Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsagt uten forvarsel


Sementblander

Anbefalte innlegg

Midt i arbeidsdagen fikk jeg høre at sjefen ville snakke med meg, ok, ikke unormalt siden jeg er lærling tenkte jeg.. 
Kommer inn på rommet står både sjefen og de fra opplæringskontoret der, etter div spørsmål fikk jeg beskjed om at jeg ble oppsagt og skulle jobbe ut neste uke. Det er forsåvidt helt greit, for jeg var tenkt til å si opp jobben uansett. 

MEN, i kontrakten står det 1mnd oppsigelsestid, hvordan er dette mtp lovlighet i forhold til kontrakt? Kan bedriften bare si opp ansatte uten å ta hensyn til hva som står i papirene? 
Er glad for å kun trenge og jobbe 1 uke istedet for 1 mnd, men kjekt og vite mtp om det skulle skje i fremtiden. 
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har de overtalt deg til å slutte frivillig mot at noe kanskje ikke anmeldes etc.?

 

Det er nok ikke ulovlig dersom du har akseptert kortere oppsigelsestid. Men uten å vite bakgrunnen er det vanskelig å gi deg rett råd.

Endret av skripis
Lenke til kommentar

Som sagt dreier det seg ikke om at jeg er misfornøyd med oppsigelsen i denne jobben, tvert imot er jeg veldig glad for å bli sagt opp siden jeg allerede var på vei til å si opp selv av egen fri vilje. 

Det jeg lurte på var om noe lignende skulle skje i en fremtidig jobb hvor arbeidsgiver av en eller annen grunn skulle velge og si opp meg/ andre ansatte der man ikke jobber ut beskrevet oppsigelsestid i kontrakt, trodde man ikke hadde noe som helst valg enn å jobbe ut den tiden som står beskrevet? 

Lenke til kommentar

Nei, retten og plikten for arbeidstaker til å jobbe ut oppsigelsestiden er ikke absolutt. Dog skal det normalt tungtveiende grunner til at både retten og plikten ikke oppfylles, eller at det er en felles overenskomst.

 

Det som jevnt over er absolutt er lønnsplikten for arbeidsgiver i oppsigelsestiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Makan til mas. Fyren ber om noe generelt, ikke noe konkret. Gi dere med å mase. 

 

 

Generelt sett kan ikke arbeidsgiver forkorte oppsigelsesfristen med virkning for arbeidsgivers egne plikter uten at ett av to vilkår er oppfylt. 

 

1) Enighet med arbeidstaker, og denne bør være skriftlig, eller

2) vilkårene for avskjed er oppfylt - arbeidsgiver kunne sagt "gå på dagen", men velger i stedet å si "gå om en uke". 

 

Men, og her er det et stort men. Det gjelder særlige regler for lærlingkontrakter. 

 

Etter opplæringslova § 4-6 tredje ledd kan en lærekontrakt heves av tre årsaker (når det er gitt samtykke fra fylkeskommunen): 

1) den andre parten gjør seg skyldig i vesentlige brudd på plikter i arbeidsforholdet, 

2) lærlingen eller lærebedriften ser seg ute av stand til å fortsette læreforholdet, eller

3) lærlingen melder skriftlig at det er en urimelig ulempe for ham/henne å gå ut læretiden. 

 

I slike tilfeller følger det av opplæringslova § 4-6 fjerde ledd at fylkeskommunen fastsetter sluttdato for lærekontrakten. Det følger videre av opplæringslova § 4-2 tredje ledd at arbeidskontrakten faller bort fra samme tidspunkt, og at lærlingen ikke har rett til å fortsette i bedriften uten å inngå ny arbeidsavtale. Fylkeskommunen er ikke bundet av en avtalt oppsigelsesfrist. 

 

Dersom fylkeskommunen (opplæringskontoret) har bestemt at oppsigelsesfristen er en uke, så er oppsigelsesfristen en uke. Dette vil da også være avgjørende for arbeidsgivers lønnsplikt. 

Endret av krikkert
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...