Gå til innhold

Tog Berlin - Praha. 1. eller 2. klasse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal reise med tog fra Berlin til Praha i sommer, men jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilken klasse jeg skal reise på. Noen som har erfaringer med tog i Tyskland? Er det stor forskjell på 1. og 2. klasse?

Prisen er 29 Euro (+4,5 Euro plassreservasjon) for 2. klasse og 49 Euro (inkl. plassreservasjon) for 1. klasse.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En del har skjedd siden disse anbefalingene ble skrevet, nye togsett har blitt tatt i bruk osv. Sjekk hvilke tog det er snakk om, så kan du undersøke mer konkret hvilke forskjeller det er mellom disse klassene på det spesifikke togsettet:

https://en.wikipedia.org/wiki/Train_categories_in_Europe#Czech_Republic_.28.C4.8Cesk.C3.A9_dr.C3.A1hy.29

Skrevet

Det er snakk om et EC tog her. Ble ikke så veldig mye klokere, men tror jeg ender opp med 2. klasse. Etter å ha lest litt på de første linkene, vurderer jeg å ta noen timer i Dresden på turen. 

Takk for svar så lang :) Tar gjerne mot flere tips/erfaringer.

Skrevet

Tok samme rute i vinter, reiste på 2.klasse og det var helt greit. Vær obs på at om man ikke kjøper setereservasjon kan man måtte bytte plass underveis. For meg skjedde i Dresden da det stort sett var det eneste stedet hvor det var påstigende passasjerer

Skrevet (endret)

Det er noe skit å måtte flytte seg selv og all baggasjen når noen kommer for å sitte på plassen du har funnet. Bruk noen kroner ekstra på reservering så får du være i fred hele veien.

Jeg interrailet i Tyskland, da måtte jeg bytte plass 3 ganger på 6-7 timer. Og jeg klarte ikke å slappe av fordi det kom stadig på nye folk og jeg var redd de skulle ha plassbillett der jeg satt.

Endret av Bytex

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...