Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Visning under leieforhold?


Laserflip

Anbefalte innlegg

Jeg har sagt opp kontrakten min (3mnd oppsigelse) og utleier har ofte sendt melding dagen før (også kun minutter før) om å ha visning, på helt random tider (alt mellom 8 om morran til 9 om kvelden).

Jeg har samarbeidet og vasket/ryddet hver gang så det skal se bra ut.

 

I dag ble jeg imidlertid lei, fordi jeg fikk mail i går om at "vi skal ha visning i morgen kl 1300, er du ikke hjemme så låser vi oss inn". Jeg rakk ikke å svare på den, og i dag kommer de og hamrer på døra 1230. Jeg sier at vi har ikke avtalt visning, og at jeg uansett trenger noen minutter. Da lager han en scene foran de som er på visning og står og skjeller meg ut om hvor vanskelig jeg er...

 

I kontrakten står det at visninger skal skje tirsdager og torsdager 18-20. Jeg sa at fra nå av vil jeg kun ha visning på de dagene, fordi det stresser meg å når som helst måtte ha folk inn i leiligheten min på så kort varsel.

 

Så virker det som at utleier slår seg litt vrang og sier "greit, men da må du regne med at HVER tirsdag og torsdag mellom 18-20 er det visning uten ytterlige varsel og du må stille leiligheten til disposisjon".

Så nå må jeg altså sette av 4 timer i uka til visninger i 2 måneder... uten noe videre samtykke?

 

Er dette lov? Jeg finner kun denne lille paragrafen om visninger:

 

Kapittel 10. Tilbakelevering av husrommet ved leieforholdets opphør§ 10-1.Visning før flytting

I tiden før fraflytting plikter leieren i rimelig utstrekning å gi leiesøkende adgang for å se på husrommet.

Den sier jo fint lite om hva som er "rimelig"...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen tanker:

 

* Husleieloven er, kort oppsummert, ufravikelig til leiers fordel, jf. § 1-2. Så selv om dere har avtalt tidspunkter for visning i kontrakten så gjelder fortsatt § 10-1, og du må bare gi adgang til husrommet i "rimelig utstrekning". Som du har oppdaget er ikke loven så klar på hva som er rimelig. Og jeg tror kanskje en eksisterende avtale kan ha innvirkning på hva man anser som rimelig. Men etter min mening vil du være på ganske trygg grunn hvis du insisterer på å få melding i forveien når det skal være visning. I alle fall så lenge det ikke er behov for visning hver tirsdag og torsdag, og det burde det ikke være.

 

 

* Selv om utleier har rett til å få adgang til boligen for visning har han ikke rett til å låse seg inn uten tillatelse. I forarbeidene til loven, Ot.prp.nr.82 (1997-1998), står det for eksempel:

 

Motsetter leieren seg visning i det tidsrom han plikter å medvirke, kan leieren bli erstatningsansvarlig for det tap forsømmelsen påfører utleieren. Utleieren kan videre skaffe seg adgang til husrommet gjennom midlertidig forføyning etter reglene i tvangsfullbyrdingsloven kapittel 15. Utleieren kan derimot ikke selv bane seg adgang til husrommet ved bruk av makt eller ved bruk av egen nøkkel. Leieren har besittelsen av husrommet, og det ville være rettsstridig om utleieren krenket denne.

 

Det betyr at i praksis kommer ikke utleier lovlig inn i boligen uten din hjelp.

 

(Hvis han bruker eller truer med å bruke nøkkel likevel bør du kreve å få nøkkelen hans utlevert eller eventuelt skifte lås for utleiers regning.)

 

* Du har ingen plikt til å rydde eller vaske før visning.

Endret av Ståle Nordlie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så nå må jeg altså sette av 4 timer i uka til visninger i 2 måneder... uten noe videre samtykke?

 

Er dette lov? Jeg finner kun denne lille paragrafen om visninger:

1, Det positive er jo at utleier også må sette av 2 timer (++ for reisevei t/r etc) 2 ganger i uken i 2 månder.

2, Spørsmålet er da hvis han ikke kommer, om du kan kreve fratrekk i leie/kompensasjon.. (Dette aner jeg ikke).

3, Hørtes ut som vanvittig kjip utleier - håper du har depositumskonto.

4, Lykke til :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. Jeg ga beskjed tilbake om at visninger på tirsdager og torsdager er greit så lenge jeg får beskjed om når det er behov for det. Og at jeg ikke gir samtykke til at de bare trenger seg på eller låser seg inn når vi ikke har avtalt noe nærmere. Jeg håper bare at ikke punktet i leiekontrakten om visninger kan skape et problem for meg, det siste jeg trenger er erstatningskrav ...

* Du har ingen plikt til å rydde eller vaske før visning.

Jeg vet det, men jeg synes det er veldig ukomfortabelt å ha folk over i leiligheten (en veldig liten leilighet) om det er veldig rotete og skittent den dagen, og jeg ikke får tid til å rydde.

 

 

1, Det positive er jo at utleier også må sette av 2 timer (++ for reisevei t/r etc) 2 ganger i uken i 2 månder.

