Gå til innhold

4k skjerm med 1440p oppløsning


/-eple-\

Anbefalte innlegg

vil det funke eller blir det helt fucked up? vurderer og skaffe 4k skjerm istedefor men vil gjerne ha mulighet til og game på 1440p. spør fordi jeg har hørt at bildet kan bli dårligere hvis man setter 1440p oppløsning på 4k skjerm.

Endret av /-eple-\
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å sette ned oppløsningen på signalet til 1440p vil resultere i mindre skarpt bilde ja. Men om du setter videre ned til 1080p vil det bli skarpt igjen siden det er nøyaktig 1/4 av 4K oppløsningen. 4stk. "4K pixler" vil utgjøre en 1080p pixel.

 

For øyeblikket finnes det ingen 4K skjermer som kan gå over 60Hz. Så selv om du ikke skulle synes uskarpheten som følge av å gå ned til 1440p gjør noe. Eller det lavere detaljnivået med 1080p. Vil det fremdeles være en begrensning med oppdateringsfrekvensen.

 

Det er foreløpig et kompromiss man må gjøre. Nå kommer jo 4K skjermer på 144Hz sikkert til neste år, kanskje allerede på slutten av dette. Men oss med 980Ti vil uansett ikke kunne nyttiggjøre oss det. Siden vi ikke har DP1.3/4

Lenke til kommentar

vil det funke eller blir det helt fucked up? vurderer og skaffe 4k skjerm istedefor men vil gjerne ha mulighet til og game på 1440p. spør fordi jeg har hørt at bildet kan bli dårligere hvis man setter 1440p oppløsning på 4k skjerm.

 

Spørsmålet er om du vil ofre 144/165hz for å få 4k oppløsning og bare 60hz. Hvis du velger en skjerm uten g-sync i tillegg, så blir det ENDA værre.

 

Jeg har Asus 4k g-sync 60hz, og blir nesten kvalm av å bruke den bare i windows. Musa lagger og tilogmed scrolling i nettleser lagger max. Helt skandale i forhold til 100hz og iallefall 144hz.  I en del spill går det fint å spille i 4k og g-sync på, men man bør ha nok gpu power for at opplevelsen blir bra. Tilogmed ett 1080 er litt for lite i en del tittler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med 4k og 100hz i 34" 

Gylden middelveg i dag synes jeg. 

 

Det vil vel kreve DP 1.3 uansett det også. Min 32" 4K er mer enn stor nok synes jeg hvis man skal ha den i normal avstand fra der man sitter. 34" hadde kanskje gått an, men 40 eller 43" hadde blitt alt for stort til vanlig bruk. Må man bevege hodet for mye når man spiller f.eks Battlefield 4, så taper man faktisk tid på det tør jeg påstå, nok til at fienden dreper deg først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...