Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøp av kniv fra utlandet


btfredr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En karambit er en brukskniv på linje med alle andre mindre bruksknivner, som er beregnet til kutting og detaljarbeid. Den egner seg imidlertid dårligere til stikking enn mange andre bruksknivner.

 

Men i eksempelet til TS, antar jeg at kniven er en pyntegjenstand, ref pris, kvalitet og profilering.

 

Et eventuelt forbud her ville vært ubegrunnet. Å påstå at kniven er utelukkende ment, eller egnet for kriminalitet er et argument som kan brukes om nesten hvilken som helst kniv eller pyntegjenstand. Jeg tror heller ikke at denne typen kniv er overrepresentert i kriminelle handlinger.

Lenke til kommentar

Lol, en brukskniv som andre brukskniver ja. Et kjapt google-søk gir ørten omtaler av den som "one of the ultimate self defence weapons" o.l. samt en wikipedia-artikkel som utelukkende fokuserer på hvordan den brukes som et våpen (med unntak av den historiske bakgrunnen før den ble "weaponised"). Karambit.com omtaler også kniven som primært et våpen:

While karambits are internationally recognized as one of the traditional weapons of Indonesia's indigenous combat art, Pencak Silat, and are widely revered for their battlefield prowess, karambits aren't just for fighting and self defense

Lenke til kommentar

Så lenge sverdet faktisk er "særlig farlig", så er det det.

Du kommer med ubegrunnede påstander.

 

Sjekk www.toll.no for en oversikt over hva som er lov å importere av våpen, når man må ha polititillatelse, og hva som er ulovlig.

 

Slutt å komme med ubegrunnede påstander. Som tidlgiere nevnt, er dette fiktive forbudet kun et produkt av synsernes egne synsing.

 

Man trenger heller ikke noen søknad for å erverve et sverd.

 

http://www.toll.no/no/varer/vapen/handle-i-utlandet/

 

Merk også at karambit ikke er listet under ulovlige kniver. Å påstå at en karambit er det samme som en springkniv eller batangakniv er pisspreik. I så fall er det ingen grense mellom lovlige og ulovlige kniver, da alt kan brukes til kriminalitet.

Lenke til kommentar

I motsetning til dine påstander er jo mine nettopp begrunnet. Jeg har sitert forskriftsteksten som forbyr våpen som ikke er skytevåpen og ikke er positivt opplistet som forbudt, men som er av samme type. En Karambit er ikke på listen over ulovlige kniver, men også andre våpen er ulovlige etter samme bestemmelse forutsatt at enkelte vilkår er oppgitt. Jeg har forklart ovenfor hva disse er. 

 

Det er en grense mellom lovlige og ulovlige kniver, men denne går ikke mellom "listet opp på toll.no" og "ikke listet opp der". 

Lenke til kommentar

Herr Brun,

 

Du har kun vist til din egen tolking av lovteksten. Du har også påstått at man trenger tillatelse for å erverve et sverd, noe som er fullstendig ubegrunnet. Toll.no poengterer eksplisitt at sverd lovlig kan importeres dersom importøren er over 18 år. Jeg har heller aldri hørt noe annet. Påstandene dine mangler begrunnelse foruten din egen synsing.

 

Jeg har sendt en mail til politiet. Fortsettelse følger når svar mottas.

Lenke til kommentar

Din juridiske metode er ikke helt patent, Løgn.

 

Ordlyden i våpenforskriften er "tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter". En karambitkniv er åpenbart "tilsvarende" "springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner", og det fremstår helt åpenbart som et voldsprodukt. Spørsmålet er dermed om den er "særlig farlig" og om den har "aktverdig formål". Jeg tror du skal slite med å hevde at lek, spill og pynt er "aktverdig" i forskriftens forstand, og om knivene faktisk kan brukes som opprinnelig tiltenkt, altså som stikkvåpen, så er de åpenbart "særlig farlige". Politiet har derfor en god sak om de beslaglegger slike kniver, og bøtelegger deg for å ha kjøpt dem.

 

 

Sjølv om knivane eventuelt er ulovlige så er det ikkje grunnlag for å anmelde butikkane.

Forbudet gjeld dei som vil "erverve, eie eller inneha" farlige gjenstandar utan å ha aktverdig formål.

Butikken har åpenbart ervervet disse knivene, og innehar de i alle fall (om de skal selge dem), så også butikken kan bøtelegges.
Pynt må vel gå under aktverdig formål så lenge man kan erverve samuraisverd på trestativ lovlig? Det er jo et livsfarlig våpen om det slipes, men det er mange rundt i norske hjem på peishylla..
Lenke til kommentar
Merk også at karambit ikke er listet under ulovlige kniver. Å påstå at en karambit er det samme som en springkniv eller batangakniv er pisspreik. I så fall er det ingen grense mellom lovlige og ulovlige kniver, da alt kan brukes til kriminalitet.

 

Jeg ønsker å henlede deg til følgende uttalelse på den siden du lenker til: 

 

 

 

Produkta over er berre døme på kva som er tillate og kva som ikkje er tillate. Fullstendige lister over omfanget av produkt finn du i våpenforskrifta.

 

Presentasjonen din er uforsvarlig og ufullstendig, og det synes som om du bevisst går inn for å villede personer som ikke ettergår deg. 

 

Sverd vil som hovedregel ikke være et voldsprodukt etter våpenforskriften, men det kan være det.

 

Våpenforskriften tar ikke sikte på å forby alt som kan brukes til vold, kun det mest alvorlige. I dagens kriminalitetsbilde vil en kniv, som tross alt er liten, lett å skjule, og raskt håndterbar også for en relativt utrent person, ofte kunne falle under "voldsprodukt"-bestemmelsen. Tilsvarende argumenter vil kunne brukes for kortere typer sverd, selv om vi da terminologisk sett er inne på området "dolk". 

 

Sverd, derimot, har ikke det samme voldsproduktpreget i dagens samfunn og med dagens kriminalitetsbilde. For det første er ikke sverd et særlig kamuflerbart våpen. Sverds lengde begynner tross alt gjerne på en halv meter eller mer. Dette gjør også sverd uhåndterlig som "overraskelsesvåpen" eller på svært nært hold. I tillegg kreves det mer av en person i form av trening og disiplin for å bruke et sverd godt enn for å bruke en kniv godt (snarere, for å bruke det "godt nok"). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...