Gå til innhold

Windows 10-bruken vokser fortsatt idet datoen for stor oppdatering er klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt Windows 10 siden den kom, og har også en PC med den siste testversjonen av Windows 10.

Min erfaring er at Windows 10 er mye bedre enn noen tidligere versjoner. PC'ene er dønn stabile, og raskere enn med Windows 7.

Jeg ser stadig folk svartmale Windows 10 og sier de nekter å oppgradere fra Windows 7, men jeg ser aldri noen argumenter for dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har brukt Windows 10 siden den kom, og har også en PC med den siste testversjonen av Windows 10.

Min erfaring er at Windows 10 er mye bedre enn noen tidligere versjoner. PC'ene er dønn stabile, og raskere enn med Windows 7.

Jeg ser stadig folk svartmale Windows 10 og sier de nekter å oppgradere fra Windows 7, men jeg ser aldri noen argumenter for dette.

 

Jeg har holdt meg på Windows 8.1 i ganske lang tid nå, jeg har hatt tilbudet for å oppgradere, men det er mange brukere som kommer med en PC som ikke fungerer ordentlig pga direkteoppgraderingen, men nå har jeg også gått over til Windows-10 full reinstallering, og jeg liker det så langt. Det er vel kanskje forskjellige forumer som former meningene til massen...

Lenke til kommentar

Jeg ser stadig folk svartmale Windows 10 og sier de nekter å oppgradere fra Windows 7, men jeg ser aldri noen argumenter for dette.

Grunnen til at ikke jeg oppgraderer til Windows 10 er at jeg ikke stoler på Microsoft sin lisensieringsmodell for Windows 10. På hvilket tidspunkt må man f.eks. begynne å betale for fortsatt å bruke en fungerende versjon av Windows 10? Og hva med rett til reinstallasjon om nødvendig, uten å måtte betale?

Lenke til kommentar

^^Kanskje denne vil lette på bekymringene: http://www.zdnet.com/article/what-happens-free-windows-10-upgrades-after-july-29-2016/

 

Oppsummert: Win 10 er offisielt gratis inntil fristen løper ut, og man kan ta så mange re-install man vil etterpå så lenge maskinvaren det er knyttet til ikke byttes ut eller dør ut. Gjelder ikke HDD/SSD så de kan man bytte ut når man vil og ta clean install. Windows vil bli aktivert automatisk.

Lenke til kommentar

For det var det store spørsmålet da Windows 10 ble lansert, det med "software as a service". Nemlig at man plutselig måtte begynne å betale på et tidspunkt for å fortsette å bruke Windows 10 på den aktuelle maskinen.

 

Nei, ingenting som tilsier det nå, så tviler det er en reell sak. De kan ikke bare plutselig deaktivere Win på millioner på millioner maskiner og kreve betaling for å få det aktivert igjen. Det hadde både vært ulogisk og stort tilbakesteg.

Lenke til kommentar

Nei, ingenting som tilsier det nå, så tviler det er en reell sak. De kan ikke bare plutselig deaktivere Win på millioner på millioner maskiner og kreve betaling for å få det aktivert igjen. Det hadde både vært ulogisk og stort tilbakesteg.

Eller at man på et tidspunkt kan risikere ikke å få flere oppdateringer til Windows 10 på maskinen med mindre man betaler. Enda Windows 10 i seg selv vil videreutvikles.

Lenke til kommentar

Tingen er også det at Microsoft ikke er det selskapet jeg tradisjonelt sett har stolt mest på, heller det motsatte. Spesielt mtp. hvordan de har opptrådt i årenes løp. Få selskaper har så mange svin på skogen som Microsoft. Og de personvern-innstillingene som settes i Windows 10 med mindre man gjør endringer er også ganske betenkelige. Ja, de har blitt bedre, men de har en særs brokete historie.

Lenke til kommentar

Nei vel, skal du være såppass skeptisk får du droppe både MS og Windows. Signaturen din viser du er mer UNIX-type, så får du heller bruke det.

Klart, hvis man kan oppdatere til Windows 10 uten risiko for at det "knekker" på et tidspunkt pga brukerbetingelser og lisens, så er det absolutt å vurdere. Ser jo det selv. Men nettopp pga uklarheter i lisensbetingelser og en mer utpreget "SaaS"-tankegang fra Microsoft har i hvert fall det vært et sterkt argument mot oppgradering. Pluss at Windows 7 faktisk har fungert veldig bra i lang tid. I motsetning til tidligere Windows-utgaver har det generelt sett vært lite tull med Windows 7. Da snakker jeg selvfølgelig om Professional-varianten.

 

Joda, bruker Linux/UNIX i utstrakt grad både hjemme og på jobb (kjører Linux på jobb-laptopen, samt på multimediamaskinen hjemme f.eks). Men til visse oppgaver er Windows best egnet, og da trenger man det.

