Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Erfaring med pelletsgrill?


Anbefalte innlegg

Vi har alltid hatt gassgrill i hagen, på veranda eller i bakgården, og den blir flittig brukt om sommeren. Det er et must med enkel og kjapp grilling av koteletter, fileter, pølser osv. Jeg har egentlig lyst til å kjøpe en skikkelig kullgrill å ha i tillegg, for å kunne prøve ut sørstats-stil barbecue, men det er ikke tillatt på balkongene der jeg bor, og jeg har ikke plass til både det og gass/elektrisk grill. En pellets-grill høres ut fra det jeg leser ut som et godt kompromiss som kan brukes til begge typene grilling, og er tydeligvis veldig sikkert sammenlignet med kullgrill (som så vidt jeg vet typisk er forbudt på grunn av brannfare). Er det noen her som har erfaring med pelletsgrill? Gode eller dårlige? Hvilken grill bør jeg i så fall gå for?

 

Alle erfaringer og tips tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.bbqshop.no/produkt/memphis-pro/

 

Leste infoen og de sakene der høres jo supre ut. Tror du bare kan kjøpe en relativt billig en. Blir vel som gassgriller, de til tusenlappen er litt ymse men går man opp til et par fem høvdinger så er de bra og robuste. Har sett slike griller på TV og resultatene ser hvertfall bra ut. Så får man "tresmaken" og etter min erfaring så er det ingenting som slår det å grille med skikkelig ved :)

 

Skal jeg bruke noen tusen på grill så blir det definitivt en slik en. Enkel i bruk + den fine tresmaken :w00t:

 

Edit; Grillen jeg linket til var bare en tilfeldig en, den butikken har griller til under 40.000,- også.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Fant litt meir detaljar på samme side: http://www.bbqshop.no/hvorfor-grille-med-pellets/

 

Du må uansett sjekke opp kva som er grunnlaget for forbudet mot kullgrill. Pelletsgrill er forholdsvis nytt og er heilt sikkert ikkje nevnt i ordensreglane.

Eg vil tru at forbudet mot kullgrill er begrunna med tanke på røyken og lukta. Ein kullgrill skal ikkje være spesielt brannfarlig så lenge den får stå i ro til den blir kald, og den som tenner grillen ikkje er ein idiot med lighter og tennvæske. Og sjølv om det skulle bli brann så er nok konsekvensen forholdsvis liten sidan grillaren er til stades.

Så hadde det vært sikkerheita som var bekymringa så vil eg tru at gassgrill også hadde vært ulovlig. Folk er tross alt langt meir redde for gasslekasjer enn dei er for vanlig ild.

Lenke til kommentar

Pelletsgrill er ikke nytt. De har brukt det i USA i årevis så det er nok erfaring med de til at de er trygge, gjennomtenkte og av bra kvalitet ellers. Man kan forresten bruke pellets i en kulegrill også, så lenge det tar fyr så kan man grille :p

 

Edit; https://en.wikipedia.org/wiki/Pellet_grill Hørtes sikkert ut som om jeg ikke visste hva det var i første innlegget mitt. Jeg har visst at de eksisterte lenge, men har ikke sjekket egenskapene før jeg så denne posten. Tenkte bare at det var en fancy dyr sak som funket som en kullgrill :p

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Med fare for å si det åpenbare, du kan også bruke en gassgrill til bbq-style grilling ved bruk av kalde/varme soner og fuktig flis i aluminiumsfolie/holder. Har grillet mye god mat på det viset.

 

En skikkelig smoker/pellets/kullgrill er selvfølgelig å foretrekke, men du nevner plassproblemer og at du er fornøyd med hurtig grilling på gass.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Vet ikke om det er mulig for deg å tøye reglene der hvor du bor, om så, kanskje du har en mulighet med keramisk grill, det skal godt gjøres å velte den (Veier fra 60 til 90 kilo). Keramisk grill kan brukes i all slags vær, også om vinteren.

 

Det finnes flere merker, de som er verd å nevne er Primo, The Big Green Egg og Monolith.

 

Med en slik kan du bbq (low and slow), grilling, bakeovn (fantastisk å steke pizza i) og røking.

 

Fyrer du kullet med en slik så slipper du store flammer når du skal varme opp kullet, får kjøpt hos www.bbqshop.no (Det tar ca 3-4 min å fyre grillen, ikke 60 sekunder som blir beskrevet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...