Gå til innhold

Vil ikke la fri roaming i Europa gå på bekostning av datapakke og pris


Anbefalte innlegg

De frie operatørene jeg kommer på er Hello, Banzai og ICE.

Hello har Telenor-dekning, Banzai har Telia-dekning og ICE bruker Telia-dekning på mobil, og har egen dekning på router.

 

Håper flest mulig vil bytte til en av disse, og lære Telenor og Telia en lekse.

 

Ice bygger eget og vil bli en fullverdig konkurrent. Tale vil imidlertid gå over 4g. Ta et operatørsøk på telefonen din og du ser at Ice allerede har 4g (lte) baser i drift.

post-356410-0-62284400-1462189149_thumb.png

Endret av Per Arones
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ICE mobilkunder ta i bruk disse basestasjonene når de surfer på nettet med mobilen sin?

Eller er det sperrer som gjør at disse basestasjonene kun kan brukes av router-kunder?

 

Litt frustrerende når basestasjonene i den lista bærer navn av din egen operatør.

Jeg har Banzai, og tilgjengelige basestasjoner heter BANZAI.

Men Banzai har ikke egne basestasjoner, så det hadde vært lettere om de bare het Netcom eller Telia i den lista.

 

Særlig med tanke på ICE-kunder. Ser de kommer opp som Netcom i lista. Da ser man forskjell på dem, ig ICE sine egne.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

 

Jeg tipper du får en notis om "ubesvart anrop" enten umiddelbart via 2G-data, eller når du er tilbake med 3G.

Dessuten tipper jeg SMS virker på 2G, siden det krever mindre data enn samtale.

 

Men dette er spekulasjon.

 

 

Min foreløpige plan er å teste dette, og vurdere et annet abonnement etter sommerferien dersom jeg ikke er fornøyd. Jeg vil ha 100GB i sommerferien.

Jeg tipper heller at dette er rent datakort, med telefoni over IP

Det har du helt rett i (slik jeg har forstått det), det er et rent dataabonnement med enten VoIP eller noe i likhet, det samme med SMS, sendes via Appen ... så vidt jeg har fått med meg, så har man heller ingen kommunikasjon på 2G i det hele tatt ... bortsett fra kanskje til nødnummer (hvis de virker ...)

Lenke til kommentar

Tjener lett inn prisforskjellen på mitt abonnoment sammenlignet med f.eks One call pågrunn av fri bruk i Norden/EU.

Før skrudde jeg av data på korte turer til Sverige, nå har jeg heller data på. Og fra der jeg bor blir det fort mange småturer til Sverige, eller helgeturer.

59 kr per gang kan ende opp med 59 kroner ekstra i måneden, eller mer.

Med prisforskjellen dem har er det et lett valg for min del.

Lenke til kommentar

Kan ICE mobilkunder ta i bruk disse basestasjonene når de surfer på nettet med mobilen sin?

Eller er det sperrer som gjør at disse basestasjonene kun kan brukes av router-kunder?

 

Litt frustrerende når basestasjonene i den lista bærer navn av din egen operatør.

Jeg har Banzai, og tilgjengelige basestasjoner heter BANZAI.

Men Banzai har ikke egne basestasjoner, så det hadde vært lettere om de bare het Netcom eller Telia i den lista.

 

Særlig med tanke på ICE-kunder. Ser de kommer opp som Netcom i lista. Da ser man forskjell på dem, ig ICE sine egne.

 

 

ICE sine egne basestasjoner kan bare benyttes av ICE sine rutere for mobilt bredbånd.  Alle telefoni går via Telia nettverket.  

 

ICE vil ikke åpne for at mobilbrukerne kan benytte deres egne basestasjoner før VoIP løsningen over 4G er implementert, testet og aktivert for alle sine brukere.  Dette betyr i praksis en gang i 2017 fikk jeg opplyst direkte fra ICE.

Lenke til kommentar

 

 

Ja til fri roaming i EU.

Det at onecall tilbyr 100mb til 59,- i europe, er ran!

Leste du ikke hva sjefen i OneCall sa ? Pakken skulle nå økes til kr 99 for 1 GB

 

Uansett, det er fortsatt upris i mine øyne, men et bra tilbud for den som ikke vil skifte til et dyrere selskap som Telenor / Telia. 

Nå skal det sies at jeg reiser mye i Norden, og synes denne bonusen fra Telia med fri roaming og ringing er gull. Hadde ikke villet betalt 99,- for 1GB. 

 

 

 

Det er jo det som er poenget.  Reiser du mye i Norden så er fri roaming gull verdt.  Da ville jeg også ha valgt et abonnement med fri roaming i Norden (eller EU som det dekker nå).  Men for et stort antall nordmenn (sannsynligvis de aller fleste) så vil et billigere abonnement (hvor det koster litt å bruke telefonen i Norden/EU) og som har store datapakker for bruk på ferie og er borte en uke eller to (som f.eks. kr 99 per GB som ikke er veldig dyrt når en tenker over det) kan være en rimeligere løsning.

Endret av Øystein H
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

 

Problemet ligger i at Telia og Telenor eier nettene, og de kan dermed blokkere småleverandørene som bruker deres nett fra å levere store pakker. Banzai brukte å levere 100GB. Mener å huske at det var til 599kr eller noe sånt. Men Telia har nå stoppet de fra å gjøre dette fremover, så nå er den største pakken deres med fri telefon/sms 5GB.

 

 

 

Det vet stemmer, hadde selv Banzai 100 GB i perioden februar-november 2015 og det er synd de ikke lengre får lov å levere en pakke i den størrelsesordenen. De begynte på 599 kr mnd og økte til 659 kr mnd i juli 2015. Utenom Telia/Telenor er Hello 20 GB det største du kan få nå hos en av de mindre operatørene. Jeg har fortsatt et håp om at det kommer noe større snart fra Ice, Hello, Banzai eller noen andre men jeg har mine tvil.

 

 

Banzai jobber med en løsning for å komme rundt hele problemet. Så vidt jeg forstod det så skal de komme med en app som lar deg sende og motta SMS og bruke "GSM-tale" via datakvoten. Men bare til Android/IOS, så WP-brukere får ikke dra nytte av dette. Om dette stemmer så kan de bare selge kundene mobilt bredbånd og det er det.

Endret av Zicos
Lenke til kommentar

Merket at jeg har 10 tapte anrop fra telenor her :p selv om jeg har reservert meg mot teletorg for flere år siden.

 

Lurer på hva de prøver å selge meg...

Reservasjon mot telefonselgere og sånt forhindrer ikke f.eks. Telenor fra å ringe sine egne kunder/tidligere kunder. Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...