt hver gang. 
Skiftet tilbake til kina kablene, og det fungerte som alltid første gang, men ikke en eneste gang etter det igjen..

Så det er noe med DP kablene fra kina som gjør at den ikke vil starte med de... Veldig rart

 

Noen som har vært borte i lignende, eller vet hva det kan skyldes? Skjønner ikke hvorfor dette skjer, aldri vært borte i noe slikt før!

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si nøyaktig hvorfor det skjer, men kan jo være at de har spart på noe og det er derfor den fungerer den første gangen , men ikke etterpå.

 

Noen dyre kina kabler er som regel helt greie, de billige kablene har ofte ikke engang kvalitets sikkring og fungerer derfor ofte dårlig.

 

Finnes kanskje noen som kan gi en bedre forklaring enn meg der ute.

Lenke til kommentar

 

Noen dyre kina kabler er som regel helt greie

 

Strengt tatt er vel 99.9% av alle slike kabler, både billige og dyre, laget i Kina.

 

 

Joda, forskjellen er som sagt kvalitetskontrollen.

Så prisen kan gi en indikasjon på om kablene du kjøper har vært igjennom kvalitetssikring osv..

Lenke til kommentar

Dårlig kvalitet på de "billige" kablene/connectorer/produksjon. Enkelt nok.

Med tanke på alle versjoner og hvor mye data (signal integritet og båndbredde) som skal gå igjennom de er det veldig forståelig.

Alle som har vært borte i kablings systemer for høy data båndbredde og parallelle datastrømmer i samme kabel vet at det ikke noe som heter "en kabel er bare en kabel"

https://en.m.wikipedia.org/wiki/DisplayPort

Hvorfor psu lager lyd kan forklares av at skjermkortet bruker pulsvis mer/mindre effekt for å få igang displayport utgangene eller noe.

Eller ha noe med jording i kablene å gjøre

Pins 13 and 14 may either be directly connected to ground or connected to ground through a pulldown device.

]
Lenke til kommentar

Klabert. Poenget mitt var dog egentlig at kinakabler = kabler, eller omvendt. I fall trådstarter skulle finne på å forsøke å lete opp kabler som ikke er fra KIna, noe som kan bli et drøyt prosjekt.

Hehe, nei det hadde ikke blitt lett :p

 

Denne kjøpte jeg:

http://m.ebay.com/itm/1-8-3m-Premium-Display-Port-Male-to-DP-Display-Port-Male-Cable-Adapter-Convertor-/291504356354?varId=590574274550&txnId=1308616532019

 

Noe spesielt dere kan se med den som kan være noe? Hvis jeg skal kjøpe en ny (300 kroner på komplett er drøy pris), hva burde jeg se etter? Noen som har forslag?

Lenke til kommentar

Samme resultat her med billige displayport kabler til 50kr stykket. Får ikke maskinen påslått etter andre gang. Spiller liten rolle for meg da jeg har tenkt bruke de til en hub, og maskinen skal aldri bli avslått. Tror de vil fungere fint om de ikke er direkte i skjermkort.

 

edit: Foreslår å se mer nøye etter neste gang om kablene har DP logo. Mine var ikke market.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

Samme resultat her med billige displayport kabler til 50kr stykket. Får ikke maskinen påslått etter andre gang. Spiller liten rolle for meg da jeg har tenkt bruke de til en hub, og maskinen skal aldri bli avslått. Tror de vil fungere fint om de ikke er direkte i skjermkort.

 

edit: Foreslår å se mer nøye etter neste gang om kablene har DP logo. Mine var ikke market.

Mine var merket med DP logo, så hjelper nok ikke det heller :/

Lenke til kommentar

Noe spesielt dere kan se med den som kan være noe? Hvis jeg skal kjøpe en ny (300 kroner på komplett er drøy pris), hva burde jeg se etter? Noen som har forslag?

Det er vanskelig på eBay og du risikerer alltid å få et billig kopiprodukt.

 

Men se etter CE-merking, et kjent merkenavn (det finnes gode Kinesiske merker også), garanti, forpakning - altså ting som gjør at det gir kredibilitet. Ikke vær naiv, alt dette kan stemples på uten at det er legitimt.

Lenke til kommentar

Et tips? :)

Var helst for å poengtere at Kinesiske merker ikke nødvendigvis er dritt. ;)

 

Men jeg ville prøvd dette:

http://www.prisjakt.no/raw.php?query=displayport+3+m&pris_min=&pris_max=&ftg=0

 

Og ville nok handlet hos PS eller Multicom. Eksempelvis denne burde fungere: multicom.no/deltaco-displayport-monitorkabel,-20-pin-ha/cat-p/c/p4037237 eller denne multicom.no/deltaco-displayport-monitorkabel,-20-pin-ha/cat-p/c/p4191792.

 

 

Produsenten: deltaco.no/produkter/kabler-adaptere/displayport/ha-ha

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kom over dette i ettertid :

 

 

 

- [ ] Bad DP Cable

 

An important criterion for selecting a DisplayPort cable is to know which type of DisplayPort connector you need at each end. The other obvious criterion is cable length; they are generally available in lengths of 1 to 3 meters (up to about 10 feet).

 

As mentioned previously, it is important to avoid low quality DisplayPort cables to prevent unexpected video or audio problems, and sometimes even system power-up problems.

Always buy cables from a reputable computer system or accessory brand. Or safer yet, buy a cable that is DisplayPort certified. DisplayPort certified cables are listed here.

 

Recently VESA has experienced quite a few complaints regarding troublesome DisplayPort operation that ended up being caused by improperly made DisplayPort cables. These “bad” DisplayPort cables are generally limited to non-DisplayPort certified cables, or off-brand cables. To further investigate this trend in the DisplayPort cable market, VESA purchased a number of non-certified, off-brand cables and found that an alarmingly high number of these were configured improperly and would likely not support all system configurations. None of these cables would have passed the DisplayPort certification test, moreover some of these cables could potentially damage a PC, laptop, or monitor. We have not seen problems with the cables supplied by major computer brands, or major computer accessory brands, nor have we seen any problems with any of the cables that have been DisplayPort certified.

 

We expect to be adding more certified cables to our published list in the future and will continue to encourage DisplayPort product certification. To achieve the best of DisplayPort’s capabilities, we highly recommend using DisplayPort certified cables, or those from major brand names. Please continue to send us any questions or reports of bad cables that you may be experiencing.

— Craig Wiley, Chairman, VESA

 

http://www.displayport.org/cables/how-to-choose-a-displayport-cable-and-not-get-a-bad-one/

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Tror vi nå kan si at vi har beste svar i tråden...

Og helt enig med deg , tykkere og litt dyrere ser ut til å være den beste løsningen her ja.

 

Legg gjerne med link til kablene du handlet. 

Kjøpte disse her:

http://www.ebay.com/itm/371257568463?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

Enig med at tykkere og dyrere ser ut til å være bra ja, problemet når du kjøper rett fra kina, er at kablene ser tykke ut på bildet, mens i virkeligheten ikke er det. 

 

Takk for alle innspill forresten! 

 

Syar2003: Veldig artig at du kom over dette, har ikke sett dette før. Ser ut som man må være veldig OBS når man kjøper DP kabel..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...