Gå til innhold

Roaming i EU/EØS - Prisfallet oppsummert


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Det er blitt bedre, men Hello er ikke operatøren man velger for å ringe billig i utlandet. Det er heller ikke målet deres, å være billigst i utlandet.

 

Rent bortsett fra det så har jeg kåret en ny versting på databruk i utlandet. Prisen går til (trommevirvel.....) MyCall for fantastiske 75 kroner per megabyte i Monaco. Sjekk selv: https://mycall.no/priser/priser-i-utlandet De har lagt Monaco sammen med en del europeiske miniland som ikke er EU-medlem.

 

Edit: Chess er ikke helt borte, de heller. 20 kroner per minutt og 30 kroner per MB i Monaco kvalifiserer også til hederlig omtale. Hvis du er på ferie i Frankrike eller Italia og tar inn Monaco Telecom kan det fort bli svindyrt. OneCall lider også av Monaco-syken og har priser som tilsvarer MyCall. Jeg prøvde å se hva mamma Telia tar i Monaco, men fant ikke Monaco som eget land.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg sparer kr. 1800 pr. år om jeg velger Hello fremfor Telenor eller Telia sitt billigste abonnement.

 

Dette betyr at jeg kan bruke kr. 1800 i EU på datatrafikk noe som skulle bli ca. 3,6 GB.

 

Tvilsomt at jeg bruker så mye datatrafikk siden jeg kun er på ett par utenlandsferier i året. Om jeg er flink til å bruke wi-fi på hotell og restauranter kommer jeg veldig godt ut. Synes det er bra at det finnes abonnement som ikke har alt inkludert. Hvorfor betale for noe man ikke bruker!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Problemet er quinder uten teknisk eller økonomisk innsikt som fortsetter på sms, mms og sosiale medier uten å innse at de har krysset grensa til Monaco.

Lenke til kommentar

Sånn som jeg opplevde det da jeg porterte nummeret mitt til chilimobil, så var det sånn at jeg måtte velge mellom vanlig 5GB til 249,- eller samme med EU/EØS pakka til 298,- da jeg bestilte abonnementet. Jeg skal gi tilbakemeldinger når nummeret mitt er ferdig portert om det går an å endre på dette i min side, eller om man må gå for et helt annet abonnement hos chilimobil. Om det siste gjelder så syns jeg dette er håpløst tungvint. Burde kunne velge om jeg vil ha den pakka eller ei. Ellers blir det jo 600,- ut i unødvendige utgifter per år om jeg ikke benytter meg av muligheten. Eller iallfall frem til 01.07.2017.

Lenke til kommentar

Sånn som jeg opplevde det da jeg porterte nummeret mitt til chilimobil, så var det sånn at jeg måtte velge mellom vanlig 5GB til 249,- eller samme med EU/EØS pakka til 298,- da jeg bestilte abonnementet. Jeg skal gi tilbakemeldinger når nummeret mitt er ferdig portert om det går an å endre på dette i min side, eller om man må gå for et helt annet abonnement hos chilimobil. Om det siste gjelder så syns jeg dette er håpløst tungvint. Burde kunne velge om jeg vil ha den pakka eller ei. Ellers blir det jo 600,- ut i unødvendige utgifter per år om jeg ikke benytter meg av muligheten. Eller iallfall frem til 01.07.2017.

 

Ja, nettopp! De kaller det jo ikke pakkeløsning men abonnementsendring / valg av abonnement. På facebooksiden skriver de noe om at de vil gjøre det enklere å bytte i fremtiden. Men for nå så må man visstnok kontakte kundeservice om man ønsker endring, men at det skal gå an å velge fra måned til måned. Dette betyr vel i praksis at man kan planlegge abonnementsendring i ferien sin men at det blir mer problematisk på spontane reiser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det spørs hva du mener... Chile inkluderer trafikk til Norge. Telia inkluderer trafikk til Norge og landet du befinner deg i. Telenor dekker trafikk til Norge og hele EU/EØS.

