Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

 

 

 

Har ei kjensle av at det kjem til å vere ein kåseri lignende oppgåve om hemmelegheit og sannning (Vildanden).

Ja tror jeg og. Vi skal sikkert skrive noe om noen som bærer en livsløgn
Nokre tankar? Eg skriver notatar frå dokker :)

skriv*

 

Takk!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Henrik Ibsen altså, hva er dine beste tips for å skrive på nynorsk??

Sjekk igjennom hver og et av ordene du er usikker på. Dersom det er uklart for deg, er det helt sikkert det samme for sensor! Formuler deg kort og presist. Erstatt en, ei, et med ein, ei, eit. Husk òg å skrive ein isteden for man

Ja, siste innspurt! har mye bedre peiling på dette en meg xD Veldig viktig det med ein isteden for man

Lenke til kommentar

 

Henrik Ibsen altså, hva er dine beste tips for å skrive på nynorsk??

Tja... Bruk ordbok ofte for å skjekke ord vertfall. Hvis det er noen ord som ser helt merkelige ut, skjekk i ordboka. Det står sikkert mye om nynorsk gamatikk osv i basisboken deres, men det tar sikkert tid å skjekke over alt. Egt er det ikke noen "tips" som kan hjelpe, tror jeg. Bare les over og se om det høres nynorsk ut kanskje? xD

 

Ville heller satset på å sjekke i en ordbok, eventuelt ifinger, dersom du er usikker

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

var folk enige eller uenige i oppg a1, om terningkastet var rimelig ift omtalen?

enig
enig
Uenig!
hva var dine argumenter?

Husker ikke alt da, men skrev noe med at det var alt for liten begrunnelse for terningkastet. Og ingen begrunnelse på hvorfor ikke et høyere eller lavere terningkast

 

Det var jo det med at "det replikkrake tempoet var iblant vanskelig å høre ut i salen" som trakk ned. Trenger ikke nødvendigvis å si "det var dette som trakk ned" osv

 

Jeg var også uenig, ikke det at jeg besvarte oppgaven så bra da. Argumentene mine var at teksten hadde blitt "for" modernisert, og at det ikke minte på Ibsen i det hele tatt (har tatt med eksempler fra teksten hvor Maaland sier at det ikke var ibsen sine ord) og dermed føler jeg at det stykket på en måte ikke "besvarte" oppgaven i den forstand at det ikke hadde så mye med En folkefiende å gjøre... Vet ikke, nå i etterkant tenker jeg at temaet var arven ETTER ibsen, og dermed så blir det litt relevant. 

 

men tror ikke du trengte å ha så mye kunnskap om det virkelige stykket om "en folkefiende". Tror man heller skulle ha et svar på om hennes omtale var i samsvar med terningkastet hun ga? Men jeg vet ikke, kanskje jeg burde tatt inn selve stykket om "en folkefiende" inn i oppgavesvaret også?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...