Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøp av kniv fra utlandet


btfredr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette sier loven:

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904?q=v%C3%A5penforskriften*#§9

 

Jeg vil tro det går bra, men er ikke 100% sikker. Det er lov å importere f.eks. sverd og lignende. Samtidig er det jo tydelig at loven er der for å hindre at folk skaffer seg kniver og redskaper som ikke kan kalles annet enn våpen, altså at de ikke har noen annen funksjon enn å brukes til å skade andre. Og jeg vet ikke den kniven du linker til kan sies å være noe annet enn et våpen.

Endret av Buddy Dakota
Lenke til kommentar

Den er lovlig.

 

Til og med "assisted open" er lov, med mindre loven er nylig endret.

 

Assisted betyr at man åpner lommekniven med fingrene, men at bladet har en funksjon som gjør at den åpner seg lettere.

 

Springkniv er ikke lov. En springkniv er en kniv som skyter ut bladet ved hjelp av en knapp. Det er altså ikke fingrene som flipper ut bladet.

 

Butterfly-kniv (balisong) er ikke lov.

Endret av Løgn
Lenke til kommentar

Det burde gå bra, men den kan likevell bli vurdert som ulovlig. Det har litt med korleis kniven blir oppfatta, og kor seriøst du blir oppfatta.

 

Etter våpenforskrifta så står det:

 

 

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.

[...]


Politimesteren kan dispensere fra forbudet i første ledd dersom særlige grunner foreligger.

Så det finnes rom for å forby ein slik kniv, men så lenge du blir trudd på at dette er ein pyntegjenstand slik at det aktverdige formålet er å ha kniven som eit samleobjekt så skal det være lovlig. Her vil det sjølvsagt hjelpe mykje på at du ikkje har f.eks. voldsdommar på deg, og at du har fleire ting i samlinga som underbygger at kniven faktisk er tenkt til pynt og ikkje til voldsbruk.

Det at kniven er laga av stål som ikkje er godt egna til bruk i ein kniv vil tale for at dette er meint som ein pyntegjenstand og ikkje ein brukskniv.

Største faren er kanskje at politiet vurderer dette som ein gjenstand som framstår som eit voldsprodukt.

 

 

Merk også siste ledd. Du kan alltid søke om dispensasjon hos lokal politimester. Så dersom du er usikker så kan du alltids skaffe deg ein dispensasjon, dette vil også være til hjelp dersom det seinare blir spørsmål om knivens lovligheit.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte helsmidde kokkekniver i Sveits. Null problem, siden jeg la dem i bagen jeg sjekket inn på flyet. Men den kniven du sikter til der er vel neppe noe man vil bruke til å skjære løk med, for å si det sånn.

 

Det jeg spør meg om når jeg ser sånne kniver, er hvorfor i all verden man vil sløse bort penger på sånt tull?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte helsmidde kokkekniver i Sveits. Null problem, siden jeg la dem i bagen jeg sjekket inn på flyet. Men den kniven du sikter til der er vel neppe noe man vil bruke til å skjære løk med, for å si det sånn.

 

Det jeg spør meg om når jeg ser sånne kniver, er hvorfor i all verden man vil sløse bort penger på sånt tull?

Faller i samme kategori som alle tullingene som kjøper ting for å henge på veggen eller sette i hyeller etc..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hjelper lite å henvise til kniveksperten.no dersom politiet vil beslaglegge kniven.

 

I rundskrivet frå politidirektoratet står det blant annet "Med voldsprodukt menes et produkt som er utformet eller kan omformes slik at det kan brukes i voldelig sammenheng og lett medføre helseskade. Produktet har primært ikke noe legalt praktisk formål.

Bakgrunnen for forbudet er at disse redskapene ikke dekker noe legitimt behov, samtidig som det er på det rene at de ikke sjelden blir benyttet i forbindelse med straffbare handlinger."
 
og
 
"Våpenforskriften § 9 har fått et tillegg ved at det i bestemmelsen er tatt inn forbud mot «andre tilsvarende særlig farlige gjenstander som ikke anses å ha noe aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter».
Politidirektoratet antar at kniver og andre skarpe gjenstander som primært er produsert for å være kampvåpen og som ikke synes å ha noe fornuftig bruk til jakt og fritidsaktiviteter, vil være forbudt i medhold av bestemmelsen."
 
 
Her er utgangspunktet at dersom kniven ikkje har eit fornuftig bruksområde innan jakt eller fritidsaktivtetar så faller den under det generelle forbudet.
Rundskrivet seier ingenting utdjupande om andre aktverdige formål, men pynt og samleobjekt skal i utgangspunktet også være aktverdig grunn.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kniven er ikke ulovlig.

