Gå til innhold

Hvorfor tror folk på religion enda?


Anbefalte innlegg

Er faktisk et seriøst spørsmål som jeg ikke forstår. Du har den nye utsagne til folk som finner noe tullball på nettet og tror på: ALT FAKTA DU FINNER PÅ INTERNETT ER SANT. Som selvfølgelig regnes som ironi. Det samme kan vi vell si om bøker? Spesielt bøker som påstås til å være flerne tusen år gamle. Jeg mener folk som enda tror på religion er  mennesker med mindre intelligens og oppvokst i et hjernevaskede samfunn, eller bare så redd for døden at de må ha en slags unnskylding på hva som skjer etter døden. Hvordan kan folk tro på en fantasi figur som ble skrevet om av en person for tusener av år siden? Med dagens moderne samfunn er det ingen logikk i hva religion lærer deg.

 

Hvorfor bryr jeg meg? Fordi religion ødelegger mennesker og samfunn over hele verden. Beste eksempelet idag er Islam. Dette er den værste store religionen som finnes (som jeg vet om). Nå snakker jeg ikke om han klassekompisen eller kolegaen din som lurte i seg bacon mens pappa ikke så på. Nei jeg mener Islam hvor straffen for å forlate reiligonen er døden. Dette er jo helt latterlig. Du blir lært at du skal tro på det som står i en bok som folk antar er sant eller må du dø!?

 

Ingen kan motsi at visst religion aldri ble oppfunnet, hadde jorden vært en mye fredeligere plass å bo. Dette er ren logikk som kan leses igjennom jordens historie. Jeg er ikke en ateist, jeg tror på noe skapte alt. Med alt mener jeg ikke mennesker eller jordkloden. Jeg kan ikke alt om big bang teorien men fra det jeg har lært er dette en mye mer logisk måte å forklare hvordan universet ble til. Men hva fikk big bang teorien til å skje? Og hva fikk det som skapte big bang teori til å skje? osv. osv. Kanskje noen av disse svarene ligger i teorien men som sagt har jeg ikke lært meg alt om det. Religion er noe dritt som ødelegger mer liv i forhold til hva det hjelper. Vær så snill å slutt å tro på denne idiotien.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel så enkelt som at mange mennesker føler sterkt behov for å være med i en tilhørighet, og at de føler seg tryggere i en verden hvor alle mener og tror på de samme som dem selv. Dette blandet med et ønske om at det skal være noe mer etter døden.

 

Jeg kan ikke si at jeg ikke forstår dem. Jeg er definerer meg ikke som religiøs, men det hadde jammen vært hyggelig å se igjen sine venner og kjære etter at livet tar slutt.

 

 

Edit; Du må egentlig bare innse at det er håpløst å argumentere for at folk skal slutte å tro på religion. Religiøse mennesker har allerede fortalt seg selv hva som er sannhet, og alle forsøk på å undergrave sannheten blir avfeid som tull. Husk at det farligste for menneskets sinn er en tanke som får fotfeste.

Endret av Gamle ørn
Lenke til kommentar

på toppen av alle religioner sitter mennesker som tjener enorme summer, disse tror ikke selv på religionen men bruker den for å tjene seg rike. Dette gjelder også i norge. 

Menneskene som blir brukt er uvitende, lavutdannede bryggesjauere osv som er fortapt i livet somregel... typiske religiøse mennesker. Også her i norge er det slik. 

 

 

leet

Endret av guest_anon
Lenke til kommentar

Det logiske fundamentet er alltid feilaktig, og alltid på den samme måten. Grunnideene og påstandene i religiøse tekster er så godt som alltid ikke-falsifiserbare og ubeviselige. Dermed kan de heller ikke motbevises!!!! Og da må de vel automatisk være sanne?!
 
Nei. Som vi alle EGENTLIG vet kan en påstand uten bevis, avvises uten bevis.
 
Når det religiøse samfunnet da i tillegg kommer med trusler til de som tviler, og løfter til de som tror, så er dette i seg selv et insentiv til å helle mot tro, med begrunnelsen "Jeg har jo ingenting å tape.....................*med et tanke-tomt blikk, stirrende ut mot horisonten*".

Open-Mind.jpg
 
Men dette er likevel en logisk feilslutning, av typen påstand fra uvitenhet. Og det er smertefullt å prøve og overbevise seg selv om at galskapen er sann, dersom man faktisk ser at hele fundamentet for påstandene er basert på en ikke-falsifiserbar antagelse. Dette jo også være grunnen til at det trengs så mange trusler, og at det trengs gale nok mennekser til å avstraffe dem som ikke kan godta fraværet av logikk. Fordummende? TJAAAA!
 
