Gå til innhold

Kan man legge på seg av sukker?


Anbefalte innlegg

Hei. Normalvektig, godt trent. Jeg ønsker å gå enda lenger ned i fettprosent. Jeg trener hver dag. Drikker ganske mye skkerholdige drikker hver dag, men ifølge baksiden har de ganske lite kalorier. For eksempel aloe vera, " bare" 35 kcal/100. drikker 3 0,5l flasker hver dag, men likevel holder meg i et aloriunderskudd. Vil sukkermengden ødelegge for dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet er det kalorier inn vs. kalorier forbrent som avgjør vekten din. Men det du ønsker er å endre fettprosent, og det blir noe annet. Da ville jeg begrenset inntak av fett og raffinert sukker. Det gjelder spesielt tilsatt fruktose og high fructose corn syrup. Men dette blir bare min personlige gjetning.

Lenke til kommentar

Har du lest deg opp på hvordan insulin fungerer ? :)

 

En måte å forutse hva virkning forskjellige matvarer har er å gå etter noe som heter GI - glykemisk index.

 

Thermodynamikkens lover kommer en ikke vekk ifra men tilsynelatende like personer kan reagere forskjellig allt etter helsemessig tilstand, alder, aktivitet, genetikk etc.

Lenke til kommentar

Har du lest deg opp på hvordan insulin fungerer ? :)

 

En måte å forutse hva virkning forskjellige matvarer har er å gå etter noe som heter GI - glykemisk index.

 

Thermodynamikkens lover kommer en ikke vekk ifra men tilsynelatende like personer kan reagere forskjellig allt etter helsemessig tilstand, alder, aktivitet, genetikk etc.

 

Men jeg forstår liksom ikke? Legger jeg på meg eller ikke? Hvis jeg trener? Ville jeg hatt bedre effekt hvis jeg hadde kuttet ut?

Lenke til kommentar

Tilsatt sukker gjør at blodsukker og insulin overskyter og gjør deg desperat sulten samtidig som du legger på deg fett av alt du ikke forbruker i løpet av et par timer. Juice på den andre siden inneholder fytokjemikalier som gjør at du ikke overskyter og har ved 90-120 minutter normalt blodsukker og insulin.

Lenke til kommentar

GI = gammeldags, med litt protein i måltidet vil GI halveres, da snakker man heller om GB(belastning)

 

Det har ingen ting å si om insulinet som lagringshormon lagrer energi som fett, for det er kcal-inntaket som vil avgjøre om dette brukes som energi igjen med en gang eller om det lagres over tid. 

 

MTC-oje er det eneste fettet som slipper energien ut i blodbanen og ikke mellomlagres som fett, man kan fortsatt spise bare annet fett som mellomlagres , men under dagsbehovet samtidig som man går ned i vekt. 

 

Hvor energien lagres er mindre viktig en hvor mye energi man får i seg. 

Det har rett og slett ingen betydning før man kommer over til feilernæring og mangler.

 

---------

For å sette det helt på spissen, trenger man på sin vekt 2800 kcal pr dag for å holde vekten og man spiser 2000 kcal i rent sukker så vil man gå ned i vekt. Anbefales dog ikke 

Endret av War
Lenke til kommentar

Det som funker i lengden for deg er det beste, det er en uendelig mengde småting med stadig avvikende effekt som kan gjøres bedre.

 

Helt ærlig talt har du litt hjemmelekse, om ikke svarene her er god nok for deg er det fordi du stiller ett spørsmål du selv ikke forstår hva innebærer :)

 

Grovt sett kan dine handlinger deles opp i det som direkte er ett valg som hjelper deg mot dine mål, valg som gjør det motsatte og varianter her i mellom.

 

Om det å opprettholde en vane med opptil flere doser sukkerholdig drikke gir deg glede, nytelse får hverdagen til å gå rundt og generelt føles som gode greier kan det indirekte ha positive virkninger men inntaket av sukkerholdig drikke på måfå samtidig som du har satt mål om redusert kroppsfett er å direkte motarbeide seg selv.

 

Reduksjon i kroppsmasse krever mindre inntak av energi enn forbruk, lett logikk sant ?

 

Kroppen kompenserer for ett behov den ikke får utenifra med å spe på med egne reserver.

 

En sunn nedgang i kroppsmasse og spesifikt fett krever en nøye fordeling av viktige næringstoffer i denne energimengden på vei inn som uansett ikke er nok og spesielt i forbindelse med trening.

 

TLDR: LOL du skal ha i deg mindre næringsmengde enn kroppen din trenger og velger å bruke dette på søt drikke som smaker godt.

Lenke til kommentar

 

En måte å forutse hva virkning forskjellige matvarer har er å gå etter noe som heter GI - glykemisk index.

GI vil fortelle deg at gulrøtter er usunt.

GL derimot.. :)

Javel, 47 - low har gulerøtter, har du en egen GI tabell ? :)

 

GL er uten tvil bedre å bedømme etter men der er ikke akkurat like innarbeidet eller alltid like lett å finne ut av, la oss forvirre stakkaren enda litt :)

Lenke til kommentar

 

Tilsatt sukker gjør at blodsukker og insulin overskyter og gjør deg desperat sulten samtidig som du legger på deg fett av alt du ikke forbruker i løpet av et par timer.

 

Kan du forklare den litt nærare?

