Gå til innhold

Nasjonalt kompetansesenter for fri programvare AS


Anbefalte innlegg

Hei vet noen hvorfor de ikke klarte å overleve?

 

For jeg mener det kunne vært fint ting hvis de klarte et fint samarbeid med alle distribusjoner\oversetting etc.

 

Slik at man slipper å være på forskjellige steder for å bidra for ubuntu\fedora\opensuse\Openmandriva etc?

 

Muligens de bidro mest i bedrift\skolenettet.

 

Vet noen også hvorfor diskusjons.no linux delen er eneste norsk forum med en del flere brukere?

http://linux1.no/ har det ikke skjedd noe på flere måneder, sikkert på vei å død også.

 

Så hva mener dere må vil før vi ser Linux vs windows\OSX konkuranse?

For slik det kan se ut nå, f.eks med ubuntu virker det ut som er mindre prioritert.

Da en del feil ikke blir rettet. F.eks kubuntu-desktop.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Selv de som jobber med fri programvare må spise mat, og trenger derfor penger.

Det er mulig å tjene penger å jobbe med linux?

Er det Suse\Redhat er svar på.

 

Men desverre blir det ingen konkurent til OSX\Windows.

Da begge går direkte mot bedriftmarkedet.

 

Selv om man jobber med Linux, kan man bli sponset f.eks fra telenor\orkla\Staten\statoil.

Da de kunne spart mye penger på å bytte windows med linux. Særlig på servere\arbeidstasjoner.

 

Regn med disse bedriftene betaler flere milioner kr i året i bare lisenser på office\windows og server lisens.

 

Syns svare ditt ikke er bra nok, da jeg tror det kunne hjelpet hvis det bare hadde fungert bra nok å bli en mulighet.

Lenke til kommentar

Jeg vet at det var en kommune i Tyskland som endret fra Windows til Linux nettopp fordi de skulle sparte penger på lisens. Det gikk ikke etter planen fordi alle ansatte måtte sendes på kurs og oppfølging. I tillegg ble produktiviteten dårligere. De endte opp med å gå tilbake til Windows igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det gikk ikke etter planen fordi alle ansatte måtte sendes på kurs og oppfølging. I tillegg ble produktiviteten dårligere. De endte opp med å gå tilbake til Windows igjen.

Nå er ikke KDE\Gnome vanskeligere, en windows 10\Android.

 

Så syns det er rart, største hindringene for meg, er under installasjon\oppsett av programvare etc.

Maskinvare kompaktibilitet, skjermkortdrivere, dette er nok administatator\root som tar seg av.

 

Gimp\Blender er vel kanskje ikke lett for nybegynnere, men det tviler jeg med alle bruker.

NTFS\Exfat regner jeg med administator (Root) setter opp, samme med brukerettigheter, hjemmeområdet etc.

 

Firefox\Openoffice\Libreoffice\Abiword etc burde fleste klare som kjenner Word 2003.

Skype blir så dårlig oppdatert fra microsoft, og det er ingen konkurent. Der kan det være noe problemer.

 

Så jeg syns det er argumentet er litt tynt.

Virker mere ut som microsoft\Apple i så fall kanskje er lettere å gi support.

Linux blir dugnad på kveldstid fleste har ikke tid å fikse feil på linux på kvelden.

 

Så ville gjerne hørt med de som har erfaringer med skolelinux.

Da det er få skoler som har dette.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

 

Selv de som jobber med fri programvare må spise mat, og trenger derfor penger.

Det er mulig å tjene penger å jobbe med linux?

Er det Suse\Redhat er svar på.

 

Men desverre blir det ingen konkurent til OSX\Windows.

Da begge går direkte mot bedriftmarkedet.

 

Selv om man jobber med Linux, kan man bli sponset f.eks fra telenor\orkla\Staten\statoil.

Da de kunne spart mye penger på å bytte windows med linux. Særlig på servere\arbeidstasjoner.

 

Regn med disse bedriftene betaler flere milioner kr i året i bare lisenser på office\windows og server lisens.

 

Syns svare ditt ikke er bra nok, da jeg tror det kunne hjelpet hvis det bare hadde fungert bra nok å bli en mulighet.

