Gå til innhold

Nå kommer de lynraske 4K-skjermene


Anbefalte innlegg

 

 

Motion blur og pixelrespons har ingen effekt på input delay. Dersom du spiller et spill på 60 hertz, og en annen spiller et spill på 120 hertz så har brukeren med 120 hertz dobbelt så rask responstid på tastaturet og musen.

 

 

 

Det har ikke noe å si direkte på input delay, men kan ha det i praksis, om man ikke ser det som skjermen skal vise før feks 2 frames etterpå (med ekstremt treg pixelrespons)

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Hvor stort er innbrenningsproblemet reelt med dagens produkt.

2. Hva forårsker de meldte bevegelsesproblemene? Er det bare sample and hold? Pixel-refreshen skal være mye raskere, er det bare det er det enkelt løsbart, men irriterende om de ikke har løst det.

1: Etter min lesning så er problemet litt verre enn plasma, men noe som ikke merkes så lenge bildet forblir dynamisk. Problemet er, som med plasma, når du har logoer, UI-felt etc. som vises på bildet statisk.

 

Problemet blir jo verre med alderen på panelet, så hvordan problemet kan utvikle seg kan man jo lure på. Jeg vet ihvertfall at jeg aldri hadde kjøpt en OLED-monitor nå (TV muligens). Det skal veldig mye til å få bilderetensjon på en LCD, til det punkt at du så og si aldri vil oppleve det. Jeg har sett det noen ganger på mine LCD-er iløpet av mange år.

 

 

2: "Sample-and-hold". Så det er mulig å fikse, men resultatet er at bildet oppfattes mye mørkere. Så å redusere visningstiden per bilde vil altså, som med dimming, gjøre bildet mørkere. Det blir vanskelig å gjøre noe med når lysstyrken på OLED er en utfordring. Høyere oppdateringsfrekvens hjelper, altså flere originale bilder, men det må isåfall bli med bevegelsesinterpolering, som ikke akkurat gjør situasjonen bedre. Vi får håpe filmog media går over til høyfrekvensvideo.

 

Når det er sagt så er det variasjon i hvor stort dette problemet er på OLED-produkter, og noen modeller bruker "black fram insert"/"strobing" for å redusere problemet. Lysstyrkeproblemet til OLED er altså grunnen til at visse LCD-produkter kan ha bedre flyt.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Når jeg ser hvor relativt "enkelt" det er å få innbrenning, eller "image retention" eller hva man vil kalle det på Samsung sine mobiler som kjører OLED så blir jeg også veldig skeptisk til dette på monitorer. Jeg vet ikke hvordan LG sine OLED TV-er har gjort det så langt med tanke på dette?

 

Merker jo også på disse Samsung mobilene som har vært i aktiv bruk i noen år, sånn om du ser på en godt brukt Galaxy S4 så virker det som de har redusert lysstyrke og farger på skjermen har skiftet mer mot grønn. Mulig disse utfordringene har blitt utbedret på mer moderne OLED-paneler. Det er jo vanskelig å vite da ingen nyere telefoner som Galaxy S6 osv er gamle nok til at man kan sjekke det ut.

 

En av de tingene som irriterer meg mest med OLED på telefoner er at samtlige jeg har testet har en tydelig halo-effekt når du har sort teksten som glir over skjermen. Akkurat samme irriterende effekten du ofte opplever på VA-paneler.

Lenke til kommentar

Når jeg ser hvor relativt "enkelt" det er å få innbrenning, eller "image retention" eller hva man vil kalle det på Samsung sine mobiler som kjører OLED så blir jeg også veldig skeptisk til dette på monitorer. Jeg vet ikke hvordan LG sine OLED TV-er har gjort det så langt med tanke på dette?

 

Merker jo også på disse Samsung mobilene som har vært i aktiv bruk i noen år, sånn om du ser på en godt brukt Galaxy S4 så virker det som de har redusert lysstyrke og farger på skjermen har skiftet mer mot grønn. Mulig disse utfordringene har blitt utbedret på mer moderne OLED-paneler. Det er jo vanskelig å vite da ingen nyere telefoner som Galaxy S6 osv er gamle nok til at man kan sjekke det ut.

 

En av de tingene som irriterer meg mest med OLED på telefoner er at samtlige jeg har testet har en tydelig halo-effekt når du har sort teksten som glir over skjermen. Akkurat samme irriterende effekten du ofte opplever på VA-paneler.

En ting som er verdt å tenke over er at en mobiltelefon for det meste viser UI-objekter og ikke dynamisk video i form av film eller TV-serier. Men jeg tror du fort hadde merket at OLED ikke egner seg som monitor. Litt dumt å ha Diskusjon.no-logoen med "Samliv og relasjoner" brent inn i din nye OLED-TV. :p

 

Halo-effekten er nok grunnet PenTile...

Endret av AdNauseam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg husker onkelen min har en skjerm som han brukte i bedriften sin for 20 år siden. Det var de aller aller gamleste type crt skjermer, den innbrenningen på den skjermen er det verste jeg har sett i mitt liv, det aller aller verste jeg har sett i hele livet mitt. Det ser ut som skjermen er påslått, selv om strømkontakten er frakoblet, så sterkt er bildet brent inn. Jeg kan lese av tallene som stod på en faktura som er 20-25 år gammel, bare ved å lese innbrenningen på skjermen (heh)

Lenke til kommentar

...Det er fantastisk at dagens skjermer har nådd opp til det, men dette er ikke noen slags form for revolusjon, det er egentlig bare en evolusjon med dagens moderne skjermer...

 

Det blir nok dessverre langt mellom revolusjonene innen den teknologiske verden. Det eneste jeg ser for meg var da 3dfx kom med voodoo-kortet sitt :) Ellers sitter vi nok fast med evolusjon :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...