Gå til innhold

Tek-konferansen Vår 2016 22. – 24. mai 2016 Strømstad Spa


Anbefalte innlegg

Tek-konferansen Vår 2016 22. – 24. mai 2016   Strømstad Spa

 

http://event.tu.no/event/tek-konferansen-vaar-2016-143728/program

 

Tror noen dette er fint sted å få svar på hvorfor det er dyrt\vanskelig å få skaffe fiber til billig pris?

Eller er slike tek konferanser låst til ansatte i teleindutrien da slik informasjon er hemligholt?

 

For det står ikke noe om man må være ansatt i teleindustrien for å delta.

 

For jeg har i rekke forsøkt prøvd å høre hvorfor bredbånd skal overprises i norge.

Beste svarer så langt har vært dyrt å bygge ut fiber og det koster penger med 40\100 gigabit utstyr.

 

Men 10 gigabit eller lavere per kunde burde ikke koste så veldig mye.

 

I terorien burde det være mulig at alle gir bayonette betingelse\priser\homenet.

 

https://backupbay.no/category/network/switches

 

http://www.multicom.no/d-link-d-link-10-port-switch/cat-p/c/p8007158

 

Er eksempler på 10 gigabit utstyr ikke trenger å koste milioner\ flere hundre tusen.

Kanskje man får informasjon hvor mye telenor\canaldigital betaler for docsis 3.1\G.fast og GPON fiber per kunde?

Når hver av levrandørene har planer å tilby nytt utstyr?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså.... Seriøse ISP-er (som vil si alle med bittelitt størrelse på nettene) trenger homogene nett for å kunne ha kontroll i nettene sine, og levere tjenester på en standardisert måte. Det betyr at man ikke kan ha mange produsenter i nettene sine, helst en produsent per nivå. Man må óg velge en seriøs produsent, så man har mindre jobb med utskifting av enheter med ymse problemer. Videre trenger ISP-en som regel supportkontrakter som gir de support på både config, software og hardwarefeil.

 

Videre må utstyret være fleksibelt, så man kan utvikle nye tjenester som skalerer godt. Da kan man ikke kjøre det man akkurat trenger i dag, men det man vil trenge i løpet av 5-8 år (óg med tanke på andre ting enn ren båndbredde på portene).

 

Alt dette får man ikke med noname-greier fra Kina, EOL-utstyr, brukt utstyr og SMB-produsentene. Da må man opp på nivå med Cisco/Juniper/HP/Brocade/Huawei (til en viss grad). Det koster penger.

 

Husk at utstyret kun er en liten del av kosten til en ISP. Lønninger til de ansatte, og kost for entreprenører som monterer/drifter i felten, overgår utstyret.

 

Husk at for ISP-er som opererer i litt større geografiske områder enn sentral-Oslo så går det mye penger i frakt av utstyr, og tid for montører i kjøring. Du kan ikke helt sammenligne prisen for en montør i Oslo å måle på ett kobberstrekk, og en montør i Finnmark å måle på ett strekk. Oslo-montøren bruker kanskje 10 minutter til/fra arbeidsstedet (~100,- i utgift), mens montøren i Finnmark bruker kanskje 2 timer til/fra arbeidsstedet (2000,-).

 

Du nevner spesifikt Bayonette. De opererer i ett begrenset geografisk område, så de har store utgiftsbesparelser der. Videre kjøper de noname-brand utstyr fra Kina, og dytter inn eget OS på de (muligens dette ikke stemmer, tar det fra hukommelsen min). Altså minimale/ingen lisensutgifter på support. De har heller ikke veldig mange noder i nettet sitt, så utfordring med management er nok tilnærmet ikke-eksisterende.

 

-------------

 

Som du kanskje ser (men muligens ikke helt forstår) så er det ikke en enkelt grunn til at bredbånd koster mer i Norge kontra andre land. Og det er ikke alle ISP-er som tjener så mye penger, når alt av utgifter er telt opp.

 

Nei, en konferanse er ikke arenaen for å spør om noe så enkelt (og blottet for innsikt) som "hvorfor er bredbånd dyrt i norge?"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så du vil ikke si telenor gjerne får langt dårlig grosistavtaler med Cisco/Juniper/HP/Brocade/Huawei?

 

Da for det første de kjøpte utstyr f.eks tidlig i 1980 til bedriftmarkedet, på den tiden kostet 1 gigabit\ 10 gigabit switcher kanskje rundt 15 milloner kr derfor henger telenor ganske lenge etter på pris og hastighet. Altibox har teorien mulig å tilby 10 gigabit men har valgt å ikke gjøre det til andre en bedrifter.

 

I dag koster tilsvarende en brøkdel kanskje 1 million for tilsvarende utstyr eller lavere?

 

Vet ikke dette sikkert men telenor er bland de få som tar linjeleie vurder tar også linjeleie for de som skal ha kun internett f.eks losbynett et et eksempel på det. Fleste vil mene det er unødvendig å ta det. Vi forstår ikke grunnen da de kunne tilbydt 1 gigabit\s og si det kan kan kjøpes til 1500 kr måneden uten linjeleie.

 

Prøvd å høre med canaldigital og det er ikke sikkert dette skjer i 2017\slutten av 2016 men fremdeles er det litt usikkert.