 

 

Nå er vel verken Suse eller RedHat "fri" programvare, som i "gratis", så de som jobber der får lønn, på samme måte som "andre" som er i lønnet arbeide.

Så JA, man kan tjene penger på å jobbe med Linux,

både som utvikler/support/etc i et av de mange selskapene som selger produkter, i tillegg til de som selger konsulenttjenester.

 

 

Beklager at svaret mitt "ikke var bra nok", men det er som det skal være  :huh:

med tanke på at du skjelden får de svarene du "ønsker deg" på trådene du starter.  :hmm:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei vet noen hvorfor de ikke klarte å overleve?

 

For jeg mener det kunne vært fint ting hvis de klarte et fint samarbeid med alle distribusjoner\oversetting etc.

 

Slik at man slipper å være på forskjellige steder for å bidra for ubuntu\fedora\opensuse\Openmandriva etc?

 

Muligens de bidro mest i bedrift\skolenettet.

 

Vet noen også hvorfor diskusjons.no linux delen er eneste norsk forum med en del flere brukere?

http://linux1.no/ har det ikke skjedd noe på flere måneder, sikkert på vei å død også.

 

Så hva mener dere må vil før vi ser Linux vs windows\OSX konkuranse?

For slik det kan se ut nå, f.eks med ubuntu virker det ut som er mindre prioritert.

Da en del feil ikke blir rettet. F.eks kubuntu-desktop.

 

igrunn litt synd ... en velferdsstat bør jo legge til rette for at folk ikke trenger piratkopiere og at fattige har tilgang på gratis software som de ikke bare bruker til surf chat og morro, men og kan lage musikk, grafikk o.l på og kanskje til og med starte bedrifter med. så å være med på å fremme bruk av fri programvare synes jeg mangler. skolelinux var jo et kjempebra tiltak:

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Skolelinux

 

vet ikke hva de drev med, men jeg vet at f.eks ms office og adobe photoshop er temmelig dominerende. er det noe "alle har" så er det disse 2. hvis de bidro med kode burde de kanskje ha satt det inn på å forbedre og forenkle libreoffice og gimp (eventuelt krita).

Endret av marius77
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det sies:

http://itavisen.no/2016/05/09/na-har-de-forsket-pa-hjernene-til-pirater-derfor-har-de-ikke-darlig-samvittighet/

 

Er enig at det bør prioritere linux mere en windows i staten.

Det virker ut som linux er den store stygge ulven som aldri blir noe.

 

Merker særlig Gimp\Opensuse mangler SSD disk optimalisering da små ting tar veldig lang tid å starte programmet, legge til mye bilder\ tror også gimp mangler skjermkort optimalisering da programmet ikke er optimalisert for mye ytelse.

Lenke til kommentar

 

 

Selv de som jobber med fri programvare må spise mat, og trenger derfor penger.

Det er mulig å tjene penger å jobbe med linux?

Er det Suse\Redhat er svar på.

 

Men desverre blir det ingen konkurent til OSX\Windows.

Da begge går direkte mot bedriftmarkedet.

 

 

Linux er svært utbredt i bedriftsmarkedet og det er dermed en masse penger å tjene på Linux, på bekostning av penger som kunne vært tjent på OS X eller Windows isteden. Linux er dog ikke så utbredt på desktop. 

Lenke til kommentar

Gimp har hatt 2-3 utviklere dei siste 10 åra. Hugs at dei også jobber i fritida si. Skjermkortoptimalisering kjem, men om det tar 3-10 år til er det ingen som veit.

 

Og det er en av de største grunnene til at fri programvare tar tid, og kanskje aldri helt når opp til de kommersielle aktørene. Hvis programvare som Gimp, Krita osv skal hevde seg trenger de vanlige ansatte som jobber med programmet på heltid, og såklart får betalt.

 

Krita har delvis løst dette med å bruke Kickstarter, men til og med det er ikke bra nok, de trenger fast inntekt.

 

Selv jobber jeg med Natron, fri programvare, men vi får betalt som hvilken som helt annen jobb, dette gjør at vi greier å hevde oss blant de kommersielle aktørene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...