2, Spørsmålet er da hvis han ikke kommer, om du kan kreve fratrekk i leie/kompensasjon.. (Dette aner jeg ikke).

3, Hørtes ut som vanvittig kjip utleier - håper du har depositumskonto.

4, Lykke til :-)

 

1. Tingen er at det er veldig få interesserte, max en person en gang i uken/annen hver uke. Og de har sett det de trenger å se på MAX 5 minutter. Så å sette opp 4 timer i uken på visninger er jo bare for å skape et problem for meg... de kommer aldri til å faktisk ha de visningene. Men jeg må rydde og hele tiden være klar på at noen kommer... veldig stressende.

2. Jeg har sett litt etter holdepunkter for avslag i husleie siden så hyppige visninger ville medføre en ulempe, men jeg finner ikke noe

3. Han er nok bare ute etter å være kjip ja... vi har heldigvis depositumskonto.

4. takker

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Punktet i leieavtalen er uproblematisk. Du kan velge å påberope deg leieavtalen foran husleieloven. En begrensning til tirsdager og torsdager fra 18-20 er forutsigbare tidspunkter, og derfor som regel mer gunstig for leietaker enn lovens hovedregel (som er den mer skjønnsmessige og uforutsigbare "i rimelig utstrekning").

 

Avtalen må også suppleres med holdepunkter fra lovens regler: selv om det er avtalt visningstider har ikke utleier rett til å kreve at du holder av tid hvis han ikke har noen som skal på visning, dette vil være i strid med "i rimelig utstrekning"-prinsippet. Du skal gi tid til leiesøkende, ikke til utleier.

 

Derfor må utleier også varsle deg om han har noen som skal på visning, og han kan ikke kreve at du holder deg hjemme "just in case" han finner ut at han skal droppe innom med noen. Men han trenger ikke gi varsel like lang tid i forveien som hvis det ikke var faste tidspunkter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan det går an å være så rasshøl. Min forrige huseier spurte meg om jeg kunne være ute raskere enn oppsigelsestiden så slapp jeg å betale lenger enn nødvendig og han kunne få inn ny leieboer raskere. han var ikke på noen måte vanskelig når jeg ikke kunne ha visning før dagen etter han spurte om.

 

Rett og slett tragisk dette her. Føler med deg TS :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for svar. :)

Ble litt overrasket over denne utviklingen siden vi hadde en veldig god tone før, og jeg strakk meg langt for å samarbeide.

 

Jeg sa i fra at jeg vil gjerne avtale hvilke tirsdager og torsdager vi skal ha visning, så jeg kan være forberedt. Da skriver huseier at de kan gi 24 timers varsel, og jeg mistenker at de bare vil låse seg inn hvis jeg ikke har fått gitt svar.

 

Har de rett til å forlange visning hver gang det skulle passe for de, med et 24 timers varsel, eller må det foreligge en avtale som passer for begge? Jeg har ikke tenkt å være vanskelig, men siden det potensielt kan være visning 4 timer i uken er det jo mulig det ikke passer hver gang, og når han bevisst bruker ordet "varsel" i stedet for "avtale" virker det som at jeg har ingenting jeg skulle sagt?

Lenke til kommentar

Det blir en ganske konkret tolkning av hva som ligger i begrepet "i rimelig utstrekning", eller snarere, hvor langt man kan gå før det blir urimelig. Jeg heller mot at 24 timers varsel vil være innenfor rimelighetens grenser, forutsatt at varselet er spesifisert, altså at man da nevner hvor mange som kommer, når konkret de kommer, og andre opplysninger som er relevante.

 

Det må ikke være en avtale begge er enige i. Visning i rimelig utstrekning er en rettighet for leiesøkende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir en ganske konkret tolkning av hva som ligger i begrepet "i rimelig utstrekning", eller snarere, hvor langt man kan gå før det blir urimelig. Jeg heller mot at 24 timers varsel vil være innenfor rimelighetens grenser, forutsatt at varselet er spesifisert, altså at man da nevner hvor mange som kommer, når konkret de kommer, og andre opplysninger som er relevante.

 

Det må ikke være en avtale begge er enige i. Visning i rimelig utstrekning er en rettighet for leiesøkende.

Takker for kjapt svar. Da får jeg bare sjekke mail hyppig og håpe på det beste. Heldigvis bare 6 uker igjen nå... :)

Forstår det da slik at det ikke trenger å være en avtale, men kun varsel. Men er litt forvirret rundt hva som eventuelt skjer hvis en dag ikke passer, er det utleier som får problemer for å låse seg inn uten samtykke, eller jeg som forhindrer visning? Jeg har ikke noen interesse av å være kjip, men jeg tenker mest på privatlivet mitt, da utleier føler han har rett til å bane seg adgang når det passer for han og i tillegg ha en ufin tone.

Lenke til kommentar

Hvis en dag ikke passer vil utleier kunne få problemer for å låse seg inn likevel (han har ikke lov til å tvinge seg til adgang). Leietaker kan bli erstatningsansvarlig hvis bruddet er klanderverdig (det vil typisk da være ansvar for tapte leieinntekter hvis boligen blir stående tom).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...