Gå til innhold

bærbar til bildebehandling!


phax

Anbefalte innlegg

skal ha meg en bærbar, har lite peiling ettersom jeg kun har styrt med stasjonære før..

 

skal kunne brukes til bildebehandlign, photoshop, illustrator, quark, flash dw, osv.. samt vanlige oppgaver som film, musikk osv..

 

har tittet litt på anbefalingene til barbara.no, lurer egentlig på va som vil være mest egnet til mitt bruk? skrivebordserstatter eller multimedia/spill?

altså centrion prosessor eller "vanlig" P4?

 

ser forresten og at de fleste anbefalingene er ganske gammel... ikke skjedd noe særlig nytt det siste halvåret eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Widescreen er uansett en meget stor fordel når du redigerer bilder, film ol.

 

Dell Inspiron 8600 tror jeg vil passe deg meget godt, hvis lommeboken er enig. Jeg jobber med en test av maskinen, og skal prøve å få den ferdig før helgen. Maskinen er ideel til ditt brukt. Du kan velge komponenter slik du ønsker, og få meget god ytelse, selv om det koster en del kroner. 7200rpm med 8mb cache, 1gb ddr333 ram og 1,5ghz (ca 2,5ghz hvis du sammenligner med p4) pentium-m vil passe deg utmerket. Og naturligvis widescreen med 1680*1050 :wow: oppløsning.

Lenke til kommentar

så centrion prosessor er veien og gå mener dere?

 

va er bakdelene med "vanlig" prosessor da?

fått med meg at de skal bruke mere strøm og utvikler mer varme, slik at det blir dårligere batterikapasitet og mere støy.. stemmer dette?

 

noe mer?

 

 

den dell maskinen så jo grei ut, litt dyr kanskje. kjedelig at man ikke kan kjøpe uten os og andre software.. så man kunne spart noen tusen der.

 

syns kanskje den Acer maskinen hørtes litt mer fristende ut da! men spørs ja va prisen på den blir da..

 

widescreen frister hvertfall veldig! men hvordan er 1280 x 800 i oppløsning på en sånn sak? blir det for lite eller? så den dell maskinen hadde litt mere futt når det gjaldt skjermvalg..

Lenke til kommentar

mac er jo gode maskiner det men de er så grusomt overprisa..! stasjonære hvertfall.. litt jevnere priser på bærbar, men synes fortsatt det er litt for dyrt..

 

også liker jeg bedre måten windows jobber på.. har ikke testet os x så mye da, skal visst være en god del forbedring.

 

men er pc gutt jeg så! :)

Lenke til kommentar
så centrion prosessor er veien og gå mener dere?

 

va er bakdelene med "vanlig" prosessor da?

fått med meg at de skal bruke mere strøm og utvikler mer varme, slik at det blir dårligere batterikapasitet og mere støy.. stemmer dette?

 

noe mer?

 

Kommer jo litt ann på bruken. Det er ikke nødvendig med en centrino-basert maskin hvis du ikke skal flytte mye rundt på maskina og er avhengig av lang batterikapasitet og lite støy. Da kan man like gjerne velge en maskin med desktop-cpu. Nå har det seg slik at de fleste kjøper en bærbar for å reise med den, og da er centrino verdt den ekstra kostnaden.

 

den dell maskinen så jo grei ut, litt dyr kanskje. kjedelig at man ikke kan kjøpe uten os og andre software.. så man kunne spart noen tusen der.

 

syns kanskje den Acer maskinen hørtes litt mer fristende ut da! men spørs ja va prisen på den blir da..

 

widescreen frister hvertfall veldig! men hvordan er 1280 x 800 i oppløsning på en sånn sak? blir det for lite eller? så den dell maskinen hadde litt mere futt når det gjaldt skjermvalg..

 

Du synes Acer maskina hørtes interessant ut, og alt du ble fortalt var navnet..!? :)

 

Dellmaskina er blant de billigste centrinomaskinene du får, hvertfall med widescreen og dedikert skjermkort. Den havner på under 14k inkl frakt med 512mb ram. 1280x800 er litt lite på denne skjermen ja. Høy oppløsning kommer godt med til grafikkbehandling.

 

Toshiba har noen kjekke maskiner med intil 17" widescreen, så det finnes nok bedre alternativer enn dellmaskina, desverre er de endel dyrere.