Ingen andre steder enn i religion blir slike påstander godtatt. Ingen. Her er det flertallet, eller den religiøse eliten som konstruerer sin egen sannhet, basert på ingenting annet enn synsing og uvitenhet. "Men det står jo i boka! Og dessuten har vi alltid gjort det sånn!". Akkurat, ja...
 
Basert på det logiske fundamentet alene, og under forutsetning av at mennesker har en viss innebygd skepsis til ting de blir fortalt, så er det fullstendig uforståelig at nesten hele verdens befolkning er religiøse. Derfor kan ikke dette spørsmålet kun besvares med utgangspunkt i logikk. Man må legge til grunn menneskers følelser, feilslutninger og begrensede rasjonalitet. Og vips, så er alt mulig, og logikk kan nesten fullstendig utelukkes.


I5bD8Fs.jpg

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ikke religion som ødelegger mennesker og samfunn over hele verden.  En religion har jo ingen kraft i seg selv.  bibelen og koranen er jo bare bøker, skrevet av tullinger.  Det er mennesker som leser disse bøkene og tar det som står i de for god fisk, vi bør bekymre oss for.

Hadde vi ikke hatt disse ignorante bøkene så hadde heller ingen handlet på vegne av det som står i de bøkene heller... Så i frifinne religion kan du ikke gjøre...

 

Har ofte stilt meg det samme spørsmålet selv; Hvorfor tror folk på eldgamle skrifter ført i pennen av ignorante menn og ikke setter sin lit til skikkelig viten og kunnskap? Hvordan er det mulig?

 

Hvorfor lar man seg fordumme og avstumpes ved å tro at det finnes en gud som kun forefinnes i fantasien og som innbildninger?

 

Er det bare dødsfrykten som driver de religiøse? Det de tror på MÅ være sant hvis ikke så har de ingen "fremtid" (les: evig liv)? Hvordan ble de i så fall så stormannsgale at de tror verden MÅ inneha dem på en eller annen måte for å gå rundt?

 

Anser livet som en bursdags fest jeg (modell Hitchens...) og ser på religiøse som de som hele tiden ødelegger festen fordi de hele tiden maser om at festen en gang vil nå en slutt for dem og alle andre. Istedenfor å sette pris på festen forsøker de å legge en demper på festen mens de prøver å innbilde de rundt seg at moroa først starter når festen er over... Ser ingen grunn til at slike mennesker på noen måte skal ødelegge festen for andre... Dessverre er det det de gjør ved å holde på slik verden over, de ødelegger festen ikke bare for seg selv, men også for brorparten av alle de andre deltagerne på festen.. :(

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvorfor stoler jeg på at det jeg gjør virker etter hensikten?

 

Fordi resultatet blir åpenbart og er bestandig helt kliss likt, gang på gang på gang på gang ...

 

Derfor "tror" jeg på religion!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Hvorfor stoler jeg på at det jeg gjør virker etter hensikten?

 

Fordi resultatet blir åpenbart og er bestandig helt kliss likt, gang på gang på gang på gang ...

 

Derfor "tror" jeg på religion!

 

Virker? Hensikt? Åpenbart? Atte hva da sa du?

Jeg følger en bestemt logisk forklart metode for å skille mellom fantasi og fakta. Og ved å bruke den prosedyren får jeg bestandig samme resultat. Derfor tror jeg på den metoden fremfor andre metoder

Lenke til kommentar

Det logiske fundamentet ...

Takk for en god tegneserie! Den gjelder da ikke bare religion, men alle slags meninger om ting?

 

Men er det virkelig slik at folk ikke har argumenter for det de tror og gjør (bare "slik gjør vi det her")? 

 

Er det ikke heller slik at når en har blitt manipulert til å innta et bestemt standpunkt, så finner en alltids argumenter som kan brukes til å støtte opp under standpunktet? Jeg tror at apene ville vært fulle av gode argumenter for sanksjonene mot avvikerne. 

Lenke til kommentar

 

Det logiske fundamentet ...

 

Takk for en god tegneserie! Den gjelder da ikke bare religion, men alle slags meninger om ting?

 

Men er det virkelig slik at folk ikke har argumenter for det de tror og gjør (bare "slik gjør vi det her")? 

 

Er det ikke heller slik at når en har blitt manipulert til å innta et bestemt standpunkt, så finner en alltids argumenter som kan brukes til å støtte opp under standpunktet? Jeg tror at apene ville vært fulle av gode argumenter for sanksjonene mot avvikerne.

Det kan hende. Men så lenge ingen hadde sagt at sanksjonene var der for at man skulle unngå å bli spylt, så hadde ingen av dem hatt rett. Og dersom én av dem faktisk HADDE sagt dette, så hadde det kun vært spekulasjon, og dermed en påstand fra uvitenhet
Lenke til kommentar

Fordi de blir oppfostret i et religiøst hjem. Verdier, moral, politikk og religion er ofte ting vi "arver" fra foreldrene våre. 

