Gå til innhold

Ønsker ikke passord når jeg starter PCn.


Anbefalte innlegg

Jeg må bruke passord for å komme inn på min PC når jeg starter den opp. Jeg ønsker at maskinen starter opp uten at jeg behøver å taste passord, men vet ikke hvor jeg hvordan jeg kan slå den av. Har vært borti det før, men glemt det. Jeg har Lenovo og Windows 10. Noen som vet ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er dumt å skru av passord, teknisk sett hvis du synes det er vanskelig å skrive de kan du godt ha et passord på bare 3 eller 4 tegn, som er evig nok. Stiller du inn policy slik at maskinen låses i ett minutt for hvert tredje feiltastede passord, så er det mulig å forsøke 1.5 millioner passord på et helt år, som er maksimalt.

 

Med et passord på 4 tegn hvor du bruker små og store bokstaver, 0-9 og spesial symboler så utgjør det nesten 8 millioner kombinasjoner, og brute force behøver i de fleste tilfeller bare å brøyte seg gjennom halvparten før det finner passordet (da er vi nede på 4 millioner), så vil ikke en datasnok klare å bryte det passordet på bare 4 tegn i løpet av de neste to årene. Og dette med bare et usselt passord på 4 tegn.

Endret av VampireLord
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg får bare valget å taste inn mitt lange passord med tall og bokstaver, på mitt trekstor wintron surftab 7.0 med windows 10, når jeg gjerne skulle hatt mulighet til å taste inn min kortere nummerkombinasjon uten bokstaver på den, for den er så treig til å skifte mellom bokstaver og tall på tastaturet at det er et ork å bruke den. Den er jævlig treig også, og låser seg 50% av tiden når jeg prøver å få den til å gjøre noe, så mitt råd er ikke kjøp den selv om windows 10 nettbrett til 500 kroner høres fristende ut og spesifikasjonene ser riktige ut på papiret. Denne er enormt mye treigere enn min intel compute stick med samme specs/innmat. Men noen som vet hvordan jeg får byttet til tallkode på den? På datamaskinene mine får jeg valget om å taste inn kode eller passord, men ikke på tab'en.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Det er dumt å skru av passord, teknisk sett hvis du synes det er vanskelig å skrive de kan du godt ha et passord på bare 3 eller 4 tegn, som er evig nok. Stiller du inn policy slik at maskinen låses i ett minutt for hvert tredje feiltastede passord, så er det mulig å forsøke 1.5 millioner passord på et helt år, som er maksimalt.

 

Med et passord på 4 tegn hvor du bruker små og store bokstaver, 0-9 og spesial symboler så utgjør det nesten 8 millioner kombinasjoner, og brute force behøver i de fleste tilfeller bare å brøyte seg gjennom halvparten før det finner passordet (da er vi nede på 4 millioner), så vil ikke en datasnok klare å bryte det passordet på bare 4 tegn i løpet av de neste to årene. Og dette med bare et usselt passord på 4 tegn.

Sannsynligvis er ikke noe innhold kryptert på PCen og da er det null problem å ta ut data fra PCen hvis den skulle bli stjelt, uansett passord.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Kan man kryptere hele PC'en slik at når du låser den med windows 10 brukeren din (alt+ctrl+del og "lås") blir alt kryptert, og når du taster inn riktig passord blir den dekryptert igjen? Går det an?

Lenke til kommentar

Ja, eller det vil si at innholdet ble dekryptert ved oppstart før Windows starter opp. De billigste utgavene av Windows har ikke mulighet innebygd i Windows 10, men mulig andre tredjeparts programmer fungerer. Du kan lese mer her:

http://www.howtogeek.com/234826/how-to-enable-full-disk-encryption-on-windows-10/

 

Ta backup før du eventuelt begynner og belag deg på en del fikling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...