Lenke til kommentar

 

Vel, jeg har prøvd å hjelpe deg så godt jeg kan, med linker, så du får avgjøre selv om du velger å oppgradere eller ikke. :) Hvis du vil ha 100% bekreftelser, kan du kontakte Windows-eksperten vår myhken på PM, så hjelper han deg videre. Eller lese Win 10-tråden her inne, aller meste har blitt diskutert og oppklart der også.

 

Hva angår personverninnstillingene, er jeg dog enig. De har tatt seg en del friheter der, men aller meste er mulig å slå av, både under installering og etterpå gjennom Innstillinger. For ekstra tiltak kan du lese guidene som jeg har linket til i signaturen min. :thumbup: Jeg har både Win 7 og 10 på separate disker, så bytter mellom dem etter behov. 

Lenke til kommentar

En ting jeg har lært med Windows er at alt kan endres på. Der er haugevis med folk som klager over at de aldri kan gjøre en dritt, mens i realiteten kan de gjøre alt. Jeg garanterer deg at Microsoft vil legge inn (en eller annen plass) en mulighet til å skru av noe du ikke liker. Finner du det ikke i kontrollpanelet så finner du det i registeret/gruppepolicy/datamaskin konfigurasjon.

 

Ta for deg de (99%) som klager over at de får windows 10 i windows update og ikke vil ha det, vel jeg har skrudd av det i gruppe policy, noe som det ser ut som alle andre i verden har oversett, men jeg gjør det jeg gjør naturlig, jeg ser i gruppe policy, finner det jeg ikke liker, og skrur det av, ikke mer ikke mindre, og vips så forsvinner windows 10 i windows update :)

Endret av VampireLord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, jeg har prøvd å hjelpe deg så godt jeg kan, med linker, så du får avgjøre selv om du velger å oppgradere eller ikke. :) Hvis du vil ha 100% bekreftelser, kan du kontakte Windows-eksperten vår myhken på PM, så hjelper han deg videre. Eller lese Win 10-tråden her inne, aller meste har blitt diskutert og oppklart der også.

Og det setter jeg pris på, er ikke like negativ til oppgradering som jeg var før jeg postet i denne tråden, sett i lys av infoen jeg fikk av det du linket til. Ser at deadline for gratis oppgradering nærmer seg, så det kan godt være jeg lander på at jeg likevel oppgraderer på laptopen hjemme.

 

Har en Windows 10 VM både på jobb og hjemme. Men en ting er å kjøre det i en VM, noe annet er det å kjøre det som OS rett på maskinvaren, der man gjerne har ting og tang koblet til. Samt at man bruker programvare som kanskje kan knekke ved en oppgradering.

 

 

En ting jeg har lært med Windows er at alt kan endres på. Der er haugevis med folk som klager over at de aldri kan gjøre en dritt, mens i realiteten kan de gjøre alt. Jeg garanterer deg at Microsoft vil legge inn (en eller annen plass) en mulighet til å skru av noe du ikke liker. Finner du det ikke i kontrollpanelet så finner du det i registeret/gruppepolicy/datamaskin konfigurasjon.

 

Ta for deg de (99%) som klager over at de får windows 10 i windows update og ikke vil ha det, vel jeg har skrudd av det i gruppe policy, noe som det ser ut som alle andre i verden har oversett, men jeg gjør det jeg gjør naturlig, jeg ser i gruppe policy, finner det jeg ikke liker, og skrur det av, ikke mer ikke mindre, og vips så forsvinner windows 10 i windows update :)

Joda, greit nok at alt kan endres på. Det er jeg også vant til, å endre litt av hvert i OSet, enten det er Windows eller andre OS som jeg har brukt opp igjennom tidene. Men for den jevne bruker er det ikke fullt så enkelt. Og der er jeg ganske kritisk til personvern-policy'en som Microsoft kjører på Windows 10, da OSet samler inn ganske mye brukerinfo med mindre man spesifikt skrur det av.

Lenke til kommentar

I de siste (tsja, 15 - 20 årene) så har det vært store oppslag om slike ting som personvern ang. operativsystemer. Men jeg blir overrasket hver gang (Så mye styr og skribleri i aviser) og så starter du opp OS'et, trykker én knapp så forsvinner det, så tenker man tilbake og blir minnet litt på at avisene er jo nødt til å lage oppstyr om ting ellers har de ingenting å skrive om. Det er erfaringen min. Mye møkk i forkant og lettvint i praksis.

Endret av VampireLord
Lenke til kommentar

Nå må du ikke ta oss for MS-fan heller da, vi prøver ikke å "konvertere" deg, bare vise hvordan ting faktisk funker. :p Helt opp til deg om du benytter deg av gratis-oppgraderingen eller ikke.

 

Du kan gjerne gå til selve rotkilden og lese alt om personvern og hvordan og hva: https://privacy.microsoft.com/nb-NO/#introductionmodule

 

Man skal selvsagt ikke ta ting for gitt og håpe på det beste. Vet ikke om du så mine nylige innlegg om backup, men jeg har nå valgt å ikke bruke OneDrive fordi MS faktisk forbeholder seg retten til innsyn i det som lagres der. Skal investere i ekstern lagring denne helga og heller ha kontroll på alt selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...