Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Har en følelse for at i dag var den "saklige" dagen, og at i morgen blir det den skjønnlitterære dagen.... :S

Har ein følelse på det eg også.

 

Heiter det "følelse" på nynorsk? Eller skal ein bruke ei "kjenning" ?

Kjensle!

Er det det i presens? Ei kjensle?

Jepp! Kjensle - kjensler - kjenslene

Lenke til kommentar

 

Jeg skrev noe som lignet på ei novelle på oppgave B3, tror dere det var feil svar på oppgaven?

Jeg og valgte B3, men jeg skrev mer noe som lignet på en artikkel. Tror ikke novelle trenger å være feil så lenge du svarte på oppgaven ;)

 

okei, føler jeg fikk svart på oppgaven, men er redd novelle ikke var det de spurte etter  :hm:

Endret av # -
Lenke til kommentar

 

Jeg skrev noe som lignet på ei novelle på oppgave B3, tror dere det var feil svar på oppgaven?

Ikkje nødvendigvis. Eg vurderte også å gjere noko sånn, men tok heller B4. 

Så lenge du svarte på oppgåva skal sjanger vere uviktig.

 

Okei, håper jeg ikke får trekk i karakter på grunn av sjanger  :hm: er sykt nervøs 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Har en følelse for at i dag var den "saklige" dagen, og at i morgen blir det den skjønnlitterære dagen.... :S

Har ein følelse på det eg også.

 

Heiter det "følelse" på nynorsk? Eller skal ein bruke ei "kjenning" ?

Kjensle!
Er det det i presens? Ei kjensle?

Jepp! Kjensle - kjensler - kjenslene

 

Okei, takk! :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

var folk enige eller uenige i oppg a1, om terningkastet var rimelig ift omtalen?

enig
enig
Uenig!
hva var dine argumenter?
Husker ikke alt da, men skrev noe med at det var alt for liten begrunnelse for terningkastet. Og ingen begrunnelse på hvorfor ikke et høyere eller lavere terningkast
Det var jo det med at "det replikkrake tempoet var iblant vanskelig å høre ut i salen" som trakk ned. Trenger ikke nødvendigvis å si "det var dette som trakk ned" osv
Ja men skal noen replikker (liksom hva skuspillerene gjør, ikke handlingen) som blir sagt litt for raskt være nok å til å trekke ned stykket til en femmer? Det var liksom den eneste grunnen? Alt i alt En ganske tynn begrunnelse for terningkastet synes jeg

Det er sant nok, men i eit drama så er replikkane ein gansk stor del av sjangaren. Eg prøvde å tenkje litt sånn når eg svarte på oppgåva, kva er viktig for drama som sjangar.
Joda, sant det... :/ Men jeg følte bare at det ikke var godt nok begrunnet:)

 

Skrivefeil: sjangeren* (sjangAren høres helt feil ut lol xD), og sjangEr*, og kanskje slik* isteden for 'sånn'

Endret av Henrik Ibsen altså <3
Lenke til kommentar

 

 

Glad for å være ferdig med én av to nå! Var det flere som valgte oppgave B4?

Jeg håper virkelig på skjønnlitterært i morgen...

Jeg satt helt til siste minutt av tiden, haha! Typisk meg. Ble i hvert fall ferdig. Det kunne sikkert vært mye bedre, men sånn vil det bli nesten uansett. Er faktisk fornøyd. Kunne gått verre.

Jeg og valgte B4 :) Ganske interresang oppgave imo... Jeg skrev essay, hva skrev du?

Eg veit eigentleg ikkje heilt kva eg skreiv? Haha! Blei ein slags artikkel eller essey trur eg. Prøvde å ikkje tenkje for mye sjanger når eg skreiv. Kanskje det ikkje var så lurt av meg... xD

Neida! Må ikke tenke sjanger, men jeg tenkte essay siden da kunne jeg lese eksempeltekster og lese ulike tips og slikt i boken

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

var folk enige eller uenige i oppg a1, om terningkastet var rimelig ift omtalen?

enig
enig
Uenig!
hva var dine argumenter?

