Gå til innhold

Sikkerhetskonsulent


Anbefalte innlegg

Har fått jobb som sikkerhetskonsulent (dørselger) i Falck Alarm, men vet ikke om jeg vil ha jobben. Lønna går nemlig bare på provisjon så hvis jeg ikke selger noe så får jeg heller ingen penger. Blir ikke så motiverende å gå på jobb når du kanskje ikke tjener en dritt! De fortalte meg at man kan tjene skikkelig om man er flink til å selge. Tjener 1700kr på hver gang jeg får solgt produktet dems. Og i tilleg at mann for kjøregodtgjørelse på 4kr per km.

Det jeg lurer på er om noen av dere har erfaringer fra en slik eller lingnende. Er dette noe jeg burde satse på?

 
 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig varierende hva folk synes om det yrket men de fleste som faktisk liker det tjener relativt godt. Selger du to alarmer(?) om dagen så er det ikke dårlig betalt. Har de noen fast arbeidstid eller kan du jobbe litt som du vil?

 

I dagens samfunn så er jo folk ganske nervøse av seg så det bør ikke være noe problem å selge hvis du drar frem litt terrorisme i salgstalen ;)

Lenke til kommentar

Det er veldig varierende hva folk synes om det yrket men de fleste som faktisk liker det tjener relativt godt. Selger du to alarmer(?) om dagen så er det ikke dårlig betalt. Har de noen fast arbeidstid eller kan du jobbe litt som du vil?

 

I dagens samfunn så er jo folk ganske nervøse av seg så det bør ikke være noe problem å selge hvis du drar frem litt terrorisme i salgstalen ;)

De fortalte meg at du jobber 3 dager i uken, og da er det fritt fram hvor lenge du vil selge i ettermiddagen. Han sa også at Falck sender de ansatte 2 ganger i året på et feriested i utlandet. De virket jo veldig fristende :)

Lenke til kommentar

Ja, det skjønner jeg. Folk som ansetter dørselgere er dog veldig flinke til å selge jobben, det er ofte mye gjennomtrekk i (dør)selgeryrket. Men klarer du å snakke for deg, takle sure mennesker som slenger døra i trynet ditt og gå et par dager mellom salg innimellom så går det nok bra. Husk at du brått får en måned med 30-40.000,- utbetalt og brått en med 10.000,- utbetalt så ikke bruk all lønna hvis det starter bra.

 

Så er jo oppsigelse en ting hvis det skulle gå dritt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du ønsker å gjøre en salgskarriere er dørsalg egentlig en grei plass å starte, tro det eller ei. Det er tungt og du får mye avslag - samtidig lærer du mye elementert om salg og veldig mange dørselgere er faktisk veldig dyktige selgere. 

 

Du må finne deg i å jobbe mens andre har fri, lønnen er gjerne ikke allverden og du må være ute i mye vær. De fleste jobber ikke i særlig mye mer enn ett par måneder i slike selskap men det er en fin erfaring. 

Lenke til kommentar

Om du kun har provisjonslønn så er det viktig at du har frie tøylar til å sjølv vurdere kva områder du vil fokusere på. Det verste er dersom du kun får provisjon, og du i tillegg kun får tildelt eit område der alle har alarm frå før kun fordi Falck ønsker å promotere seg sjølv, men utan å ha særlige forventningar om å selge.

 

Nå kjenner eg ikkje til Falck sitt alarmsystem, men gjer deg også opp ei meining om dette er eit produkt som du er komfortabel med å selge. Det har dessverre vist seg tidligare at enkelte alarmselskap ikkje er heilt ærlige på kva dei eigentleg selg til kunden. Det er f.eks. stor forskjell på eit alarmsystem som har avtale med lokalt politi og brannvesen om å rykke ut, kontra dei som har avtale med eit vekterselskap om å rykke ut, til dei som har kun ein vektar som brukar minst ein time på å nå fram.