 

K

Lenke til kommentar

Stikk inn på nærmeste Mac forhandler å test en ny Powerbook m/ panther eller Jaguar før du bestemmer deg for en PC.

 

Hele den grafiske bransjen sverger til Mac, det må være grunn til det.

 

Dama mi er utdannet grafiker, og overtalte meg til å kjøpe meg en Powerbook i stedet for en vanlig PC. Det har jeg ikke angret et sekund på.

 

Hun bruker for det meste Quark, Photoshop, Illustrator.

Maskinen har ikke låst seg enda, selv om den har mer eller mindre stått på siden jeg kjøpte den i april i fjor.

 

Det som facinerer meg er hvor knirkefritt OSét virker. jeg kan kjøre med 10 applikasjoner oppe samtidig, uten krøll. Jeg har hatt mange PC´er opp igjennom åra, og det kunne jeg aldri gjøre med noen av dem. Kun til en viss grad, helt til allt gikk i stå og jeg måtte restarte maskina.

 

Allt jeg mener er prøv en ny mac, før du bestemmer deg.

Lenke til kommentar

"Toshiba har noen kjekke maskiner med intil 17" widescreen, så det finnes nok bedre alternativer enn dellmaskina, desverre er de endel dyrere."

 

Hvis det er den røde 17" skjerm du snakker om, så vil ikke jeg kalle den bærbar.

En kamerat av meg har en slik. Den veier 5,5 kg. Du kan legge 2 powerbooker opp på hverrandre, og fortsatt er den såvidt høyere.

 

17" Toshiba maskina er rå den, men er i grenseland hva man kan kalle bærbar.

Lenke til kommentar
så centrion prosessor er veien og gå mener dere?

:yes: Centrino er absolutt veien å gå.

 

1200*800 på en bærbar widescreen er absolutt ikke noe å gå for. Selv liker jeg 1280*1024 bedre på min 21 tommer crt enn 1600*1200, men når jeg tester noe annet enn 1680*1050 på min bærbare (15,4 tommer) blir det fælt å se på.

 

Med widescreen @ 1680*1050 er meget behagelig å se på, og du får plass til mye på skjermen. Widescreen er bedre til alt (min personlige mening), men den er totalt overlegen til bruk av film, videoredigering, bilderedigering og spill.

Endret av It's me
Lenke til kommentar
Du synes Acer maskina hørtes interessant ut, og alt du ble fortalt var navnet..!? :)

gjorde jo selvsagt et lite søk på denne da din fjott! :)

 

 

Hele den grafiske bransjen sverger til Mac, det må være grunn til det.

 

ja fordi at mac var overlegent før, men i de siste åra har pc/windows tatt innpå med stormsteg!

 

har jobbet mye med mac på skolen og bodde med to mac'ere.. fikk de så og si til og konvertere til pc når de så hvordan pc'n min jobbet i forhold til mac'ene deres! :)

 

ikke nødvendigvis fordi pc yter bedre en mac, men fordi jeg hadde råd til så mye bedre maskin en de pga av prisforskjellene! :)

 

men tilbake til bærbar så er jeg veldig fan av powerbook'ene men de er desverre for dyr for meg.

 

 

synes forresten at lite støy og god batterikapasitet er en viktig faktor så det blir nok centrion.. og widescreen med god oppløsning har jeg skjønnt! :)

 

får lete litt mer og se hva som dukker opp..

Lenke til kommentar

Er noe begrenset utvalg av centrinobaserte maskiner med widescreen. De eneste jeg kan komme på i farta er den nevnte dell'en og HP/Compaq NX7000, men denne er hakket dyrere.

 

Så hvis du har bestemt deg for centrino og ws (bra valg for såvidt), så har du foreløpig lite å velge i... Du kan spare noe på å velge en centrinobasert maskin med 15" 1400x1050 skjerm. Feks. denne:

 

Elitegroup C1300

 

Er forresten rimelig sikker på at man ikke merker noe forskjell på om man kjører Photoshop o.l. på pc eller mac, er vel omtrent det samme hva man velger mtp grafiske verktøy.

 

K

Endret av enemigo
Lenke til kommentar

Jeg var også en pc-fan boy engang. Men jeg kjøpte en pb og har ikke angret i to sekunder.. Pb er en maskin som spareker hardt i gulvet. Alt kjører ekstremt bra.. Hadde jeg vært deg hadde jeg stikket innom mac & carry eller fotoknudsen på karl johann og testet den ut før du kjøper en pc..

