Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

hei. Jeg leier leilighet i første etasje. Bruker wifi av de som bor over meg. Det er lagt fiber i huset. De over vil ikke ligge en nettkabel ned(de tror jeg tar alt nettet da:P) Så det jeg lurte på er hva som må til for at jeg skal få mitt eget nett, da det allerede er fiber i huset. (Boksen er rett utenfor inngangsdøren min) Begynner bli rimelig lei av å game med over 500 i ping. Ingen innganger i boksen utenom den som allerede går videre opp langs huset. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant meg selv i samme situasjon som deg, fram til forrige helg, men fikk lagt kabel fra 2. etg. og ned i leiligheten.
Ganske godt med 300/300 linje og ping som ikke spiker opp i 800-900 området.

 

Nå er ikke jeg så skarp på fiberteknologien, men det skal vel la seg gjøre å trekke egen fiber inn i huset fra boksen, slik at du får eget modem og abonnement. Dette må du nesten høre med en ISP om.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg så skarp på fiberteknologien, men det skal vel la seg gjøre å trekke egen fiber inn i huset fra boksen, slik at du får eget modem og abonnement. Dette må du nesten høre med en ISP om.

Rettelse:

Høre med huseier om - huseier må høre med ISP og du må antagelig ta kosten med å gjøre jobben.

Ville heller satset på å overtale huseier til å få trekke kabel fra dems modem og til din leilighet.

Lenke til kommentar

 

Nå er ikke jeg så skarp på fiberteknologien, men det skal vel la seg gjøre å trekke egen fiber inn i huset fra boksen, slik at du får eget modem og abonnement. Dette må du nesten høre med en ISP om.

Rettelse:

Høre med huseier om - huseier må høre med ISP og du må antagelig ta kosten med å gjøre jobben.

Ville heller satset på å overtale huseier til å få trekke kabel fra dems modem og til din leilighet.

 

takker for svar! Problemet med de over er at de er fast bestemt på at om jeg får ledning ned, så "tar jeg alt nettet" i følge de. Å det vil gå kjempe tregt oppe hos de, fordi dette har de nettopp prøvd... Så litt usikker på hvordan jeg skal få overtalt de. Men igjen, takker for svar. Får se hva jeg får til! Sleng gjerne igjen noen ideer om hva jeg kan si til de, så jeg faktisk får overtalt de. Hadde vært så mye lettere (og billigere) å bare fått en ledning ned..

Lenke til kommentar

Du kan stille med utstyr til dem som begrenser hvor mye kapasitet du får ned til deg.

 

Cisco SB SG200-08 for eksempel har mulighet for å sette på trafic shaping slik at du kan begrense kapasitet på enkelte porter. Den har webgrensesnitt og er enkel å sette opp.

 

Kjøper du en slik, setter den opp etter huseiers ønsker og forteller hvordan den virker så går det nok bra.

Lenke til kommentar

Bruker du trådløsnettet deres og har lav hastighet, er du vel kanskje mer med på å trekke ned hastigheten, siden du vil bruke airtime ganske lenge pga. lav hastighet....

 

Spørsmålet er jo hva du evt. kan gjøre klientmessig hos deg. Er det en bærbar pc med intern wlan du bruker? Hvilken pc?

Lenke til kommentar

Bruker du trådløsnettet deres og har lav hastighet, er du vel kanskje mer med på å trekke ned hastigheten, siden du vil bruke airtime ganske lenge pga. lav hastighet....

 

Spørsmålet er jo hva du evt. kan gjøre klientmessig hos deg. Er det en bærbar pc med intern wlan du bruker? Hvilken pc?

selve hastigheten er grei, går så klart opp og ned.  Men det er vell gamingen som blir problemet her. Har to stasjonære pceer. En gammel Aspire x1930 og En helt ny gaming pc. Bruker en Tp-link archer usb

Lenke til kommentar

Tenkte nesten det billigste her hadde vært at du trakk en 10mbit kabel fra switchen/routeren deres ned til deg. Denne kan du jo mekke selv hvis du har utstyr til det, eller muligens få noen til å lage for deg? Hvis du klarer deg med 10mbit da, bare en tanke :)

 

Ellers så var jo tipset om cisco switchen du kan kontrollere båndbredden på veldig nice, en 1000 lapp er jo ikke store greiene for stabilt nett heller det! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...