 

Å ringe fra Frankrike til Tyskland er inkludert hos Telenor, koster 0,52 hos Telia og ca 2 kroner med Chilimobil.

 

Å kåre en vinner er altså ikke heeeelt enkelt.

Lenke til kommentar

Å ringe fra Frankrike til Tyskland er inkludert hos Telenor, koster 0,52 hos Telia og ca 2 kroner med Chilimobil.

 

Er litt forvirret ang. dette. Er det samme pris på samtaler/sms fra et norsk telefonnummer som befinner seg i Frankrike til et annet norsk telefonnummer som befinner seg i Tyskland, som det er for et norsk telefonnummer som befinner seg i Frankrike som ringer/sender meldinger til et tysk telefonnummer i Tyskland?

Lenke til kommentar

La oss si det sånn at da holder det vel med Chilimobil sitt alternativ? Jeg har til dags dato ikke ringt et nummer i livet mitt som ikke er norsk. I eller utenfor Norge. Så om jeg f.eks befinner meg i Sverige og ringer dama mi som også er i Sverige med sitt Norske nummer så vil det være inkludert i abonnementet mitt hos Chilimobil til 298,- med EU/EØS pakka?

 

Skjønner godt hvorfor folk flest roter seg vekk med sånt når selv vi teknologi-interesserte blir usikre..

Lenke til kommentar

Det er slik jeg har forstått det. Si at du og og dama er på ferie i london. Da betaler dere samme pris for å ringe hverandre, som om dere hadde vært i Norge. 

 

Gitt at man ikke har behov for å ringe utenlandske nummer, så synes jeg chili mobil er best her. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nå er jeg litt lettere forvirra fordi det ser ut som om prisene har endret seg for bruk i utlandet de siste dagene. Da jeg sjekket tidligere i uken kostet det 0,11 øre å motta samtaler i EU iflg de nye retningslinjene. Nå har plutselig prisene endret seg hos mange operatører som Hello og Chili til og bli rundt 0,50 øre for mottak i EU.

 

Det er mulig jeg husker feil, men...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Neida, du husker helt riktig. Onecall, mycall, telia, talkmore og flere til (se førsteposten) ligger fortsatt på 11 øre. Det er nå bare sånn at Chili og Hello ikke har redusert til samme nivå som de andre.

 

Edit: jeg sjekket nettopp Chilimobil og ser at de nylig har endret prisene innen EU og de er nå på samme nivå som Onecall & co. MEN: prislista deres er utydelig og inneholder en del uklarheter, så jeg tar forbehold for om jeg har forstått den.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Okay. Nå har nummeret mitt blitt ferdig portert, og jeg må beskrive førsteinntrykket angående chilimobil:

 

Nettsiden er ok, min side er håpløs og har informasjonen man søker gjemt. La oss bruke Hello som konkurrent. Hos Hello finner man forbruk inkl og ekskl, med en gang. Hos Chili er det sånn at man må knote litt mer. Man får valgt abonnement raskt hos Hello. 1 - 10 GB (100 - 400 kr/mnd) omtrent med en gang. Hos Chilimobil har jeg ikke engang alternativer. Regner med at jeg må ringe kundeservice eller kontakte dem via facebook/mail. En annen ting er at jeg er usikker på om telefonnummeret mitt vises i telefonkatalogen eller ei. Jeg har valgt vekk dette alternativet så lenge det har latt seg gjøre. Har sluppet billig unna telefonselgere i mange år.

 

Feil aktivt abonnement er oppgitt på min side. Jeg har medium, men det står at jeg har large. Står ingenting om jeg har EU/EØS pakka aktivert. Her har Chilimobil en liten jobb å gjøre.

 

Men jeg har også skryt. BankID virker veldig raskt hos Chili, raskere enn hos noen andre av dem jeg har hatt siden januar 15. Netcom, talkmore, ice og hello virker tregere i responsen på BankID.

 

Til slutt: Nå har jeg aktivert roaming på telefonen og skal la denne være på så lenge jeg ikke befinner meg på Kielferga og utenfor EU/EØS. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...