 

Er usikkert angående Docsis 3.1\G.fast når det kommer på markedet kan fiber har blitt erstattet lenge før det.

Kanskje slutten av 2017 et sted.

 

Reiseutgifter og slikt er nok lite utgift i den sammenhengen.

I teorien kan telenor\netcom og andre store arktører leie arbeidskraft fra kina, pakistan, india etc.

Ganske sikker på de gjør det også, for å spare mest penger.

 

Syns generielt både Altibox\Telenor generieltsett ser alt for mye penger og gammelt teknologi.

Da det er teoretisk mulig å konkurere mot sverige hvis gravereglene blir myket opp.

Eller de finnes måter å bytte fra DSL\Coax til fiber uten å grave ny kabel, man bytter kabel som er i bakken.

Slik at man slipper å grave på nytt etc? Kabelrør trenger vel ikke å byttes hvis det fremdeles er brukbar da fiberen er tynnere.

 

Så derfor mener du oslo har lavere priser på internett og kan droppe koblingsalg lang tidligere enn i mindre boligfelt?

Ikke fordi canaldigital\telenor velger å ha høye priser på grunn av mere penger i kassa?

 

 

Som du ser på slutten av denne er særlig graveregler til stor hinder for nye levrandører.

Derfor er de fleste internetlevrandørene har vanskeligheter å gi lavere priser.

Det blir negativ både for kundene og levrandørene som har vanskelighet å skaffe nye kunder.

 

Egentlig er det telenor sin feil at de ikke oppgrader utstyret sitt.

Det andre jeg syns er vanskelig tema som jeg gjerne vil vite litt mere om er perring avtaler de forskjeller levrandørene har.

 

Det ville jeg gjerne vite, skal man ha 500 mbit\1 gigabit hjelper det lite hvis man må til server i usa\kina hvis hastigheten blir langt lavere en forventet.

 

Det er unødvendig hvis hver levrandør skal ha egne servere, kunne delt på utgiften mellom alle levrandørene istedenfor å ha egne systemer?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Selv om det hadde blitt mulig så hadde du bare klaget på at det ikke kostet 299,-.

Hva er da poenget?

Du er like på bærtur som rusher.

 

Har aldri sagt det skal koste 299 kr, jeg syns 1000 kr måneden for 500\50 mbit er stiv.

 

Hadde jeg fått 2 gigabit for 1000 kr måneden eller 1500 kr hadde jeg vært fornøyd.

 

Vet ikke: http://www.cedmagazine.com/news/2016/02/cablelabs-working-symmetrical-multi-gigabit-docsis-31

Er det docsis levrandørene venter på? Derfor invister de ikke nå. Både Get\canaldigital har vel fremdeles docsis 3.

 

G.fast hos telenor\homenet er vel kun for borettslag muligens, kanskje også docsis 3.1.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du er like på bærtur som rusher.

Eneste som er på bærtur er deg, som fortsatt ikke har kommet med noe annet use-case enn "synce steam biblioteket" for at man trenger 1 gbit/s hjemme.

Det var en stund morsomt å lese hva du lirer av deg, men nå har det gått over til å bli plagsom støy.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Faktisk bruker jeg ganske mange timer på det snakk om 20 timer i uken.

Som jeg ikke får brukt til spilling\film. Snakk om 100 GB eller 50 GB i uka på flere pcer.

 

Så kommer linux distribusjoner på toppen.

Med mindre du hadde giddet å kopiere det over til en harddisk il meg, så er du lite til hjelp.

Som MegaMann2

kun innen forumet å spre dritt.

 

Har forsøkt å kopiere fra harddisk\harddisk men også det tar lang tid, og alikevell blir ikke alt kopiert over, da spillet enten ikke vil starte eller jeg må installere\laste ned uansett.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Faktisk bruker jeg ganske mange timer på det snakk om 20 timer i uken.

Som jeg ikke får brukt til spilling\film. Snakk om 100 GB eller 50 GB i uka på flere pcer.

 

Så kommer linux distribusjoner på toppen.

Med mindre du hadde giddet å kopiere det over til en harddisk il meg, så er du lite til hjelp.

Som MegaMann2

kun innen forumet å spre dritt.

 

Har forsøkt å kopiere fra harddisk\harddisk men også det tar lang tid, og alikevell blir ikke alt kopiert over, da spillet enten ikke vil starte eller jeg må installere\laste ned uansett.

Kjøp deg en ordentlig NAS
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bare som en liten kommentar på hva markedet vil ha (altså de som skal betale for alt dette) - i Norge har 64% av befolkningen tilgang til 100 Mbps abonnement. Likevel er det bare 3% som betaler for det, hvordan kan det ha seg? 

Lenke til kommentar

Bare som en liten kommentar på hva markedet vil ha (altså de som skal betale for alt dette) - i Norge har 64% av befolkningen tilgang til 100 Mbps abonnement. Likevel er det bare 3% som betaler for det, hvordan kan det ha seg? 

Fordi en del protister mot telenor\canaldigital da de prøver å presse mest mulig penger ut av folk med linjeleie\koblingsalg.

 

Tror hvis du sjekke bayonette\Altibox (Ansett levrandør av dem) vil du nok se langt fler kunder har høyere hastighet.

Kanskje fordi de ikke trenger det, men fordi flere er mere fornøyd med de selskapene.

Tror også homenet har lettere å selge 1 gigabit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...