Husker ikke alt da, men skrev noe med at det var alt for liten begrunnelse for terningkastet. Og ingen begrunnelse på hvorfor ikke et høyere eller lavere terningkast

 

Det var jo det med at "det replikkrake tempoet var iblant vanskelig å høre ut i salen" som trakk ned. Trenger ikke nødvendigvis å si "det var dette som trakk ned" osv

 

Jeg var også uenig, ikke det at jeg besvarte oppgaven så bra da. Argumentene mine var at teksten hadde blitt "for" modernisert, og at det ikke minte på Ibsen i det hele tatt (har tatt med eksempler fra teksten hvor Maaland sier at det ikke var ibsen sine ord) og dermed føler jeg at det stykket på en måte ikke "besvarte" oppgaven i den forstand at det ikke hadde så mye med En folkefiende å gjøre... Vet ikke, nå i etterkant tenker jeg at temaet var arven ETTER ibsen, og dermed så blir det litt relevant. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

var folk enige eller uenige i oppg a1, om terningkastet var rimelig ift omtalen?

enig
enig
Uenig!
hva var dine argumenter?
Husker ikke alt da, men skrev noe med at det var alt for liten begrunnelse for terningkastet. Og ingen begrunnelse på hvorfor ikke et høyere eller lavere terningkast
Det var jo det med at "det replikkrake tempoet var iblant vanskelig å høre ut i salen" som trakk ned. Trenger ikke nødvendigvis å si "det var dette som trakk ned" osv
Ja men skal noen replikker (liksom hva skuspillerene gjør, ikke handlingen) som blir sagt litt for raskt være nok å til å trekke ned stykket til en femmer? Det var liksom den eneste grunnen? Alt i alt En ganske tynn begrunnelse for terningkastet synes jeg
Det er sant nok, men i eit drama så er replikkane ein gansk stor del av sjangaren. Eg prøvde å tenkje litt sånn når eg svarte på oppgåva, kva er viktig for drama som sjangar.
Joda, sant det... :/ Men jeg følte bare at det ikke var godt nok begrunnet:)

 

Skrivefeil: sjangeren* (sjanAren høres helt feil ut lol xD), og sjangEr*, og kanskje slik* isteden for 'sånn'

 

Er i grunnen litt enig med deg. Trur alle svar er rette så lenge vi grunngir godt nok. :)

 

Tusen takk! :) Treng all hjelpa eg kan få.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg skrev noe som lignet på ei novelle på oppgave B3, tror dere det var feil svar på oppgaven?

Jeg og valgte B3, men jeg skrev mer noe som lignet på en artikkel. Tror ikke novelle trenger å være feil så lenge du svarte på oppgaven ;)

 

okei, føler jeg fikk svart på oppgaven, men er redd novelle ikke var det de spurte etter  :hm:

 

De sa at vi skulle skrive en tekst, så da velger du selv hvilken type tekst du vil skrive 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

var folk enige eller uenige i oppg a1, om terningkastet var rimelig ift omtalen?

enig
enig
Uenig!
hva var dine argumenter?
Husker ikke alt da, men skrev noe med at det var alt for liten begrunnelse for terningkastet. Og ingen begrunnelse på hvorfor ikke et høyere eller lavere terningkast
Det var jo det med at "det replikkrake tempoet var iblant vanskelig å høre ut i salen" som trakk ned. Trenger ikke nødvendigvis å si "det var dette som trakk ned" osv
Ja men skal noen replikker (liksom hva skuspillerene gjør, ikke handlingen) som blir sagt litt for raskt være nok å til å trekke ned stykket til en femmer? Det var liksom den eneste grunnen? Alt i alt En ganske tynn begrunnelse for terningkastet synes jeg
Det er sant nok, men i eit drama så er replikkane ein gansk stor del av sjangaren. Eg prøvde å tenkje litt sånn når eg svarte på oppgåva, kva er viktig for drama som sjangar.
Joda, sant det... :/ Men jeg følte bare at det ikke var godt nok begrunnet:)

 

Skrivefeil: sjangeren* (sjanAren høres helt feil ut lol xD), og sjangEr*, og kanskje slik* isteden for 'sånn'

 

Er i grunnen litt enig med deg. Trur alle svar er rette så lenge vi grunngir godt nok. :)

 

Tusen takk! :) Treng all hjelpa eg kan få.

 

Null stress! Tror uansett ikke at det var et fasitsvar i oppgave A1, tror det går mer ut på å reflektere og å argumentere

Lenke til kommentar

 

 

 

Har en følelse for at i dag var den "saklige" dagen, og at i morgen blir det den skjønnlitterære dagen.... :S

Har ein følelse på det eg også.

 

Heiter det "følelse" på nynorsk? Eller skal ein bruke ei "kjenning" ? 

 

Kjensle!

 

Er det det i presens? Ei kjensle?

Såvidt jeg vet ja

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...