Gå til innhold

Erfaringer med jobb som drosjesjåfør?


Anbefalte innlegg

Heisann peeps. 

 

Jeg er veldig straks ferdig med VGS og skal ha litt pause før videre studier. Dermed må jeg søke ny jobb. Jeg fyller 20 i morgen og hadde tenkt meg å søke jobb som drosjesjåfør i nærområdet mitt. Alltid vært glad i å kjøre bil, og drosjejobb kan i mine øyne være veldig greit og digg. Meeen så er det som alltid skrekkhistorier og delte meninger. Så tenkte å forhøre meg litt her.

 

Noen som har jobbet som dette og vil dele sine erfaringer? Tjener man greit eller dårlig? Hvordan er skiftene? Vanskelig å få stilling? Verre siden jeg er 20? Dyrt å komme igang? Må vel ta diverse kurs osv? Andre ting man bør tenke over? Må vel ha godkjenning av politiet også. Er det strengt? Har blitt stoppet i en fartskontroll i fjor og fikk dermed 4 prikker på los førerkortos (prøvetid, kjørte 52 i 40), kan det diskvalifisere?

 

Shoot!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kor godt du tjener vil i all hovedsak variere alt etter kvar i landet du skal jobbe. Du tjener basert på kor mange kundar du har, og antallet kundar du får er avhengig av kor mange potensielle kundar som finst i ditt distrikt, og kor mange andre drosjesjåførar som konkurrerar om dei samme kundane.

I tillegg vil lokale forskjellar som har betynding for korleis kundane er fordelt ha betydning. På stadar der det mykje forretningsreiseaktivtet og ellers personar som har god råd så vil drosje bli brukt i langt større grad til småkjøyring heile døgnet.

På stadar som kanskje økonomisk nedgang der folk setter på spareblusset så vil nok drosjekjøyringa begrense seg til kun det som er heilt nødvendig.

 

 

Så mitt råd er at du forhøyrer deg med nokon som kjenner dei lokale forholda.

Lenke til kommentar

Heisann peeps. 

 

Jeg er veldig straks ferdig med VGS og skal ha litt pause før videre studier. Dermed må jeg søke ny jobb. Jeg fyller 20 i morgen og hadde tenkt meg å søke jobb som drosjesjåfør i nærområdet mitt. Alltid vært glad i å kjøre bil, og drosjejobb kan i mine øyne være veldig greit og digg. Meeen så er det som alltid skrekkhistorier og delte meninger. Så tenkte å forhøre meg litt her.

 

Noen som har jobbet som dette og vil dele sine erfaringer? Tjener man greit eller dårlig? Hvordan er skiftene? Vanskelig å få stilling? Verre siden jeg er 20? Dyrt å komme igang? Må vel ta diverse kurs osv? Andre ting man bør tenke over? Må vel ha godkjenning av politiet også. Er det strengt? Har blitt stoppet i en fartskontroll i fjor og fikk dermed 4 prikker på los førerkortos (prøvetid, kjørte 52 i 40), kan det diskvalifisere?

 

Shoot!

Jobber som drosjesjåfør for øyeblikket og har gjort det siden august i fjor. Lønn er jo opp og ned, kommer jo helt ann på hvor mye kjøring og hvilke turer du får når du er på jobb. Her hvor jeg jobber er det ingen grunnlønn, alt går på provisjon. Er greit om du liker å kjøre bil, er glad i å snakke og være sosial. Det jeg misliker med jobben er jobber helger, netter og helligdager. Folk som er fulle eller rusa på andre måter er jo ikke alltid ett pluss. Hadde en episode da jeg ble slått under en tur mens jeg kjørte... Men ellers på 9-10 måneder har det vært greit. Er jo pluss at man ikke trenger en lang formell utdanning. Er også 20 år så du burde egentlig ikke slite så veldig så lenge de trenger flere sjåfører. Her hvor jeg bor er det behov for flere, men er nok langt ifra der du holder til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...