Gå til innhold

Hjelp til valg av første kompaktkamera


Anbefalte innlegg

Ser ut som expert ikke har Sony RX 100 III inne eller på fjernlager så da går jeg glipp av tilbudet der....

 

Kanskje heller gå for: Canon G7X

 

https://www.expert.no/foto-og-video/fotokameraer/canon-g7x-sort-digkamera/p-236830/

 

Og få de 20% på toppen av det heller da...

 

Men er bare spørsmålet om tapet av søker blir for stor for meg?

 

Har forstått det slik at søkeren på Panasonic sin TZ serie ikke er den beste i byen uansett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor viktig er en viewfinder / søker? :)

Hvis du aldri har brukt det før så er det ikke så veldig viktig for deg, fordelen er at i mye sollys kan man se bedre motivet siden man får øyet helt inntil søkeren og slipper en skjerm som reflekterer sollys.

 

Ser ut som expert ikke har Sony RX 100 III inne eller på fjernlager så da går jeg glipp av tilbudet der....

 

Har ikke handlet hos Expert så kjenner ikke til rutinene deres, men det er vanlig at tilbudsvarer som ikke er inne kan man få bestilt og likevel få tilbudet, eneste er hvis det står "så langt lageret rekker".

 

Og G7x er et kjempegod kamera som jeg tror du blir fornøyd med, jeg liker Canon og spesielt all programvaren som følger med og som lar deg redigere bilder med de viktigste parameterne.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Hvor viktig er en viewfinder / søker? :)

Hvis du aldri har brukt det før så er det ikke så veldig viktig for deg, fordelen er at i mye sollys kan man se bedre motivet siden man får øyet helt inntil søkeren og slipper en skjerm som reflekterer sollys.

 

Ser ut som expert ikke har Sony RX 100 III inne eller på fjernlager så da går jeg glipp av tilbudet der....

 

Har ikke handlet hos Expert så kjenner ikke til rutinene deres, men det er vanlig at tilbudsvarer som ikke er inne kan man få bestilt og likevel få tilbudet, eneste er hvis det står "så langt lageret rekker".

 

 

Jo, men de har ikke varen på lager i hele norge virker det som.

 

Kjenner en som jobber der, så han sier han dessverre ikke kan få tak i det :(

 

Vet ikke helt hva søker er ei gang, så vet ikke om jeg har brukt det  :D

Endret av snakkesss
Lenke til kommentar

Jeg har vendt meg av med å bruke søker, kommer ikke på å bruke den lengre.

En annen fordel med søker er at man holder kameraet stødigere siden det har 3 kontaktpunkter med kroppen fremfor balanserer på strake armer. Det hender jeg støtter kamera uten søker mot pannen hvis jeg ikke har noe annet som kan brukes som stativ i mørke omgivelser.

 

Søkeren på Panasonic TZ70 er ikke noe å rope hurra for, men søkeren på mitt EOS 40D, X100 og NX1 er bra. Har ikke testet søkeren på RX100 III.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Når du sier større, hvor mye større er dette?

 

Jeg vil egentlig ha det enklest og simplest mulig :)

Noen konkrete bildeeksempler.

 

Vekt og pris i rekkefølge:

RX100 III - 290g - 6500 kr

GM5 + 12-32 - 281g - 4300 kr

E-M10 + 14-42 - 491g - 7200 kr

NEX-6 + 16-50 - 461g - 7000 kr

 

Søker synes jeg er viktig både fordi man ser mye bedre enn på en skjerm og holder kameraet riktig og mer stabilt. Kameraer holdt på strake armer som en telefon blir mye mer ustødig og "feil" for ergonomi, betjening og føles ikke bra.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Når du sier større, hvor mye større er dette?

 

Jeg vil egentlig ha det enklest og simplest mulig :)

Noen konkrete bildeeksempler.

 

Vekt og pris i rekkefølge:

RX100 III - 290g - 6500 kr

GM5 + 12-32 - 281g - 4300 kr

E-M10 + 14-42 - 491g - 7200 kr

NEX-6 + 16-50 - 461g - 7000 kr

 

Søker synes jeg er viktig både fordi man ser mye bedre enn på en skjerm og holder kameraet riktig og mer stabilt. Kameraer holdt på strake armer som en telefon blir mye mer ustødig og "feil" for ergonomi, betjening og føles ikke bra.

 

 

Takk for god tilbakemelding, men tror de nevnte blir litt for store med linse da jeg egentlig nesten bare vil ha kamera i bukselomma.

 

Heller nå mer og mer mot Canon Powershot G7X, men man blir jo aldri helt sikker eller helt fornøyd.

Lenke til kommentar

Selv ikke de minste av disse blir særlig behagelig å ha i bukselomma og det er heller ikke bra for kameraet. Jeg vil anbefale enten jakkelomme, liten kamerabag, beltetaske eller lignende.

