Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC tar en tvungen omstart mens den laster ned torrents


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Som tittelen sier, så blir min PC tvunget til å ta en omstart, og dette skjer kun når den laster ned torrents. Det kommer ingen melding om hva som skjedde; skjermen blir bare svart og jeg befinner meg på logg inn-skjermen etter ca. 5 sekunder.

Det samme skjer med en venn av meg. Han kan heller ikke laste ned torrents uten at PC'en tar en omstart.

 

Jeg har prøvd å gjenopprette til et tidligere tidspunkt, noe jeg gjorde ved en annen anledning da jeg hadde dette problemet (og det ble fikset, etter at PC'en selv bestemte seg for å reparere Windows). Jeg finner ikke ut hvordan jeg skal få Windows til å reparere seg selv igjen, da Google-søkene gir meg kun resultater til å gjenopprette (ikke "reparere"). Jeg har også skannet PC'en etter virus omtrent to ganger, men det er ingen virus å finne.

 

Hvis spesifikasjoner på min PC vil være til hjelp, så har jeg Windows 10 64-bit (oppgradert fra Windows 8), 16gb ram, en 250gb SSD og 1tb HDD, 750W PSU. Jeg har for under en måned siden rengjort PC'en innvendig med komprimert luft, så det bør ikke være på grunn av støv.

Torrentfilene blir lagt til på C-disken (SSD). Jeg har overvåket komponentene i oppgavebehandling under "ytelse", men ingenting er unormalt der både før og mens PC'en laster ned torrents.

 

Har hørt rykter om at Windows 10 har mulighet til å finne ut om det er "ulovlige filer" på PC'en, og dermed gjøre noe ut av dette. Kan dette være grunnen? Uansett, jeg setter stor pris på hjelp. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kernel-Power 41 er listet opp under kritisk-kategorien, og har kommet de gangene det har skjedd. Jeg søkte det opp, og kom frem til det jeg tror er en løsning.

Jeg endret innstillingene til strømmen, men brukte ikke det andre som ble nevnt i videoen. Jeg klarte nå å laste ned uten at det ble en tvungen omstart. Hittil ser det ut som det funket, men jeg får komme tilbake til denne tråden hvis det viser seg at det ikke funket i det lange løp. Skal også henvise min venn til denne, for å se om det funker for han også. Takk for henvisning til hendelsesliste! 

 

EDIT: Funket for min venn også.

Endret av DaMole
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Neste gang det skjer, gå inn i 'Event Viewer' og se etter error/warnings for 'last hour'

Ok, det har seg slik at det jeg hadde funnet ut bare var en midlertidig løsning. 

Det er fremdeles Kernel Power 41, og Hendelse 6008 (EventLog) som viser seg å være feilmeldingene.

 

EDIT: Jeg vil bare fremheve det enda en gang, at det skjer kun når man laster ned torrents. Jeg kan spille spill i flere timer i strekk, jeg kan se videoer og surfe på nett uten at det skjer.

Endret av DaMole
Lenke til kommentar

Kan det være nettverk kortet som har en dårlig driver :hmm:

 

ASUS PCE-AC68 802.11ac Network Adapter er nettverkskortet mitt. Jeg mener på jeg har den nyeste driveren. Jeg har sjekket Asus sine sider for 1-2 måneder siden, og lastet ned den nyeste driveren for Windows 10 (datert 2015/12/11). Hovedgrunnen til det var at før jeg oppgraderte til Windows 10, fra Windows 8, hadde jeg mulighet til å koble meg til 5Ghz internettet. Nå, som jeg har Windows 10, har jeg ikke muligheten til verken finne eller koble til 5Ghz internettet.

Lenke til kommentar

 

Kan det være nettverk kortet som har en dårlig driver :hmm:

 

ASUS PCE-AC68 802.11ac Network Adapter er nettverkskortet mitt. Jeg mener på jeg har den nyeste driveren. Jeg har sjekket Asus sine sider for 1-2 måneder siden, og lastet ned den nyeste driveren for Windows 10 (datert 2015/12/11). Hovedgrunnen til det var at før jeg oppgraderte til Windows 10, fra Windows 8, hadde jeg mulighet til å koble meg til 5Ghz internettet. Nå, som jeg har Windows 10, har jeg ikke muligheten til verken finne eller koble til 5Ghz internettet.

 

 

Prøv en annen driver, at du ikke finner 5Ghz nettet er også et resultat av feil/dårlig driver. Hadde samme problemet med mitt ASUS kort ved overgang. Ikke alltid 'nyeste' er beste heller, utrolig nok.

Lenke til kommentar

 

 

Kan det være nettverk kortet som har en dårlig driver :hmm:

 

ASUS PCE-AC68 802.11ac Network Adapter er nettverkskortet mitt. Jeg mener på jeg har den nyeste driveren. Jeg har sjekket Asus sine sider for 1-2 måneder siden, og lastet ned den nyeste driveren for Windows 10 (datert 2015/12/11). Hovedgrunnen til det var at før jeg oppgraderte til Windows 10, fra Windows 8, hadde jeg mulighet til å koble meg til 5Ghz internettet. Nå, som jeg har Windows 10, har jeg ikke muligheten til verken finne eller koble til 5Ghz internettet.

 

 

Prøv en annen driver, at du ikke finner 5Ghz nettet er også et resultat av feil/dårlig driver. Hadde samme problemet med mitt ASUS kort ved overgang. Ikke alltid 'nyeste' er beste heller, utrolig nok.