Lenke til kommentar

Jeg tenker at dette kan være en nyttig erfaring videre. Dersom du takler dørsalg, takler du alt innen salg. Og om du tenker over det, har de fleste yrker innslag av salg i seg. En arbeidsgiver i fremtiden vil uansett se på det som noe positivt dersom du har lyktes med noe av det mest utakknemlige innen salgsnæringen (dørsalg). 

 

Men! Vær forberedt på mye avslag, noen som kan være tungt å bære den første tiden. Tenk at avslag er normen, og salg er bonus. 

Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig i mye av det som har blitt sagt i denne tråden så langt. 

La meg så komme med et lite tips. Jeg jobber selv innen forsikring hos Tryg mot bedriftsmarkedet. De har nå i vår innledet et veldig godt og stort samarbeid med Nokas. Så de som jobber i Nokas som selgere har nå en veldig artig hverdag med masse muligheter, det samme har vi i Tryg som snakker med og møter bedriftene. Det er relativt ferskt så jeg vil tippe fremtiden vil kreve at Nokas må utvide selgeravdelingen sin for å møte etterspørselen. Her kan det være masse gode muligheter om du gjør det greit hos Falck nå og har resultater å vise til. 

Bare et lite tips om du er sulten på en karriere innen salg. Jeg jobber også på kun provisjonslønn og mitt inntrykk så langt er at det er veldig gunstig om du er komfortabel med selgerrollen og gjør det som kreves. Som enkelt sagt kan sies å ha nok aktivitet. Selv de dårligste selgerne kan få masse salg med nok aktivitet. Etterhvert blir man nødvendigvis en bedre selger å da blir det veldig lønnsomt og morsomt. Plutselig i en dag så selger du til 4 naboer som ligger ved siden av hverandre når du lærer deg å spille på relasjoner og anbefalinger fra kunder. Får du et godt rykte kan det også komme mye gratis, men det krever at man holder ut å jobber aktivt hele tiden. 

Lenke til kommentar

I begynnelsen er det lurt å ha høy aktivitet. Jeg har akkurat samme stilling som deg i samme selskap. Og det aller viktigste når du møter på en kunde er å produsere et resultat, altså et ja eller nei. Nå har du sikkert lært at hvis du spørr noen om de skal kjøpe noe som de ikke selv har bestemt seg for at de skal ha, så vil de si nei. Altså "Hei, vil du ha alarmpakken min?" vil ikke fungere, rett og slett fordi det ikke forteller noe som helst om hvilke fordeler eller ulemper det er ved å ha/ikke ha produktet du selger. Den andre tingen som er viktig å huske på er å legge opp samtalen rundt den spesifikke kundes unike grunn til å kjøpe det du selger. Hva du selv syns eller mener har veldig lite å si. Hva for eksempel politiet mener om hvordan reduserer innbrudds risiko derimot er svært relevant hvis det er dette kunden er interessert i.

Hvordan du dekker denne måloppnåelsen og samtidig har høy aktivitet er kunsten i dørsalg, når du er ute "i felt" som det sies. Her har jeg sett at alle har hver sin måte å håndtere jobben på. Da du selv om du er på jobb fortsatt må være deg selv og dette må komme klart frem, er du ikke genuin vil kundene føle at du lurer dem. Gjør kunden det har det ingen ting å si om du snakker sant.

Utover dette kommer selvfølgelig andre ting som at du må selv ta ansvar om å følge opp kundene dine. Uansett hvor langt i prossesen de er. Det vi gjerne bruker å gjøre på min avdeling er å ringe kunden et par dager etter man har solgt de for å høre om de har noen spørsmål. Da produktet er såpass komplisert i enkelte tilfeller, er det veldig viktig at du gjør dette. I og med at nesten i alle tilfeller er noen spørsmål.

Håper dette gir deg en pekepinn. Det siste jeg kan tenke meg som er lurt å fokusere på i begynnelsen er å tenke over at du selv velger hvem du besøker. Merker du at kunden er i svært dårlig humør for eksempel når de åpner døren kan du enkelt og greit bare si at du har kommet feil. Dette er viktig for at motivasjonen din ikke skal bli knust, søk heller positivitet. Positive kunder vil gjøre dagen lettere for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...