 

Jepp, det blir jakkelomma eller ett slikt lite etui med tråd jeg kan ha rundt halsen uten å ha vondt i nakken når dagen er over på ferie ;)

Lenke til kommentar

http://www.tek.no/artikler/test-test-canon-powershot-g7-x/166133

 

Men når jeg leser denne artikkelen igjen så blir jeg mer skeptisk.

 

Men leser jeg flere internasjonale artikler fra seriøse aktører / sider så virker G7X som et nesten fullverdig alternativ bare uten søker.

 

Sony's RX100 III is the most obvious rival to the Canon G7X as both share essentially the same body size and sensor within. There's little to choose between them in photo and video quality, although pixel-peepers will notice the Sony is a bit sharper in the corners at 24mm and the Canon is a little crisper at longer focal lengths. The Sony is also less aggressive with its noise reduction, resulting in finer detail on in-camera JPEGs at high ISOs, but once I get to test RAW files I'm expecting the original data to be similar.

The first big difference is lens range: 24-70mm on the RX100 III vs 24-100mm on the G7X, obviously giving the Canon longer reach. The focal ratios are the same at the wide and longest ends, which means the Canon can deliver shallower depth of field effects at 100mm f2.8 compared to the Sony at 70mm f2.8. The Sony can focus a bit closer at the long end, but any benefit is counteracted by the longer focal length of the Canon - both are good for macro at both ends of the scale.

Next comes composition. Both have 3in tilting screens which can face the subject for selfies, but the RX100 III's tilts down as well as up. Countering this is a 3:2 panel which fits the shape of native images on the G7X, displaying them larger than the Sony. The G7X's screen is also touch-sensitive, allowing you to tap to reposition the AF area or touch to pull-focus during movies - a huge benefit in my opinion. But the Sony RX100 III features a built-in electronic viewfinder that's actually quite respectable, and remember you can't fit one as an accessory to the G7X, so if a viewfinder is important to you, the decision will already be made.

Indeed much of the decision between the G7X and RX100 III boils down to these three main features: longer zoom (with shallower DOF at telephoto) and touchscreen on the Canon vs built-in EVF on the Sony. But there's loads of little things to weigh up too. In its favour the RX100 III has more powerful smartphone remote control, downloadable apps, much better NFC negotiation, deeper bracketing, an auto ND filter, zebra patterns, USB charging, slow motion 720p movies at 120fps, higher bit-rates for 1080p, faster continuous shooting, and a panorama mode. Meanwhile its favour, the G7X has faster and more confident focusing, a dedicated exposure compensation dial, presets designed for easy astrophotography, GPS tagging via the smartphone app, better control over AF during movies and slightly more effective stabilisation. You may also have a preference between the clickable lens ring on the G7X versus the smooth one on the RX100 III. And finally, the G7X is cheaper than the RX100 III.

Ultimately I can't say one of these cameras is better than the other as it depends on your preferences on the features above, but having used both models extensively, I would be very happy with either.

 

På lydogbilde så er de igjen ikke like overhvelmende i fordelen sony.

 

http://www.lydogbilde.no/test/foto-video/5-proffkompakter/canon-powershot-g7-x-2

 

Er det bare tek.no som er useriøse eller trekker for mye her eller hva er fakta?

Endret av snakkesss
Lenke til kommentar

Tidligere har man hatt mulighet til å bestille varer som IKKE er på lager hos expert under mastercardkampanjen. Merk at pris i butikk kan være et par hundrelapper høyere, men med 20% bør det likevel bli fin pris. 

Det er cashback på em10ii enda noen dager. Dersom man tar utgangspunkt i at man får kjøpt på mastercard til 7000 - 20% - 900 i cashback så blir det småpene 4700 med kit. 

Ellers er jo gm5 latterlig lite da; så lite at jeg ikke likte det, men det er en smakssak. 

Lenke til kommentar

Tidligere har man hatt mulighet til å bestille varer som IKKE er på lager hos expert under mastercardkampanjen. Merk at pris i butikk kan være et par hundrelapper høyere, men med 20% bør det likevel bli fin pris.

 

Det er cashback på em10ii enda noen dager. Dersom man tar utgangspunkt i at man får kjøpt på mastercard til 7000 - 20% - 900 i cashback så blir det småpene 4700 med kit.

 

Ellers er jo gm5 latterlig lite da; så lite at jeg ikke likte det, men det er en smakssak.

Så jo ikke veldig overbevisende ut.

http://www.tek.no/artikler/test-olympus-om-d-e-m10-ii/192820/4

 

Åssen er det sammenlignet mot andre her?

 

Er vel en del større?