 

Men for sikkerhetsskyld, så kjøp den heller her:

http://www.maxgaming.no/Sok?q=karambit

Da slipper du toll, risiko for beslag, risiko ved bruktkjøp, og får sannsynligvis kortere leveringstid (1-4 dager iht deres egen informasjon).

 

Eventuelt send en mail til politiet, vis til Kniveksperten og Maxgaming, og spør om butikkene skal anmeldes.

 

/thread

 

Sjølv om knivane eventuelt er ulovlige så er det ikkje grunnlag for å anmelde butikkane.

Forbudet gjeld dei som vil "erverve, eie eller inneha" farlige gjenstandar utan å ha aktverdig formål.

 

Sjølve kniven er lovlig er lovlig å selge, men den som kjøper den må ha ein god (aktverdig) grunn til å eige kniven, og ikkje minst må kjøparen blir trudd når hanoppgir kva kniven skal brukast til. 

 

Den same kniven som er eit lovlig jaktredskap for ein person, kan også være eit ulovlig voldsprodukt for ein anna person.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kniven er ikke ulovlig.

Men for sikkerhetsskyld, så kjøp den heller her:http://www.maxgaming.no/Sok?q=karambit

Da slipper du toll, risiko for beslag, risiko ved bruktkjøp, og får sannsynligvis kortere leveringstid (1-4 dager iht deres egen informasjon).

Eventuelt send en mail til politiet, vis til Kniveksperten og Maxgaming, og spør om butikkene skal anmeldes.

/thread

 

Sjølv om knivane eventuelt er ulovlige så er det ikkje grunnlag for å anmelde butikkane.

Forbudet gjeld dei som vil "erverve, eie eller inneha" farlige gjenstandar utan å ha aktverdig formål.

 

Sjølve kniven er lovlig er lovlig å selge, men den som kjøper den må ha ein god (aktverdig) grunn til å eige kniven, og ikkje minst må kjøparen blir trudd når hanoppgir kva kniven skal brukast til.

 

Den same kniven som er eit lovlig jaktredskap for ein person, kan også være eit ulovlig voldsprodukt for ein anna person.

Nå krangler du bare for å krangle.

 

- Kniven kan kjøpes og selges fritt og lovlig i Norge.

- Det er ikke søknadsplikt for erverving av kniv i Norge.

- Man trenger ikke å oppgi noen begrunnelse for å kjøpe en kniv i Norge.

- I tillegg er kniven en spill- /pyntegjenstand - ikke en bruksgjenstand, hvilket fremgår av pris, kvalitet, utseende, profilering, og utsalgssted. Hvorvidt det er "på det rene" at en slik spill- /pyntegjenstand "ikke sjeldent blir benyttet i forbindelse med straffbare handlinger" er høyst diskutabelt, og en påstand som følgelig bør trekkes i tvil.

 

Det er derfor ikke grunnlag til å anse gjenstanden som ulovlig, og det er heller ingen grunn til å anta at man vil få trøbbel med politiet dersom man bestiller denne.

 

Dette vet du like godt som meg.

Endret av Løgn
Lenke til kommentar

 

 

 

Sjølv om knivane eventuelt er ulovlige så er det ikkje grunnlag for å anmelde butikkane.

Forbudet gjeld dei som vil "erverve, eie eller inneha" farlige gjenstandar utan å ha aktverdig formål.

 

- Det er ikke søknadsplikt for erverving av kniv i Norge.

- Man trenger ikke å oppgi noen begrunnelse for å kjøpe en kniv i Norge.

Det er forbudt å eie, eller erverve ulovlige kniver/våpen. Men ved søknad og en aktverdig grunn (eks. samling), kan politiet gi tillatelse.

Lenke til kommentar

Din juridiske metode er ikke helt patent, Løgn.

 

Ordlyden i våpenforskriften er "tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter". En karambitkniv er åpenbart "tilsvarende" "springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner", og det fremstår helt åpenbart som et voldsprodukt. Spørsmålet er dermed om den er "særlig farlig" og om den har "aktverdig formål". Jeg tror du skal slite med å hevde at lek, spill og pynt er "aktverdig" i forskriftens forstand, og om knivene faktisk kan brukes som opprinnelig tiltenkt, altså som stikkvåpen, så er de åpenbart "særlig farlige". Politiet har derfor en god sak om de beslaglegger slike kniver, og bøtelegger deg for å ha kjøpt dem.

 

Sjølv om knivane eventuelt er ulovlige så er det ikkje grunnlag for å anmelde butikkane.

Forbudet gjeld dei som vil "erverve, eie eller inneha" farlige gjenstandar utan å ha aktverdig formål.

Butikken har åpenbart ervervet disse knivene, og innehar de i alle fall (om de skal selge dem), så også butikken kan bøtelegges.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...