Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Endring av flyreise


ITtraktor

Anbefalte innlegg

Kan SAS bare endre er flyreise helt uten videre? Hadde bestilt en direkteflygning til Tyrkia som SAS nå plutselig har endret til København. Noe jeg selvsagt ikke er interessert i, det var jo en grunn til at jeg bestilte nettopp denne billetten og ikke en annen. Nå mister jeg en hel dag av ferien. Blir også ganske provosert av at kundesørvis bare er tilgjengelig på et svindyrt 5-siffra nummer. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som ved alt annet her i verden går jeg nesten bare ut i fra at det finnes en grunn. Den siste tids uroligheter i Tyrkia har jo skapt en del problematikk med flytrafikken der. Så dem kan i grunn ikke gjør det helt uten videre og at dem hadde gjort det helt uten noe videre tror jeg ikke heller. Men hvorfor er ganske essensielt i forhold til dine rettigheter. 

Lenke til kommentar

Jeg tipper det er for å spare penger, at dette skal gå ut over meg uten noen form for kompensasjon menner jeg blir helt feil.

 

Du må gjerne tippe det. Du må gjerne tro det også. Det forandrer i utgangspunktet ingenting og påvirker heller ikke sannheten eller dine rettigheter i ene eller andre retninger. Du kan ha visse rettigheter ved at planlagt reise avviker i fra reiseplanen din. 

Lenke til kommentar
  • SAS Business- og SAS Plus-billetter er som regel refunderbare.
  • På SAS Go-billetter refunderes skatter og avgifter (unntatt drivstofftillegget).
  • Billetter med SAS, som ikke er kjøpte direkte hos oss må refunderes der de er kjøpt.

At du får avbestilt er ikke implisivt med at du får igjen alle pengene dine. Men du får avbestilt reisen. 

Lenke til kommentar

Som jeg sa tidligere så kan du rette ett refusjonskrav mot SAS. Det vil da være mulig at du kan få refundert biletten din. 

Dersom du er ute etter sympati poster du i feil del av forumet. Det har gjentatte ganger blitt spurt hvorfor reisen er endret og for å vite dette må du på ett eller annet tidspunkt kontakte SAS eller lese informasjonen du har fått tilsendt - dersom der er noe. Videre ut i fra dette kan du få hjelp dersom det er det du ønsker. Dersom du vil avbestille biletten og få refundert penger anbefaler jeg deg å skrive til SAS at endringen fjernet store deler av poenget med reisen og at du ønsker å få refundert bilettkostnadene. Dersom det er noe som viser til det vil du nok også få pengene dine refundert. 

Lenke til kommentar

Alle flyselskaper endrer rutene til stadighet. Avogtil er det for å spare penger fordi færre har handlet billett og dermed færre fly behøves. Her er det veldig sannsynlig at SAS hadde tenkt å fylle ett fly fra oslo og ett fra københavn, men det er bare nok passasjerer til ett fly tilsammen, så derfor slår man sammen.

 

Når dette skjer så får du en melding fra flyselskapet der du har et visst antall dager/timer å reagere på før de anser endringen som akseptert. I denne henvendelsen blir avtalevilkårene du har akseptert da du kjøpte billetten referert, for SAS:

 

9.1 Schedules

9.1.1 The flight times shown in timetables may change between the date of publication and the date you actually travel.

9.1.2 Before we accept your booking, we or our Authorized Agents will notify you of the scheduled flight time in effect as of that time, and it will be shown on your Ticket. It is possible we may need to change the scheduled flight time subsequent to issuance of your Ticket. If you provide us with contact information, we will endeavour to notify you of any such changes. If, after you make your reservation, we make a change to the scheduled flight time, which is not acceptable to you, and we are unable to book you on an alternate flight on us, which is acceptable to you, you will be entitled to a refund in accordance with Article 10.2. Furthermore we will be liable for any proven losses caused by our schedule change according to applicable law and the provisions of Article 15.4 will apply.

 

Som du ser her har du ganske greie rettigheter og får stort sett booket om til noe som passer deg eller får pengene tilbake.

 

K

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...