Gå til innhold

Tips til hvordan få i seg sennep, når ikke liker smaken?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

(Litt som enkelte jeg kjenner som tror man blir tynnere for hver gang man spiser en gulrot)

Nå har jeg ikke regnet nøye på det, men jeg tror faktisk det stemmer gitt at det er en kald, rå gulrot. Du får i deg såpass mye med kaldt vann og kroppen må bruke noe energi på å varme det opp og å fordøye gulroten at nettoen er negativ.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Sennep er en smaksingrediens. Man spiser aldri så store mengder at det har noe å si for kroppen hva den inneholder. Sennep brukt riktig er en fantastisk ingrediens. Men brukes det feil smaker det fryktelig. Det finnes dessuten mange forskjellige typer sennep, fra de snilleste til de ekstremt skarpe. Jeg vil anbefale å bruke sennep i små mengder sammen med gode matvarer for å kjenne etter hvordan det påvirker smaken. Du kan og søke frem oppskrifter på nettet som inneholder sennep og lese deg opp på hva som er vanlig å kombinere. Det er en hel verden med smakskombinasjoner man kan få til med riktig bruk av sennep og det er vel verd å utforske.

Lenke til kommentar

 

(Litt som enkelte jeg kjenner som tror man blir tynnere for hver gang man spiser en gulrot)

Nå har jeg ikke regnet nøye på det, men jeg tror faktisk det stemmer gitt at det er en kald, rå gulrot. Du får i deg såpass mye med kaldt vann og kroppen må bruke noe energi på å varme det opp og å fordøye gulroten at nettoen er negativ.

 

Hvis du overhodet har regnet, så har du regnet feil. Næringsverdien av 100g gulrot er 36 kcal. Å varme opp 100g vann 32º krever 3,2 kcal. (Gulrot innholder i hovedsak (89%) vann. Resten er lettere å varme opp). Som man ser, godt under 10% av næringsverdien i en kald gulrot blir brukt til å varme den opp til kroppstemperatur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er den enkle biten av regnestykket. Så må du ta med andelen av energien fra en rå gulrot som kroppen klarer å ta opp, den er ikke 100%, og energien kroppen bruker på å fordøye en rå gulrot...

Neste gang skriver du heller om noe du kan, ikke sant? Ernæringslære er visst ikke din sterke side.

Lenke til kommentar

Nå er jeg kanskje uvitende, men vil man ikke gå ned mer i vekt dersom man ikke spiser sennep i det hele tatt?

 

(Litt som enkelte jeg kjenner som tror man blir tynnere for hver gang man spiser en gulrot)

Nei, kaloriene som man forbrenner ved sennep er større enn de få kaloriene som sennep inneholder.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke begi meg utpå holdbarheten i påstanden om at sennep har negative kalorier, men du blir uansett ikke slank av å gafle innpå sennep. Det er vel heller ikke et must at det er sennep du spiser, men heller det at det er noe sterkt. Knask heller noen chilier om du tror det vil hjelpe vektnedgangen din i stedet for å presse i deg noe du ikke liker. 

 

Om dette i det hele tatt stemmer så må du hvert fall passe på at du spiser riktig type sennep. Spiser du en med høyt kaloriinnhold vil det bare gå feil vei. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-329093

Da skal jeg ikke anbefale sennepssaus som kommer i plastflasker på rema... Smaker sinnsykt godt hvis du tar masse og heller den oppå jasminris (som du har kokt) og med stekt kylling til. Men masse kalorier.  :hm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...