Gå til innhold

Marmaris, Tyrkia?


Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Noen som har vært der og kan fortelle meg litt om stedet? Planlegger å reise dit i slutten av Juni og lurer på hva jeg kan forvente av temperatur, turistmengde og badetemperatur.

 

Noe spesielt der, som jeg bør få med meg? Skal ha med meg 2 tenåringsjenter, og pub/bar/nattklubb er ikke interessant for oss.

 

Tar gjerne imot tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var der for 14-15 år siden. Du kan forvente at det er veldig varmt og badetemperaturer skulle ikke være noe problem. Jeg tror ikke turistmengden vil bli noe problem, da tilstrømningen til Tyrkia har avtatt pga terrorparanoia.

 

Av severdigheter i nærheten tenker jeg at dere burde få med dere Efesos, som er en av verdens best bevarte oldtidsbyer, og Pamukkale, som er en veldig interessant fjellformasjon (google for å se). Det er et delvis bevart gresk amfiteater i gangavstand fra Pamukkale. Jeg var også på en slags rolig seiltur med mat og bading langs vestkysten av Tyrkia som var en fin opplevelse, så det kan anbefales hvis det fortsatt blir tilbudt turister.

 

Ellers gjelder det bare å prøve flest mulig forskjellige typer kebab, hvis du ikke har gjort det før.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Takk for tips! 

 

Bør man ha med seg Euro eller Tyrkiske Lire nå? Var der for 4 år siden og da virket det som Euro var i ferd med å ta over.

Lenke til kommentar

Marmaris er den kjipeste ferien jeg har hatt i mitt liv. Var der sommeren for 2 år siden med kjæresten. Har vel vært 6-7 ganger i Alanya med familien siden jeg var liten, så var forberedt på litt pågående selgere og restauranter. Dette tok kaka! Innkasterne på restaurantene i Marmaris er de mest innpåslitne og frekkeste jævlene på denne jord! Til og med betjeningen på hotellet var kjipe. Kunne ikke gå ned i lobbyen en gang uten at en tulling maste gang på gang om masasje, spa og haman. Nei, etter denne turen drar jeg aldri til Tyrkia igjen. Så mange fine alternativer. 

Lenke til kommentar

Jeg husker at innkasterne på restaurantene i Marmaris var ivrige etter å få kunder, men jeg synes aldri de gikk over streken. De prøvde hardt å selge restauranten når jeg gikk forbi, men hvis jeg bare gikk videre og ikke viste interesse så var det aldri noe problem. Alternativt kan man bare si at man har spist.

Lenke til kommentar

Skal selv til tyrkia første uken i juli...

Vi var der i fjor og har vært der mange ganger før.

På grunn av shopping så trives vi veldig godt der.

Selgerene på gata er masete ja, men det har vel kommet regler der så synes faktisk de var mer masete før i tiden:)

 

Vi skal til alanya hvor vi har vært mange ganger før. Ingen erfaring med marmaris.

Det er varmt... VELDIG varmt. Varmen kan ikke sammenlignes med feks mallorca . Luftfuktigheten er veldig høy og det blir veldig trykkende.

Husker vi var der et år så var det hetebølge med temperatur på dagen oppmot 50 grader og på natta lå det stabilt på 40.

I fjor lå det på rundt 37 grader på dagtid og 32 på natta.

Det er omtrent umulig å sove på natta uten ac men vær forsiktig med bruken. Du blir garantert syk ved uvettig bruk.

Det vi har funnet ut passer best er å sette ac på 18 grader på dagtid slik at rommet blir kjølt ned og så å sette den på 25 grader når du skal legge deg.

Kjerringa mi ble faktisk innlagt på sykehus der en av første gangene for hun ble så sjuk. Da satt vi den på 18 grader hele natta.

 

Hva gjelder penger så anbefaler jeg deg å bruke tyrkiske lira.

Ta ut litt om gangen i minibanker der nede.

Tidligere har inflasjonen vært veldig høy men er bedre nå enn for 10 år siden. Da kunne man nesten risikere halvert verdi på pengene fra dag til dag :)

 

Ellers er det veldig mye å handle der av klær, vesker og annet.. Det er såklart kopier, men mye holder veldig bra kvalitet, og mye holder heller ikke allverdens kvalitet.

Husk å prute mye... Du får glatt slått av 50-60% av prisen de begynner på, og får du ikke det så sier du neitakk og går et annet sted. Ofte gir dem seg når du er på vei ut døra.

 

lurer du på mer så spør gjerne så skal jeg prøve å svare:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Takk for alle tips! Tur er bestilt og jeg får selv se om det er så forferdelig som noen påstår eller så trivelig som andre mener. Jeg håper på det siste.

Uansett, det blir nok mer sol og bading enn her hjemme den uka, så hvor ille kan det egentlig bli?

Lenke til kommentar

Takk for alle tips! Tur er bestilt og jeg får selv se om det er så forferdelig som noen påstår eller så trivelig som andre mener. Jeg håper på det siste.

Uansett, det blir nok mer sol og bading enn her hjemme den uka, så hvor ille kan det egentlig bli?

God tur :)

Forferdelig blir det neppe uansett utfall!

Vi reiser selv om 15 dager og jeg kjenner det skal bli magisk med ferie og varne selv!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...