De som er oppvokst i ekstra religiøse miljø har kanskje også venner og familie som også er religiøse. Det ville vært rart om personene ønsket å bryte ut fra et slikt miljø. Spesielt i deler av verden hvor kollektivisme råder.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Trådstarter argumenterer fra en intellektuell rasjonell side,

men det du glemmer er at mennesker er ikke kun rasjonell men også irrasjonell.

 

mennesker er også irrasjonelle,

der da "irrasjonell" mener her med "religiøs i sin underbevissthet",

fordi vi mennesker tolker i vår underbevissthet alt som symbolske tegn og mønstre,-litt lik en drøm uten grenser.

 

å ta den irrasjonelle religiøse vekk fra mennesker er umulig per dato i dag,

men det er fullt mulig å gi mennesker opplæring i hvordan deres irrasjonelle side fungerer,

og dermed bli mer som deg i sin kritisk tenking.

 

hva krig angår så er ikke religion direkte skyld i krigen,

religion brukes som middel for å motivere til krig,

og krigen er egentlig motivert av grådighet og å forsvare "sine egne" uansett om man er religiøs eller ikke.

blir like misvisende som å si at "kniven er skyldig i å drepe" når kniven er kun midlet som hånden din bruker for å drepe.

Endret av t_o_m_m_y
Lenke til kommentar
Hvorfor tror folk på religion enda?Jeg er ikke en ateist, jeg tror på noe skapte alt.

Hvorfor mener du at "noe" skapte alt, og samtidig bare har negativt å si om de som tror det samme?

 

Etter ha vokst opp som ateist, praktisert sjamanisme og buddhisme og konvertert til kristendom, ser jeg personlig bedre hvorfor "folk enda tror på religion", selv om jeg startet med samme utgangspunkt som deg, bare at jeg ikke trodde på noe som helst. Jeg mener at du bør studere religion og evnt. praktisere det du fornemmer som noe relevant, så forstår du kanskje dine egne spørsmål bedre. Har ikke noe å skrive som jeg tror vil overbevise deg, du er tydelig overbevist om at det livssynet du allerede har, er det eneste riktige, derfor er det også et meningsløst debatt-emne, men mer en preken for likesinnede.

Lenke til kommentar

Du må tro for å forstå.

Uansett, jeg tenker at mennesker generelt liker å ha det trygt og godt. Noen liker å tenke at det er noen som passer over de og hjelper de gjennom hverdagen, tenke det at det går ann å be og være trygg på at noe lytter. På lik linje som at noen liker å bli pisket å kvælt under sex. 

For meg så er det helt ulogiskt at noen vil stå å slå til kjerringa si som en sexuell greie. Men det er faktisk folk som liker det, så er da så rart med religion?

Religion bringer jo også mange andre ting også, som felles verdier og holdninger. Det gjør jo at en blir mer lik andre. Sist jeg sjekket så velger ofte mennesker andre som er lik seg selv som venner og partnere, så hvorfor ikke bare vær religiøs, og ha ting veldig enkelt lagt ut hvilke mennesker du liker eller ikke? ^^

 

Det at folk tror at bibelen er sann og verden er 10000år gammel, tror jeg egentlig ikke har noe mer med, at folk ikke leser om vitenskap og har kanskje litt annerledes syn på hva vitenskap og andre ting moderne samfunn setter høy pris på. ^^ Ser strengt tatt ingenting galt med det å være religiøs, ikke syns jeg det er rart heller. Personlig skulle jeg gjerne lagd en egen trosrettning der alle tror på at kjærlighet kan gjøre verden et bedre sted. Jeg ønsker at verden skal føles og være bedre. ^^

Vist jeg hadde lagd en slik trosretning og den hadde blitt populær. Skulle jeg tro at det hadde etterhvert kommet opp tekser og lignende, som en bibel eller lignende, om leveregler og regelsett en burde følge for å være et elskende menneske. :) Fordi trosretnings gruppen min hadde nok begynt å filosofert på hva kjærlighet er for noe, og hvordan en skal oppnå kjærlighet osv. Det hadde nok også kommet opp dilemmaer, som er det riktig å drepe andre for å beskytte de jeg elsker, også hadde kanskje folk kriget over det... idk, men det syns jeg hadde vært litt dumt :/ Men jeg kan desverre ikke bestemme hvilke rettninger eller undergrupper alle mennesker innenfor mitt eget trossamfunn skal ta. så menneskene innenfor min trosrettning hadde nok blitt forskjellige, men jeg tror fortsatt at de forskjellige trosretningene hadde følt en viss tilknytning til hverandre.  :)

Endret av Andysowhatgg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...