Gå til innhold

Trenger hjelp til å oppgradere PCn min!


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg skal kjøpe inn deler til å oppgradere PCn min, og kunne trengt litt hjelp med å få de beste delene for øyeblikket.

 

Jeg er veldig nøye på at det skal kunne være 60 fps stabilt med høyeste grafikk-ish~, slik at jeg kan ha en behagelig spillopplevelse og nyte detaljene.

 

Dette er for øyeblikket delene jeg har nå:

 

Cooler Master HAF 922 Midi Tower Sort

Corsair HX 750W PSU

Intel Core i5-2500K Processor

MSI P67A-GD65 B3, Socket-1155

Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT, CL9

EVGA GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA

 

Har også SSD og HDD.

 

 

I utgangspunktet har jeg planer om å bytte prosessor og hovedkort, men er usikker på om oppgradering på skjermkort er nødvendig eller ikke. Si gjerne fra om jeg bør oppgradere mer!

 

Har for øvrig tenkt å bruke 5000-7000 kr på delene. 

Endret av espen5b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger nesten å vite hva skjerm du har nå og om du ser for deg utbytting fremover :) stor forskjell på 1920x1200 i ca 60fps eller 3440x1440 i 100fps/4k

 

Ellers vil nok mange si at du klarer å vente 2-3 måneder til mtp nylansering på akkurat skjermkort.

Er bare vanlig 1920x1080 jeg vil spille i på en skjerm. Trenger først og fremst ett nytt hovedkort og prosessor (tror jeg), men er åpen for andre eventuelle ting jeg måtte trenge. Må også ha en vifte til prosessoren, ettersom min nåværende har ødelagte fester (der du skrur det nedi hovedkortet).

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du oppgradere? Har du dårlig ytelse i spill? I så fall er det skjermkort som bør oppgraderes.

 

GTX 680 yter omtrent likt som et GTX 960. I utgangspunktet er dette nok for gaming i 1920x1080, men kan gi noe lavere enn 60 fps i et par spill.

 

Dersom du skal oppgradere grafikk vil jeg anbefale AMD R9 390x som er på tilbud til 3490 cdon:

http://cdon.no/elektronikk/xfx-amd-radeon-r9-390x-dd-8gb-hdmi-displayport-2xdvi-p35565279?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_term=XFX+AMD+Radeon+R9+390X+DD+8GB+HDMI%2C+DisplayPort%2C+2xDVI&utm_content=35565279&utm_campaign=prisjakt_no_PC+-+Comp+-+Video+Card

 

Ellers anbefaler jeg GTX 970. Dette er en solid oppgradering fra ditt GTX 680.

 

Det er ikke vits å kjøpe noe bedre enn disse kortene til 1080p gaming.

 

Du har veldig lite å tjene på å oppgradere HK, CPU og RAM. Det er GPU som er flaskehals hos deg.

Lenke til kommentar

Ellers anbefaler jeg GTX 970. Dette er en solid oppgradering fra ditt GTX 680.

 

Det er ikke vits å kjøpe noe bedre enn disse kortene til 1080p gaming.

 

Du har veldig lite å tjene på å oppgradere HK, CPU og RAM. Det er GPU som er flaskehals hos deg.

 

Det at man ikke trenger noe bedre enn GTX 970 for 1080p gaming er jo ikke helt sant. Kommer stadig spill som presser selv Titan X. Det som dog er viktigere er å matche skjermkortet med den prosessoren han har. Han kan fint gå for singel 980 Ti kort om han ønsker å bruke så mye penger.

 

Siden nVidia Pascal kommer til sommeren, så lønner det seg jo å vente på de korta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde man kjøpt et 980Ti til 1080P hadde det vart lenge. 970 til 1080P er helt passe. Ville personlig ikke gått for noe dårligere enn en 6600K og et 970 med 8/16GB ram og en SSD disk. Men jeg kan være litt kravstor. :p

 

Ja men siden han har en i5 2500K fra før, det vil det lønne seg å heller legge 7000 kr i et skjermkort, enn å oppgradere hovedkort, CPU og RAM. Hans GTX 680 kort er en flaskehals uansett hvilken super-duper CPU han måtte kjøpe. Ingenting som heter å ha FOR raskt skjermkort :p

Lenke til kommentar

Mye gode tips, du vil på sikt trenge nytt skjermkort, om du kjøper nå eller hiver deg på bølgen med nylansering utover sommeren er opp til deg.