 

 

Fritt sukker som ikke er bundet opp sammen med fytokjemikalier og fiber slik det er i naturen skaper en blodsukkerstigning som er så rask og så høy at kroppen friker ut og slipper ut masse insulin - mer insulin enn det som skal til. Da "kræsjer" blodsukkeret etter 1,5-2 timer og du blir kjempesulten hvis du ikke får i deg noe annet. Jo mer fett du har på kroppen jo større sjans for at du kan bli insulinresistent også. Hvis du drikker tilsatt sukker bør du derfor enten spise mat til (og få i deg desto fler kalorier) eller drive med idrett mens du får det i deg, for å forbrenne overskuddet.

 

Insulin er også et fettlagrende hormon. Så det blir en slags double whammy effekt av sukker. Man legger ikke på seg av det direkte - men indirekte. Særlig hvis man har en stillesittende livsstil og/eller høyere andel kroppsfett.

Lenke til kommentar

Men jeg forstår liksom ikke? Legger jeg på meg eller ikke? Hvis jeg trener? Ville jeg hatt bedre effekt hvis jeg hadde kuttet ut?

 

Du har tydeligvis ikke satt deg veldig godt inn i dette og selv om du har fått gode svar her så kan jeg illustrere med et eksempel (jeg tar nå for gitt at du skjønner at lavere fettprosent kommer som en følge av at du inntar mindre kalorier enn du forbrenner hver dag):

 

Du drikker 1.5l av denne drikken hver dag og det er 35kcal per 100ml. Ditt daglige kaloriinntak fra denne drikken alene blir da: 35*15 = 525. Per uke blir det 3675. Dersom du gjør alt annet likt, men bytter ut denne drikken med vann vil du gå ned ca. 0.5kg fett per uke (basert på en link jeg fant der det sto at om man går 7000kcal i underskudd hver uke så går man ned 1kg fett). 

 

Så en effekt har det naturligvis. 

Lenke til kommentar

 

Men jeg forstår liksom ikke? Legger jeg på meg eller ikke? Hvis jeg trener? Ville jeg hatt bedre effekt hvis jeg hadde kuttet ut?

 

Du har tydeligvis ikke satt deg veldig godt inn i dette og selv om du har fått gode svar her så kan jeg illustrere med et eksempel (jeg tar nå for gitt at du skjønner at lavere fettprosent kommer som en følge av at du inntar mindre kalorier enn du forbrenner hver dag):

 

Du drikker 1.5l av denne drikken hver dag og det er 35kcal per 100ml. Ditt daglige kaloriinntak fra denne drikken alene blir da: 35*15 = 525. Per uke blir det 3675. Dersom du gjør alt annet likt, men bytter ut denne drikken med vann vil du gå ned ca. 0.5kg fett per uke (basert på en link jeg fant der det sto at om man går 7000kcal i underskudd hver uke så går man ned 1kg fett). 

 

Så en effekt har det naturligvis.

Her er du inne på noe :)

 

Fint oppsatt regnestykke, ett kilogram fett på menneskekroppen sies å være 6000kalorier så at en må gå 7000kalorier i underskudd over tid for å kunne bruke dette(gitt ett scenario som slanking f.eks) der en konstant går i underskudd kan virke til å stemme bra.

Lenke til kommentar

 

Tilsatt sukker gjør at blodsukker og insulin overskyter og gjør deg desperat sulten samtidig som du legger på deg fett av alt du ikke forbruker i løpet av et par timer.

 

Kan du forklare den litt nærare?

 

ELI5/Broscience; Karbohydrater finnes i flere molekylformer, noen enkle (sukker) andre komplekse (fiber). Begge brytes ned og blir omdannet til energi i magen, men det går fortere å bryte ned de enkle karbsene enn de komplekse.

Hurtigere nedbrytning betyr at kroppen får mye energi på en gang og insulinnivået skytes i værs som gjør at overskuddet av energi blir omdannet til fett.

En saktere nedbrytning hindrer at insulinnivået "trigges" og kroppen klarer å forbrenne den sakte strømmen av energi fremfor å få alt på en gang.

Lenke til kommentar

 

Javel, 47 - low har gulerøtter, har du en egen GI tabell ? :)

 

GL er uten tvil bedre å bedømme etter men der er ikke akkurat like innarbeidet eller alltid like lett å finne ut av, la oss forvirre stakkaren enda litt :)

 

Ingen av dem er "lette å finne ut av", og er også totalt unødvendige å prøve å finne ut av også om du spør meg :)

 

Det var et "apropos" til noe du skrev. :)

 

Og apropos det, hvor får du GI 47 fra? I studiepapirene mine sies det at gulrøtter har en GI på 92 hvilket for en uvitende "høres" utrolig usunt ut. Sikker på at du ikke blander GI og GL?

Skal naturligvis ikke "påstå" at papirene jeg har fått utdelt er korrekte.

 

OBS! 2 bilder her, måtte klippe.

post-268618-0-15177300-1463061419_thumb.jpg

post-268618-0-00520100-1463061427_thumb.jpg

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Fra wikipedia:

 

GL på gulrøtter er milevis fra 47 :)

 

Men uansett det korte svaret til spørsmålet i navnet på tråden: Ja

 

Sukker er noe av det en har størst sannsynlighet å legge på seg av fordi vi er semiavanserte halvaper kodet for å overleve og ingenting søtt i naturen er farlig.

 

Raffinert sukker spesielt er forbi våre naturlige parameter og med mindre du er hinsides aktiv er det stor kjangs for at dette spesielt er det som gjør du legger på deg.

post-6444-0-25792900-1463067803_thumb.jpg

Endret av Thobjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...