Gå til innhold

Den verste offshoreulykken skjedde med et Sikorsky-helikopter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det beste hadde nok vært å bygget en ramme av stål rundt gearboksen slik at selve gearboksen kun hadde som oppgave å overføre kraft til rotoren. Stålrammen hadde da tatt opp løftekreftene slik som på en f.eks traktor med trepunktsoppheng og ett redskap som får overført kraft via kraftoverføringsaksel til f.eks en snøfreser. Da hadde ikke gearboksen måtte ta noe av vekten fra helikopteret. Problemet er vel disse stagene som justerer vinkelen på rotorbladene. Men for å si det enkelt: At rotoren som er eneste forsikringen for at helikopteret holdes i luften og viktigst menneskene inni skal komme trygt frem,bare rett og slett faller av er intet annet enn helt utrolig i år 2016! Man skulle tro at den tekniske utviklingen og evolusjonen til disse helikopterne som har flydd i meir enn 60 år skulle føre til at slikt ikke kan skje. Det er jo det samme som at en motor på ett moderne jetfly om det er Boing eller Airbus skulle falle rett av flyet i luften. Det er jo noe som ikke kan skje enkelt og greit. Det må være noe fatalt galt med konstruksjonen eller servicer når slikt kan skje. Kan det være oljegass som dannes i gearboksen som ekploderer rett og slett og river gearboksen sønder og derav den plutselige hendelsen med rotoren som løsnet på ett sekund. Oljegass i ett komprimert rom som en gearboks er vel som dynamitt å regne hvis det antenner? Det var jo en ulykke hvor t.o.m.titanskruer på ett oljefilterlokk var knekt tvers av. Det må jo være en eksplosjon som får titanbolter til å knekke tvers av?

Endret av ACYBN18O
Lenke til kommentar

Grei artikkel bortsett fra at overskriften og premisset er helt feil.

Den verste offshore ulykken skjedde ikke med noen av de nevnte helikopterprodusentene.

Den værste var Sumburgh ulykken i 86. Hvor 43 passasjerer og 2 piloter omkom når ett Boeing Chinook helikopter styrtet. Årsaken var teknisk havari som fikk rotorene til å slå i hverandre.

Ulykken førte til at Chinook helikopterne ble faset ut som transport for offshore arbeidere.

Endret av Shepherd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Hva med "nesten" ulykka feb/mars 2005 med nødlandingen på Veslefrikk. Da var også girkassa tom for olje.....på en S-92.

 

TU prøver vel å redde ræva si med "offshorehelikopter av den nyeste generasjonen". Noe som strengt tatt gjør overskriften bare enda mer pinlig. TU vet jo tydeligvis at det de skriver ikke er helt riktig.

Lenke til kommentar

Er ikke det å nødlande et helikopter på en oljerigg en enormt stor risiko? Tilfelle propellen fyker og slår i stykker noe ombord på oljeriggen. Kanskje det burde være krav om egnede ekstra landingsplasser nær oljeriggene, som ikke pumper olje/gass.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Er ikke det å nødlande et helikopter på en oljerigg en enormt stor risiko? Tilfelle propellen fyker og slår i stykker noe ombord på oljeriggen. Kanskje det burde være krav om egnede ekstra landingsplasser nær oljeriggene, som ikke pumper olje/gass.

 

Den risikoen er ikke særlig mye større enn ved vanlig flyvning. Pluss at riggene er konstruert slik at det mest eksplosive ligger lengst vekk fra hellidekk.

Lenke til kommentar

Grei artikkel bortsett fra at overskriften og premisset er helt feil.

 

Den verste offshore ulykken skjedde ikke med noen av de nevnte helikopterprodusentene.

 

Den værste var Sumburgh ulykken i 86. Hvor 43 passasjerer og 2 piloter omkom når ett Boeing Chinook helikopter styrtet. Årsaken var teknisk havari som fikk rotorene til å slå i hverandre.

 

Ulykken førte til at Chinook helikopterne ble faset ut som transport for offshore arbeidere.

 

Sumburgh ulykken 23 august 2013 klokken 1820 skjedde med ett Super Puma l2 og fire mennsker omkom og en savnet. Det er det jeg kan lese meg fram til. Da er nok overskriften i artikkelen til TU riktig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Grei artikkel bortsett fra at overskriften og premisset er helt feil.

 

Den verste offshore ulykken skjedde ikke med noen av de nevnte helikopterprodusentene.

 

Den værste var Sumburgh ulykken i 86. Hvor 43 passasjerer og 2 piloter omkom når ett Boeing Chinook helikopter styrtet. Årsaken var teknisk havari som fikk rotorene til å slå i hverandre.

 

Ulykken førte til at Chinook helikopterne ble faset ut som transport for offshore arbeidere.

Sumburgh ulykken 23 august 2013 klokken 1820 skjedde med ett Super Puma l2 og fire mennsker omkom og en savnet. Det er det jeg kan lese meg fram til. Da er nok overskriften i artikkelen til TU riktig.

 

 

 

1986... Sjekk ut året, les mer her:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/1986_British_International_Helicopters_Chinook_crash

 

og her:

 

http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=18540

 

Pluss alle lenkene som er på siden jeg lenket til over her.

Lenke til kommentar

 

 

Grei artikkel bortsett fra at overskriften og premisset er helt feil.

 

Den verste offshore ulykken skjedde ikke med noen av de nevnte helikopterprodusentene.

 

Den værste var Sumburgh ulykken i 86. Hvor 43 passasjerer og 2 piloter omkom når ett Boeing Chinook helikopter styrtet. Årsaken var teknisk havari som fikk rotorene til å slå i hverandre.

 

Ulykken førte til at Chinook helikopterne ble faset ut som transport for offshore arbeidere.

Sumburgh ulykken 23 august 2013 klokken 1820 skjedde med ett Super Puma l2 og fire mennsker omkom og en savnet. Det er det jeg kan lese meg fram til. Da er nok overskriften i artikkelen til TU riktig.

 

 

 

1986... Sjekk ut året, les mer her:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/1986_British_International_Helicopters_Chinook_crash

 

og her:

 

http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=18540

 

Pluss alle lenkene som er på siden jeg lenket til over her.

Ja riktig. Den var ikke lett å finne,antakelig derfor TU ikke har den med.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...