Gå til innhold

Google vil ha «fluepapir» på de selvkjørende bilene sine for å fange fotgjengere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å måtte bytte panser etter samanstøt med dyr eller fuglar er vell ein liten pris å betale for betre personsikkerheit?

 

 

I tillegg er eg ganske sikker på at forsikringsselskapa sparer såpass store summar i personskadeerstattning med ei slik innrettning at det er ikkje umogleg at mange forsikringsselskap vil seie seg villige til å dekke utgifter der som bilførarar med dette sikkerheitssystemet kan få.

 

I fyrste omgong vil det sikkert også være mest aktuelt å utstyre bilar som er særlig utsatt for påkjørsel av fotgjengarar med eit slikt system. Får ein dette systemet på kjøyretøy til profesjonelle aktører som drosjer, bussar og trikkar som kjøyrer i rellativt lav hastigheit gjennom bymiljø der det er mange mennesker og lite ville dyr, så er eg heilt sikkert på at det ikkje skal mykje til før ein sparar meir ved å forebygge personskader enn det koster å montere og reparere eit slikt sikkerheitstiltak.

 

Når ein seinare får litt betre data på kor effektivt systemet er så er det ein smal sak å rekne ut differensen mellom kostnaden på å montere, vedlikeholde og bytte ut slike panser, kontra forskjellen på ei skadeutbetaling etter påkjørsel på ein bil som ikkje har slikt panser.

Lenke til kommentar

British Leyland bygde i 1974 en prototype, en Austin 1300 med lav og myk støtfanger, en skrånende front og innebygd fotgjengerfanger. Fotgjengerfangeren var rett og slett et slags lavt rekkverk som spratt opp langs kantene av panseret hvis man kjørte på noen. Idéen ble aldri satt i produksjon, men det viser at det sjelden er noen som er først med noe i bilverdenen, for det har nesten alltid vært noen som var førstere ...

 

post-51414-0-98701800-1463994823_thumb.jpg
kilde: https://books.google.no/books?id=zTFpyBr4WvgC&pg=PA311&lpg=PA311&dq=blmc+austin+pedestrian+catcher&source=bl&ots=7Osu74U1Qm&sig=HT4cWNKLtELkqCv3diTzeEH1Gb0&hl=no&sa=X&ved=0ahUKEwjZufXP6u_MAhWG2CwKHRMdDZwQ6AEIGzAA#v=onepage&q=blmc%20austin%20pedestrian%20catcher&f=false

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med enkle permanente (for ting skulle jo være funksjonellt - ikke sant) små hull i karosseriert, og et kraftig vakuum / en støvsuger. Må jo være mye enklere å få personen / hund / katt løsrevet etterpå sammenstøtet.  :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

Bedre løsning er kufanger med spikes på. personen som spiddes på den er da lettere å få av og skaden på bilen og nærmiljøet er minimalt. Samtidig slipper samfunnet kostnaden med folk som er skadde for livet og trenger hjelp resten av levetiden.

Men så er dette ikke et madmax univers heller,

 

Så den enkleste løsningen har egentlig naturen allerede gitt oss, bare å se på geckoen sin løsning under beina som brukes til å holde fast på overflater, enkelte kaktuser har også pigger som griper tak og stikker ikke etc.

 

Klær med innsydde metaltråd/ fiber og magnetisk felt på panseret som starter ved en kolisjon er også en mulighet, lettere å få personen av etter ulykken.

 

Dem finner sikker på noen morsomme løsninger :D

Lenke til kommentar

Kan tenke meg en på biltur igjennom Jokkmokk i Nord Sverige en sommerdag med dette beligge på fronten. Etter kort tid vil den stoppe på grunn av overvekt av mygg. En gang vi kjørte igjennom der mått vi soppe hver Km for å vaske vinduet for mygg, slik at vi kunne se hvor vi kjørte.

 

Det er planlagt at det skal ligge eit "skall" over klisteret, så sjølv med mykje mygg så skal ikkje det være eit problem.

Eg reknar med at styrken til skalet som dekker klisteret blir kalibrert slik at det må ganske mange kilos trykk til før blir øydelagt. Panseret bør tross alt tåle ein del mindre støt utan å bli øydelagt, sidan behovet for klisteret kun er til stades ved påkjørsel i forholdsvis høg hastigheit så er ikkje ein bristevekt på rundt 100 kg utenkelig. Då vil panseret kunne tåle vekta av ein voksen mann som setter seg på panseret, men ikkje krafta av ein voksen mann som blir påkjøyrt i 20 km/t.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...