Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Grøtete skjerm etter installasjon av W10


Anbefalte innlegg

Fikk windows 10 home fra komplett i dag, og etter installasjonen følte jeg at noe var merkelig. Har en Asus SWIFT PG278Q og en CRT Benq som andreskjerm. Begge disse 2 fungerte utmerket på gamle windows 7, som jeg hadde før dette.

 

Har lagt ved ett bilde fra LOL klienten der jeg får frem problemet om man ser på skriften.

 

Er grøtete/diffust på begge skjermene.

 

post-32172-0-52342200-1462982893_thumb.jpg

 

Bilde er tatt fra ekstern kilde (kamera), men det er slik det ser ut på skjermen også.

Endret av Paulex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har 2560x1440 60hz både der du viser til, og på skjermen selv. Har aldri vært noe problem før. Det som følger med på cd'e, er kun gamle nvidia drivere til windowsxp-7 og 8. Har nye nvidia drivere, som jeg også har prøvd å reinstallere. Alt ser fortsatt ut som jeg trenger briller (noe jeg ikke gjør), men ser fortsatt ut som bilde over.

Lenke til kommentar

Lest gjennom hele, prøvd alt. Fortsatt rævva. Helt ufattelig at de ikke klarer å levere noe stabilt.

 

Har også prøvd det 3rd party programmet som setter dpi'en vekk fra windows 10, men det ble nesten bare værre.

Er rart det er på begge skjermene også, har prøvd å scale alt, likt og forskjellig.

Kan ikke reinstallere windows 7 fra cd'en heller siden pcen ikke registrerer at jeg har usb mus og tastatur så nå er jeg stuck med -1.25 på begge øynene via windows 10, helt ufattelig.

 

Bare signaturen din er uleselig for meg sånn som det er nå.

Lenke til kommentar

Vel, er temmelig sikker på at det har noe med oppløsning/frekvens å gjøre. Hadde et par Hitachi skjermer som ble sånn for en tid tilbake. Den gangen var problemet at DVI utgangen på skjermkortet ikke kunne levere den riktige frekvensen. VGA fungerte helt fint.

Du har også sjekket oppsettet i NVIDIA oppsettet?

Tror jeg kanskje ville ha forsøkt å avinstallere alle drivere og starte opp med bare 1 skjerm for å finne ut hvordan W10 løser det.

Har PCen også et integrert skjermkort som du ikke bruker? Er det eventuelt slått av i BIOS?

Lenke til kommentar

Da har jeg hatt en heftig runde med 3-4 formateringer. Viste seg at windows 10 fortsatt installerer nvidia-drivere automatisk. Første jeg gjør hver eneste gang jeg formaterer er å installere nvidia drivere. Der har det tydeligvis skjedd en kræsj, for nå fungerer den noe bedre, nå er det bare den grøtete skriften som folk skriver om over alt, ikke hele datasystemet.

 

Så ett skritt videre iallefall, nå kan jeg iallefall se på youtube og twitch uten å få vondt i hodet etter 20 minutter.

Men er ganske utrolig at jeg ikke fant noen tråder om det her inne, virker som det er VELDIG normalt om man skulle gå utifra google.

Lenke til kommentar

Så du har den aller siste driveren til Nvidia som er WHQL?

I utgangspunktet når du legger inn WHQL så skal ikke Windows greie å overstyre denne.

 

Har du også lagt inn riktig driver til skjermen din / dobbeltsjekket at den er riktig? Husk å dobbeltsjekke at dette stemmer.

Det kan også gjøres manuelt om du vet hvordan , da må du nesten ha riktige opplysninger på skjermen sine muligheter og hvilken tilkobling som er brukt.

 

Men det kan være et hardware problem som et defekt skjermkort.

Lenke til kommentar

Takk, leste igjennom hele den tråden og er veldig enig i mye. Når jeg lot windows installere nvidia driveren for meg den siste gangen har det vært helt ok kvalitet. Er vel kanskje bare ikke vandt til fontene enda, syntes det er helt grusomt, men en vanesak.

 

Hovedproblemet mitt nå er egentlig bare at når jeg fullscreener youtube eller twitch så ser det ut som saturationen heller VEL mye mot rød for å si det sånn. Det meste ser burgunder-rødt ut. Det problemet har jeg kun på ASUS skjermen, men hadde det aldri på windows 7.

 

Jeg tviler på GPU er blitt defekt de 5 minuttene jeg brukte på å installere w10 første gangen, siden det funket som jernet før og har en kjernetemperatur på 50c.