Endret av snakkesss
Lenke til kommentar

Jepp. Snakket om expert.
Når det gjelder den testen så virker det som det blir sammenliknet med de som ligger dobbelt så høyt i pris. Se feks på test av forgjengeren. Annen konklusjon der uten at jeg har særlig erfaring med hverken v1 elle v2. em10 er noe større ja, men desto enklere å betjene synes jeg. RX100/GM5 er mer lommevennlig; skal ikke legge skjul på det. 

Lenke til kommentar

Til og med Canon innrømmer at G7X var treg, og derfor ble G7X Mk II lansert nå i år som en raskere og forbedret utgave:

http://www.dpreview.com/news/3727476475/canon-powershot-g7-x-mark-ii-boasts-faster-performance-improves-ergonomics 

 

Et tregt kamera vil man ofte irritere seg på når man bruker det, men mye er avhengig av hva man er vant til.

Hvis man ikke lagrer RAW-filer, kun JPG, vil man sikkert bli fornøyd med den gamle modellen.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til og med Canon innrømmer at G7X var treg, og derfor ble G7X Mk II lansert nå i år som en raskere og forbedret utgave:

http://www.dpreview.com/news/3727476475/canon-powershot-g7-x-mark-ii-boasts-faster-performance-improves-ergonomics 

 

Et tregt kamera vil man ofte irritere seg på når man bruker det, men mye er avhengig av hva man er vant til.

Hvis man ikke lagrer RAW-filer, kun JPG, vil man sikkert bli fornøyd med den gamle modellen.

Haha, gir opp, er jo noe galt med alle :D

 

Bleh, blir ikke noe kamera på meg :p

Lenke til kommentar

 

Tidligere har man hatt mulighet til å bestille varer som IKKE er på lager hos expert under mastercardkampanjen. Merk at pris i butikk kan være et par hundrelapper høyere, men med 20% bør det likevel bli fin pris.

 

Det er cashback på em10ii enda noen dager. Dersom man tar utgangspunkt i at man får kjøpt på mastercard til 7000 - 20% - 900 i cashback så blir det småpene 4700 med kit.

 

Ellers er jo gm5 latterlig lite da; så lite at jeg ikke likte det, men det er en smakssak.

Så jo ikke veldig overbevisende ut.

http://www.tek.no/artikler/test-olympus-om-d-e-m10-ii/192820/4

 

Åssen er det sammenlignet mot andre her?

 

Er vel en del større?

 

 

Ja, det er endel større, og etter mitt skjønn ikke sammenlignbart med RX100.

 

Men at testen ikke overbeviste, den skjønte jeg ikke? EM10 MKII er et mye bedre kamera enn kompaktalternativene som har blitt nevnt her all den tid optikken faktisk kan byttes ut og tilpasses spesifikt bruk. Men da ser vi bort fra størrelsen.

 

 

FYI: Hadde et RX100 noen dager før jeg kjøpte Olympus EM10MKII og E-PL7. Bra kamera, og ultrakompakt, men ikke helt min greie. Stor fordel med RX100-utgavene er at de kan lades med USB, praktisk når man er på tur.

Lenke til kommentar

 

 

Tidligere har man hatt mulighet til å bestille varer som IKKE er på lager hos expert under mastercardkampanjen. Merk at pris i butikk kan være et par hundrelapper høyere, men med 20% bør det likevel bli fin pris.

 

Det er cashback på em10ii enda noen dager. Dersom man tar utgangspunkt i at man får kjøpt på mastercard til 7000 - 20% - 900 i cashback så blir det småpene 4700 med kit.

 

Ellers er jo gm5 latterlig lite da; så lite at jeg ikke likte det, men det er en smakssak.

Så jo ikke veldig overbevisende ut.

http://www.tek.no/artikler/test-olympus-om-d-e-m10-ii/192820/4

 

Åssen er det sammenlignet mot andre her?

 

Er vel en del større?

 

 

Ja, det er endel større, og etter mitt skjønn ikke sammenlignbart med RX100.

 

Men at testen ikke overbeviste, den skjønte jeg ikke? EM10 MKII er et mye bedre kamera enn kompaktalternativene som har blitt nevnt her all den tid optikken faktisk kan byttes ut og tilpasses spesifikt bruk. Men da ser vi bort fra størrelsen.

 

 

FYI: Hadde et RX100 noen dager før jeg kjøpte Olympus EM10MKII og E-PL7. Bra kamera, og ultrakompakt, men ikke helt min greie. Stor fordel med RX100-utgavene er at de kan lades med USB, praktisk når man er på tur.

 

 

Åssen er du fornøyd med EM10MKII og E-PL7?

 

Jeg kommer ikke til å bytte ut noe optikk eller noe, bare bruke det som det er, out of the box.

 

Eller jeg må vel kjøpe ei linse (den minste jeg får tak i, å bruke den hele tiden :D )

Endret av snakkesss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...