 

 

Hvilken driver vil du foreslå? Fra Windows 10, eller tidligere versjoner? Jeg hadde en Windows 8 driver før det kom ut en Windows 10 driver, men heller ikke da hadde jeg 5Ghz nettet.

 

EDIT: Link til siden om nettverkskortet: https://www.asus.com/no/Networking/PCEAC68/HelpDesk_Download/

Endret av DaMole
Lenke til kommentar

På denne siden er det en annen med samme nettverkskort og samme problem som du beskriver:

http://www.snbforums.com/threads/pce-ac68-windows-10-drivers.26208/

 

 

 

When using this version I experienced Windows 10 (clean installation) freezes while downloading torrents at speed >= 2MB/s (using uTorrent latest free version).
I also check the previous version of Broadcom driver (7.35.267 or something) - same behavior.
After setting the swap file size at a value greater than 800MB (the initial size was 16MB as I don't need a bigger swap file) downloading with uTorrent results in instant shutdown (not even a BSOD...)

Reverting to Win8.1 Asus driver resolved the problem. Seems very stable so far.
Lenke til kommentar

Prøv den her; http://www.station-drivers.com/index.php/downloads/Drivers/Broadcom/Wlan/BCM-43xx-Wireless-802.11a-b-g-n/Broadcom-BCM-43xx-Wireless-Lan-Drivers-Version-7.35.290.0-WHQL/

 

NB: Husk å ha den driveren du har nå, som du vet fungerer lastet ned og klar i tilfelle den ikke fungerer, så du alltids kan revertere og prøve noe annet.

 

Takk, jeg skal prøve dette senere i dag.

 

Bare for å sjekke den enkleste løsningen: Har du testa andre torrent-program?

 

Det har jeg, f.eks. uTorrent og Bittorrent.

Lenke til kommentar

Har hørt rykter om at Windows 10 har mulighet til å finne ut om det er "ulovlige filer" på PC'en, og dermed gjøre noe ut av dette.

 

Dette er selvsagt bare tull - men, det har sin rot i virkeligheten: hvis du laster opp "piratert materiale" (musikk, film, bilder, bøker, etc.) på OneDrive eller andre Microsoft-servere, så forbeholder Microsoft seg retten til å slette dette materialet fra serveren. (Muligens etter oppfordring fra rettighetsinnehaveren.) Men de gjør ikke sånt på PC'en din.

 

(Noen har lest lisensvilkårene for bruk av "Microsoft services" og blandet det sammen med lisensvilkårene for "Microsoft Windows".)

Lenke til kommentar

Prøv den her; http://www.station-drivers.com/index.php/downloads/Drivers/Broadcom/Wlan/BCM-43xx-Wireless-802.11a-b-g-n/Broadcom-BCM-43xx-Wireless-Lan-Drivers-Version-7.35.290.0-WHQL/

 

NB: Husk å ha den driveren du har nå, som du vet fungerer lastet ned og klar i tilfelle den ikke fungerer, så du alltids kan revertere og prøve noe annet.

 

Nå har jeg prøvd denne, og den ga meg 5Ghz nettet. Tusen takk for det! Jeg prøvde først Windows 8 driveren, men den ga ikke muligheten for 5Ghz nettet.

Det funket derimot ikke mot at PC slår seg av/på under nedlast.

Lenke til kommentar

Prøv Vuze, fungerer veldig bra, har brukt det selv i flere år nå :)

 

Forresten, bruker du VPN eller lignende?

 

Skal sjekke det ut. Jeg bruker ikke VPN, føler ikke behov for det. Den eneste "modifikasjonen" jeg har gjort med internettinnstillinger er å bruke DNS'en til Piratpartiet (https://www.piratpartiet.no/dns/) for å unngå sensur (som jeg vet ikke er det samme som VPN, bare til opplysning :tease: ).

Endret av DaMole
Lenke til kommentar

 

Prøv den her; http://www.station-drivers.com/index.php/downloads/Drivers/Broadcom/Wlan/BCM-43xx-Wireless-802.11a-b-g-n/Broadcom-BCM-43xx-Wireless-Lan-Drivers-Version-7.35.290.0-WHQL/

 

NB: Husk å ha den driveren du har nå, som du vet fungerer lastet ned og klar i tilfelle den ikke fungerer, så du alltids kan revertere og prøve noe annet.

 

Takk, jeg skal prøve dette senere i dag.

 

Bare for å sjekke den enkleste løsningen: Har du testa andre torrent-program?

 

Det har jeg, f.eks. uTorrent og Bittorrent.

 

Prøvd transmission. Tror den er klar for win nå :)

Lenke til kommentar

Det funket derimot ikke mot at PC slår seg av/på under nedlast.

 

Har du noen mulighet for å teste torrenting med kablet nettverkstilkobling?

Hvis det er stabilt, så er vel feilen lokalisert til det trådløse nettverkskortet, HW & drivere.

(Og så spørs det om du kan gjøre noe med det.)

 

En annen ting å prøve er å begrense max download/upload speed i torrent-programmet til noe under max speed for trådløs-forbindelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det funket derimot ikke mot at PC slår seg av/på under nedlast.

 

Har du noen mulighet for å teste torrenting med kablet nettverkstilkobling?

Hvis det er stabilt, så er vel feilen lokalisert til det trådløse nettverkskortet, HW & drivere.

(Og så spørs det om du kan gjøre noe med det.)

 

En annen ting å prøve er å begrense max download/upload speed i torrent-programmet til noe under max speed for trådløs-forbindelsen.

 

 

Stemmer, eller et annet WiFi kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...