Gå til innhold

Skadet lånetelefon


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skadet en lånetelefon, (knust glasset som beskytter kameraet)

 

siden jeg har ingen som reparerer slikt i nærområdet mitt så henvendte jeg meg til butikken jeg fikk låne den av, (komplett.no)

 

der sier de at jeg må betale for hele telefonen som om den var ny, (Jeg har ikke godtatt noen avtale eller lignende, jeg fikk den bare tilsendt etter jeg spurte i chat om jeg fikk lånetelefon når jeg sendte inn min egen på reperasjon)

 

jeg vet at det å bytte kameraglass på telefonen ikke koster så mye, max en tusenlapp (huawei mate 8)

 

har rett og slett ikke råd til å betale for hele telefonen så er litt krise.. hva kan jeg gjøre? 

 

er det noen forsikringer jeg kan bruke? kan de kreve at jeg betaler hele beløpet for telefonen selv om jeg reparerer den selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å finne ut om forsikringen din dekker det må du nok enten lese vilkårene eller fortelle oss hva slags forsikring du har.

 

Jeg synes de burde godta at du betaler reparasjon hos et godkjent verksted. Hvis ikke sitter du igjen med to mobiler og kan selge den som er mest verdt.

har LO innboforsikring, så må nok ut med 3000 i egenandel der

Lenke til kommentar

Sist jeg snakket med forsikring angående innbo hadde jeg en egenandel på 1000kr for mobil o.l. Tror ikke jeg har så jævla mye bedre forsikring enn alle andre

Dette er helt irrelevant for ts.

 

 

Hva fulgte med da de sendte deg lånetelefonen? Ingen papirer?

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på hvilken lov dette går under,men i utgangspunktet vil jeg tro at komplett kan kreve at du leverer tilbake en telefon i samme stand eller bedre. Det inkluderer ikke bare skjermen, men også hvis kanten rundt er blitt særlig skadet.

 

En reparasjon ville være ei løsning, men det tar kanskje litt tid? Og komplett har kanskje bruk for telefonen i mellomtida. Du må da erstatte komplett for kostnader de har pga de mangler en utlånstelefon. Det kan bli dyrt, hvis komplett er vanskelig.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Hvorfor bruker de smarttelefoner til utlånstelefoner egentlig... Fikk bare noe gammelt ræl de to første gangene jeg leverte min galaxy nexus til reparasjon men tredje gangen fikk jeg ikke noen lånetelefon i det hele tatt for da var de drittlei av meg. Måtte kjøpe en ny fuckings mobil til 1500 kroner for å ha mens nexusen ble reparert. Elkjøp.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er så mange andre enn Mcare som kan fikse det uten at de mister garantien. Mulig du må få en forhandler til å sende den inn for deg. Er nok uansett lurt å høre med Komplett først om de godtar en slik reparasjon.

 

Hvis ikke kan du  foreslå å bytte den ødelagte Huaweien mot Samsungen din (eventuellt mot et mellomlegg). Da kan du bruke Huaweien slik den er eller ta den til et billigere verksted.

 

Edit: Du har fortsatt ikke nevnt hvilken forsikring du har på Samsungen med tanke på om den også kan gjelde for lånetelefonen. Men det er nok lite sannsynlig at den gjør det.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

Hvorfor bruker de smarttelefoner til utlånstelefoner egentlig... Fikk bare noe gammelt ræl de to første gangene jeg leverte min galaxy nexus til reparasjon men tredje gangen fikk jeg ikke noen lånetelefon i det hele tatt for da var de drittlei av meg. Måtte kjøpe en ny fuckings mobil til 1500 kroner for å ha mens nexusen ble reparert. Elkjøp.

Fordi forbrukere er overbeskyttet av forbrukerkjøpslover som krever at de skal kunne låne ut en modell med alle funksjonene på utstyret du kjøpte. Folk flest klarer seg med en billig knappetelefon i de dagene/ukene telefonen deres er på reperasjon, men når selgerene må begynne å ha smarttelefoner til disposisjon for utlevering til alle som trenger det så vil det til syvende og sist falle tilbake på forbruker i form av at alle telefonene er pittelitt dyrere, eller at de har erstatningsplikt på en dyr modell

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

Hvorfor bruker de smarttelefoner til utlånstelefoner egentlig... Fikk bare noe gammelt ræl de to første gangene jeg leverte min galaxy nexus til reparasjon men tredje gangen fikk jeg ikke noen lånetelefon i det hele tatt for da var de drittlei av meg. Måtte kjøpe en ny fuckings mobil til 1500 kroner for å ha mens nexusen ble reparert. Elkjøp.

Fordi forbrukere er overbeskyttet av forbrukerkjøpslover som krever at de skal kunne låne ut en modell med alle funksjonene på utstyret du kjøpte. Folk flest klarer seg med en billig knappetelefon i de dagene/ukene telefonen deres er på reperasjon, men når selgerene må begynne å ha smarttelefoner til disposisjon for utlevering til alle som trenger det så vil det til syvende og sist falle tilbake på forbruker i form av at alle telefonene er pittelitt dyrere, eller at de har erstatningsplikt på en dyr modell

 

Vel, jeg fikk ingen smarttelefon til utlån, og siste gangen måtte jeg kjøpe en annen smarttelefon selv mens jeg ventet på å få min tilbake. Så ser ikke helt poenget ditt.

Lenke til kommentar

Dersom du ikke trenger det så må du ikke få en smartphone. Men du har rett til å kreve en telefon med akkurat samme egenskaper som telefonen du har inne på service har. I dag har de fleste smart telefoner de samme funksjonene, så det er derfor vanlig å bruke Huawei sine telefoner som utlånstelefoner fordi de gjør (nesten) like god jobb som selv de dyreste telefonene på markedet. Dersom du kan rettferdiggjøre til at du er avhengig av f eks fingeravtrykkleser på telefonen så kan du kreve en telefon med akkurat dette. Folk flest er heldigvis ikke så vanskelige at de gjør det dyrere for alle andre.

Lenke til kommentar

Hvorfor bruker de smarttelefoner til utlånstelefoner egentlig... Fikk bare noe gammelt ræl de to første gangene jeg leverte min galaxy nexus til reparasjon men tredje gangen fikk jeg ikke noen lånetelefon i det hele tatt for da var de drittlei av meg. Måtte kjøpe en ny fuckings mobil til 1500 kroner for å ha mens nexusen ble reparert. Elkjøp.

Det er ikke 2011 lengre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det medfører ikke riktighet at du skal betale for hele telefonen. Da vil jo komplett plutselig stå bedre stilt enn de gjorde i utgangspunktet. Man kan ikke kreve fullpris for en brukt telefon. I tillegg vil det heller ikke være riktig å kreve utsalgspris, da Komplett da vil ha fortjeneste pga. skaden og derfor vil komme bedre ut av situasjonen enn om telefonen ikke ble skadet. Mao. vil erstatningsbeløpet uansett måtte basere seg på innpris minus verditap. Hvor lang avskrivningstid en mobiltelefon har kan jeg ikke si noe om.

 

Slik jeg ser det kan du uansett kontakte et autorisert serviceverksted og få telefonen reparert (på din regning) og så levere den inn uten at det medfører ytterligere omkostninger for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...