Forslagene over er gode.

 

SSD vil gi deg følelsen av ny maskin alene.

 

din Cpu med en bra kjøler, coolermaster 212 eller bedre vil gi deg 4.5Ghz eller mer overklokket og cpu er klar for tjeneste lenge enda.

 

Om du ikke skal over på ny skjerm er resten fint brukende idag og "imorgen"

Endret av Thobjo
Lenke til kommentar

Tingen er at 970 vil kjøre 60+ fps i 95% av alle spill.

 

Han har absolutt ingen utbytte av å kjøre spill over 60 fps. Derfor er 980ti bortkastet i dette tilfellet.

 

970 eller 390x er etter min mening svaret.

 

980ti er for høyere oppløsning og raskere skjermer.

 

Har du testet spillet Rise of The Tomb Raider på Ultra setttings?  ;)

Lenke til kommentar

Jeg sa 95% ;)

 

Så skal det også sies at dersom man må stille en eller to parametre ned fra "ultra" til "very high" i 5% av alle spill så er ikke det krise. Vet ikke om det er verdt å bruke dobbelt så mye penger for så lite.

 

Når det er sagt: R9 390x er ganske mye kraftigere enn gtx 970. Det er omtrent like kraftig som GTX 980. Men det bruker mye mer strøm. Siden du har kraftig nok strømforsyning og greit kabinett så vil jeg anbefale deg å se på tilbudet til cdon. 3500 for dette kortet er en god pris.

Lenke til kommentar

Blir feil å si at 980 ti er bortkastet for 1080p. Den har to ganger ytelsen som

GTX 970, og vil derfor vare mye lengre før man trenger å oppgradere. Hadde spill vært statiske og aldri utviklet seg på grafikk så hadde 970 vært mer enn nok. Men utviklingen går ganske raskt fremover, så ettervært vil nok 980 ti bli ett 1080p kort og da slipper man å oppgrader, noe man må om trådstarter går for 970.

 

Bedre å kjøpe 980 ti og ha kortet lengre, enn å kjøpe 970 og måtte bytte ut tidligere. Jo oftere man skifter ut PC deler jo mer taper man nettopp fordi bruktverdien ikke er så høy.

Lenke til kommentar

Etter min mening er det helt tullet å kjøpe det dobbelte av hva man trenger i dag fordi det skal vare lenge.

 

Da kjøper man heller det man trenger i dag og oppgraderer når man har behov. Det blir billigere og mer fornuftig.

 

Om to år (når oppgradering fra 970 vanligvis er aktuelt) vil et 980ti være på par med GTX 1160 (eller noe sånt) uansett. Akkurat som det er med 680 og 960 i dag.

 

Da er det bedre å kjøpe 970 i dag og "1170" om to år. Man bruker mindre penger og får den ytelsen man trenger.

 

Ved å kjøpe det dyreste i dag risikerer man i tillegg at kortet går raskere ut på dato enn man hadde trodd og man må oppgradere likevel. Den risikoen slipper man når man kjøper det man faktisk trenger.

 

Jeg er fullstendig uenig i at 980ti er et fornuftig kjøp til en 1080p 60hz skjerm. Det er vannvidd.

 

Edit: Husk også at ingenting faller mer i verdi enn high end kort. Man får igjen mer penger ved å selge brukte budsjett kort enn brukte high end kort.

Se for eksempel originale GTX Titan. Den falt jammen raskt og heftig i pris. Prosentvis mye mer enn om vi sammenligner med et GTX 760 på bruktmarkedet.

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Burde jeg gå for XFX AMD Radeon R9 390X eller GTX 970?

 

Sitter litt å vipper på begge to, eller om jeg bare skal beholde 680'en min. Vil jo såklart ha 60 fps, men er litt usikker på hvilket som vil være best da.

 

Har tenkt å gå for 6600k Skylake prosessoren med ASUS Z170 PROGAMING socket-1151. Vil dette være solid nok for mine krav på noen som helst måter? Eller er andre alternativer bedre å gå for?

 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...