Er redd om jeg installerer en ny driver nå (som jeg har gjort 2 ganger før) så virker det som om de nesten jobber mot hverandre, siden jeg ikke får beskjed fra den driveren jeg manuelt laster ned at det ligger noe der fra før.

Lenke til kommentar

Takk, leste igjennom hele den tråden og er veldig enig i mye. Når jeg lot windows installere nvidia driveren for meg den siste gangen har det vært helt ok kvalitet. Er vel kanskje bare ikke vandt til fontene enda, syntes det er helt grusomt, men en vanesak.

 

Hovedproblemet mitt nå er egentlig bare at når jeg fullscreener youtube eller twitch så ser det ut som saturationen heller VEL mye mot rød for å si det sånn. Det meste ser burgunder-rødt ut. Det problemet har jeg kun på ASUS skjermen, men hadde det aldri på windows 7.

 

Jeg tviler på GPU er blitt defekt de 5 minuttene jeg brukte på å installere w10 første gangen, siden det funket som jernet før og har en kjernetemperatur på 50c.

Er redd om jeg installerer en ny driver nå (som jeg har gjort 2 ganger før) så virker det som om de nesten jobber mot hverandre, siden jeg ikke får beskjed fra den driveren jeg manuelt laster ned at det ligger noe der fra før.

 

Sørg for å gjøre en grundig oppryddning, feks DDU http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html

og så legger du inn aller siste WHQL versjon av driveren.

Siste tilpassning kan du gjøre via den linken i forumet som jeg påpekte.

Lenke til kommentar

Noe av problemene med fontene er pga hvordan de er implementert i W10 kontra W7/8 , det er mulig å fikse det på forskjellige måter , eksempelvis :

 

http://www.addictivetips.com/windows-tips/fix-the-blurred-text-problem-in-windows-10/

 

Ta en titt på svar nr 10 her : http://www.tenforums.com/general-support/7423-blurry-text.html

Den første har ikke noe som helst å gjøre med problemet jeg refererer til.

 

Svar nr. 10 forklarer årsaken til problemet, men løser det ikke.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om noen grundigere måte å rydde på enn å formatere samtlige HDD. Virker fortsatt som den når den fullscreener, så blir det småfoggy og rødslig saturated etter 1 sekund, men KUN på asus skjermen. (den har alltid fungert, så har ikke blitt defekt på de timene jeg har hatt ny w10)

 

Leste litt rundt og det virker som video accellerator eller noe kan forårsake det, men vet ikke hvor jeg stiller på det på twitch/youtube som begge bruker vel kanskje flash?

 

Rødlig på begge, men mest tydelig på asusen

Endret av Paulex
Lenke til kommentar

 

Noe av problemene med fontene er pga hvordan de er implementert i W10 kontra W7/8 , det er mulig å fikse det på forskjellige måter , eksempelvis :

 

http://www.addictivetips.com/windows-tips/fix-the-blurred-text-problem-in-windows-10/

 

Ta en titt på svar nr 10 her : http://www.tenforums.com/general-support/7423-blurry-text.html

Den første har ikke noe som helst å gjøre med problemet jeg refererer til.

 

Svar nr. 10 forklarer årsaken til problemet, men løser det ikke.

 

 

Men det gir en pekepin på hvor problemet ligger.

Noen har fikset det ved å bruke 3dje parts programvare som endrer måten Windows håndterer dette på , det går også an å få et bedre brukergrensesnitt ved å endre på innstillingene selv om det er det som er årsaken ,noe du finner under cleartype og avanserte innstillinger.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om noen grundigere måte å rydde på enn å formatere samtlige HDD. Virker fortsatt som den når den fullscreener, så blir det småfoggy og rødslig saturated etter 1 sekund, men KUN på asus skjermen. (den har alltid fungert, så har ikke blitt defekt på de timene jeg har hatt ny w10)

 

Leste litt rundt og det virker som video accellerator eller noe kan forårsake det, men vet ikke hvor jeg stiller på det på twitch/youtube som begge bruker vel kanskje flash?

Usikker faktisk , siden den ene skjermen fungerer bra så ligger problemet tydeligvis enten på skjermen eller kanskje en annen plass?

Du har selvsagt prøvd med en annen kabel eller ved å koble til med en en annen type tilkobling (om det er mulig)?.

Lenke til kommentar

Har 2 displaykabler, begge med samme resultat. Har DVI tilkobling på 2 skjermen hvor problemet er NOE av det samme, men det blir ikke like rødt som på asusen.

 

Skal PRØVE å installere nye drivere nå, samt be til høyere makter om at det ikke blir like dårlig som det var når jeg hadde 2 installert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...