Gå til innhold

6700k viser helt feil temperatur ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Hey boys...

 

Sitter her med helt nytt hovedkort, ram og cpu... uansett hva for noe temperatur program jeg bruker viser den at cpu'n er altfor kald... langt under romtemp. Jeg finner ikke noen løsning, help ? :)

Du er da ingen noob? :)

Alle de "temperatur program" du evt har prøvd gjør ikke annet enn å lese av en adresse hvor det skal være en kalkulert verdi utifra en tempsensor.

Og disse har for mange modeller av både CPU og Hk (opp gjennom åra) vært alt annet enn reelle.

Ser ut til at din CPU evt bios ikke er helt rett kalibrert.

Nå er det mer enn en temp(sensor) for CPU, så du bør vel vise ett screenshot fra f.eks. HWMonitor. Core-temps er jo det som er interessant for en CPU.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Tester litt overklokking iallefall, rart system dem bruker men iallefall så går 6700k'n på 4,8ghz ved 1,33-1,35v virker det som... vet ikke helt åssen det er jeg men... virker relativt bra. Hadde over 1,6v på cpu'n istad, litt høyt kanskje ja haha :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Benytte angrerett?

Gigabyte HK har jeg ikke mye til overs for :p

 

For min del har Gigabyte hk vært blant de bedre.

Faktisk:

Gamle P35-DS3P som bl.a "OldMan" og meg selv klokket Q6600 for harde livet for snart 10 år siden, har jeg fremdeles.

Det kjører idag (24/7) som en reserve-maskin, (Q9650 nå) og har *aldri* feilet til tross for *hard* overklokking med mange ulike CPU'er og minne.

 

Ad topic:

"Temperaturer" avlest av software har sjelden vært særlig nøyaktig (over hele skalaen).

Se på det som retningsgivende for ditt system relatert til temp vs stabil klokk.

:)

 

Rart dette skal være så vanskelig å få til for CPU/HK/Bios-produsenter.

Temperatur-sensorer/målere har fungert bra i noen decennier for andre formål/i andre installasjoner. Ikke rocket-science dette.

Lenke til kommentar

 

Benytte angrerett?

Gigabyte HK har jeg ikke mye til overs for :p

 

For min del har Gigabyte hk vært blant de bedre.

Faktisk:

Gamle P35-DS3P som bl.a "OldMan" og meg selv klokket Q6600 for harde livet for snart 10 år siden, har jeg fremdeles.

Det kjører idag (24/7) som en reserve-maskin, (Q9650 nå) og har *aldri* feilet til tross for *hard* overklokking med mange ulike CPU'er og minne.

 

Ad topic:

"Temperaturer" avlest av software har sjelden vært særlig nøyaktig (over hele skalaen).

Se på det som retningsgivende for ditt system relatert til temp vs stabil klokk.

:)

 

Rart dette skal være så vanskelig å få til for CPU/HK/Bios-produsenter.

Temperatur-sensorer/målere har fungert bra i noen decennier for andre formål/i andre installasjoner. Ikke rocket-science dette.

 

 

Ja sant det dem ikke nødvendigvis er så veldig nøyaktig, men denne er litt drøy. Uansett hvor jeg ser viser den feil. Hadde vært fint å hatt noe å gått etter når jeg klokker.

 

1.6 på skylake?! Du er enten modig eller dumdristig :p

 

Litt av begge tinga. Var en liten glipp egentlig, den justerte volten etter mhz jeg hadde på overklokken. Er ikke redd for litt volt jeg se haha :)

 

Prøv nyeste beta av aida64 ja.

 

Gigabyte har hatt mange gode hk. Det råeste er kanskje x58A OC.

 

Har prøvd Nizzen, også testa beta av andre program men like feil. Jeg har en temperatur i aida64 som bare står "cpu" (er vel den som tar gjennomsnitten evt package), den viser feks nå 21 grader. (23 ambient) Har lest litt at tempen her kan være rundt 10 grader feil, så det kan stemme... dvs 21 grader +10 = 31 grader på den. Visst det stemmer sånn ca har jeg noe å gå etter iallefall...

Lenke til kommentar

Lol, hadde det nå sist, var ikke veldig fornøyd men fungerte ok... Er vel litt samme tenker jeg, man får det man betaler for + flaks-uflaks. 

 

Du er ikke tilfeldig vis god på 6700k eller ? Er ikke første overklokk rodeoen min, men vet ikke helt hva som er "bra" og ikke på skylake. Ser ut som jeg greier 4,8ghz på 1,36-1,38v iallefall, tror det er ok. Vet ikke helt hvor langt man bør gå med disse...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...