Jeg gjorde det og ble konvertert. Kjøp en PB så får du en maskin som du kan ha i lang tid fremover! Kjøp kvalitet!

 

Min pappa kjøpte en dell maskin i fjor, men den har vært på rep 2 ganger så han orker ikke maskinen lengere så han kjøpte en ny laptopp.

Han sier ikke gå i dell fella! Han sikler på min pb..:p

Endret av TeSp
Lenke til kommentar
Min pappa kjøpte en dell maskin i fjor, men den har vært på rep 2 ganger så han orker ikke maskinen lengere så han kjøpte en ny laptopp.

Han sier ikke gå i dell fella! Han sikler på min pb..:p

Det er ikke bare forsvar mot dell, men mot alle slik annklager som er latterlige. Jeg fikk en dell maskin som har vært på reperasjon to ganger. Alle dell-maskiner suger. Du kan tenke igjennom at det er et par millioner andre som har dell maskiner som ikke har vært på reperasjon.

 

Jeg kjøpte et club3d raedon 9500 kort. Det første jeg fikk var defekt, og jeg var like uheldig med det andre. Det tredje jeg har fungerer ypperlig. På forumet er det en hel haug av andre som har det kortet og det fungerer. Selv om jeg var uheldig, betyr det ikke at kortet/produsenten er dårlig.

Jeg har også vært uheldig med en Maxtor 60g harddisk. Det betyr ikke at maxtor suger.

 

Les litt rundt, og det finnes mac brukere som har hatt fått defekte maskiner. Onkelen min har hatt en defekt mac powerbook. Jeg kan likevel annbefale den til andre, for det er en god maskin.

 

Det finnes ingen produsenter som har en feilprosent på null. Du kan være uheldig, selv om du kjøper dell, hp, compaq, mac, eller fujitsu siemens.

 

Use your brain.

Lenke til kommentar
Hadde jeg vært deg hadde jeg stikket innom mac & carry eller fotoknudsen på karl johann og testet den ut før du kjøper en pc..

og selvsagt tar man det forgitt at jeg bor i oslo og bare kan stikke en tur ned på karl johann.. :)

 

tror nok det hadde vært lettere og stikke innom mac butikken i tromsø da....

 

men uansett, skal ikke ha mac, for dyrt. Ferdig med det!

Lenke til kommentar

Den nye Acer Aspire 2003wLmi ligger på vsdata.no til 18690,- inkl.mva... Men er ikke inne på lager nda... den ser fet ut! :D

 

- Centrino

- Pentium-M 1,6ghz

- 512 mb ram

- Slot-In (!) DVD(+/-)rw.

- Widescreen (15,4'')

- 60gb harddisk

- 4-in-1 minnekortleser

- ATI Mobility Radoen 9200, 64mb.

- Innebygd Subwoofer.

- ca. 3cm høy.

- 3xUSB 2.0, 1x Firewire.

- Fett design! (ser ihvertfall sånn ut på bildene! ) :D

- Bluetooth, Wi-Fi 802.11b (centrino) og IrDa.

Lenke til kommentar

har jobbet med både videoredigering og grafisk på begge plattformene men jeg er langt fra overbevist om at mac er bedre til dette. For 3-5 år siden var det nok slik, men ikke i dag! Har inntrykk over at de fleste som sverger til mac gjør det bare for de er "no-skills" i pc og trenger noe som er så brukervennlig at en død person kunne brukt det. Som jeg skrev i en tidligere post her så har jeg vært borti grafikere som har brukt mac i "hele sin kariere" og sverger til det, men de har ikke fått med seg at windows (eller linux/FreeBSD for den del) har skikkelig multitasking!! Dette kalles enkelt og greit uopplyst og konservativt!

 

Jeg ser ikke på mac som et definitift dårlig alternativ, men hvis man sammenligner prisen (f.eks 30000,- som en skikkelig fet mac koster) får man jo _nesten_ 2 pcer til den prisen som yter noe det samme!

Lenke til kommentar
Har inntrykk over at de fleste som sverger til mac gjør det bare for de er "no-skills" i pc og trenger noe som er så brukervennlig at en død person kunne brukt det. Som jeg skrev i en tidligere post her så har jeg vært borti grafikere som har brukt mac i "hele sin kariere" og sverger til det, men de har ikke fått med seg at windows (eller linux/FreeBSD for den del) har skikkelig multitasking!! Dette kalles enkelt og greit uopplyst og konservativt!

 

Jeg ser ikke på mac som et definitift dårlig alternativ, men hvis man sammenligner prisen (f.eks 30000,- som en skikkelig fet mac koster) får man jo _nesten_ 2 pcer til den prisen som yter noe det samme!

Virker som om du har "no-skill" når det gjelder Mac!

OSX er jo basert på FreeBSD 5 og multitaksing funker bedre i OSX enn i Windows XP!

 

Man har også bedre fargekalibrering. Når du skriver ut eller sender til trykk så stemmer det du har på skjermen bedre med det du får printa enn det gjör i Windows.

 

En annen av grunnene er som sagt at du sier at det er brukervennlig! Man kan bruke maskinen til å löse problemer istedenfor å få mange nye som windows ofte gjör.

 

En skikkelig fet Mac koster heller ikke 30'000! Gjör da hvertfall litt research för du vaser i vei!

Lenke til kommentar

En IBook koster jo ca 10000, noe som må sies å være en meget bra pris i forhold til mye av det du får av pcer til samme prisen. Du kan sikkert tyne litt mer ytelse ut av en pc, men til gjengjeld får du en helt stille maskin, veldig kompakt, samt en byggekvalitet jeg liker mye bedre enn de billigste pcene. Går du opp til Powerbook starter jo disse på 14990 for 12", og dette er også en maskin der kvalitet på tastatur, chassis osv er i en helt annen klasse enn en plastikk-bærbar PC. Selvsagt finnes PCer som er bedre, hadde jeg hatt penger så hadde nok en IBM T40 til 40k vært bestilt, dette er etter min mening noe av det råeste man får av byggekvalitet og gjennomtenkte løsninger, men i segmentet 10-20k mener jeg ikke at Mac er vannvittig mye dyrere, men jeg sier ikke at de er billigere heller da...

 

Jeg er hvertfall på god vei til å skaffe meg en 12" Powerbook, selv om den er ytelsesmessig mange Pcer til 15k, så får jeg mye andre bra løsninger, sånn som f.eks skikkelig dualscreen-support med dvi-utgang, et av markedets beste tastatur, solid maskin bygd i metallchassis, ekstremt liten maskin med alt integrert, i stedet for å ha en pc som veier litt mindre, men som man må ha dockingstasjon eller kabeltilkobling for å bruke en CDROM.

 

Samt et av markedets lekreste OS, med en stabilitet som er veldig bra, og at man får en maskin som er rangert for å være ekstremt bra å installere *NIX-OS på, noe jeg verdsetter høyt.

 

 

Går man videre opp på 15" modellen er skjermen her ekstremt bra, og til deg som skulle drive med billedbehandling er denne noe jeg kjenner veldig mange som bruker til nettopp dette, og kan anbefale denne på det varmeste. Det at du også får en av de lekreste maskinene eksteriørmessig er forøvrig en banal, men tilfredsstillende bonus

Lenke til kommentar
så centrion prosessor er veien og gå mener dere?

:yes: Centrino er absolutt veien å gå.

 

1200*800 på en bærbar widescreen er absolutt ikke noe å gå for. Selv liker jeg 1280*1024 bedre på min 21 tommer crt enn 1600*1200, men når jeg tester noe annet enn 1680*1050 på min bærbare (15,4 tommer) blir det fælt å se på.

 

Med widescreen @ 1680*1050 er meget behagelig å se på, og du får plass til mye på skjermen. Widescreen er bedre til alt (min personlige mening), men den er totalt overlegen til bruk av film, videoredigering, bilderedigering og spill.

Nå er det selvfølgelig noe annet med den skjermen som har 1200x800 native oppløsning på LCD-skjermen enn hvis du kjører med noe annet på din som har en høyere oppløsning.

 

Ellers var det jo voldsom debatt rundt HP Compaq NX7000 her for et par måneder siden, men nå er den ikke nevnt. Noen årsaker til det? Den skulle jo i hvert fall spesifikasjonsmessig være ganske brukbar da...

 

Selv har jeg forøvrig en IBM T40p som nok også ville være godt egnet til grafisk bruk, men koster vel antakelig litt mye hvis du ikke er student da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...