Gå til innhold

Demokrati gått ut på dato? På tide å prøve noe nytt?


Anbefalte innlegg

 

For å gå mer direkte på temaet så mener jeg at folk bør få muligheten til å velge selv hva de skal skatte til, innenfor et rammeverk som omfatter en minimumskatt + trygdeavgift + evt toppskatt etc (hev gjerne skattesatsen for min del, så lenge det er en stor grad av frivillighet og individuell bevissthet i disposisjonen av pengene våre). Altså at man på samme tidspunkt som selvangivelsen kommer, bestemmer ned til hver enkelt krone hvilket departement man skal skatte til.

 

Dette er en forferdelig dårlig ide. En stat er ikke enkeltelementer som er 100% separate. En stat er også en helhet, og alle tjenestene utgjør en del av helheten. Det du foreslår er å gjøre staten til fullstendig separate enheter der det ikke er noen overordnet plan eller noe som helst. En oppskrift på katastrofe.

Det jeg foreslår er at skattepengene dine skal gå til det formålet du helst ønsker, innenfor skatterammene gitt av formynderstaten.

 

Å sammenligne det med en katastrofe er merkelig. Det impliserer jo da at du, som bare kan relatere til din egen fornuft, ikke er i stand til å bestemme hva du vil bruke penger på i samfunnet. Det må da igjen bety at du egentlig umyndiggjør deg selv, og da er det lite fruktbart for deg å delta i en politisk diskusjon, for eksempel. Ja, egentlig er du jo da heller ikke i stand til å kjøpe mat på butikken, klær eller noe som helst, ettersom du erkjenner at du ikke kan forvalte pengene dine.

 

At man skatter til de departementene man selv vil at skal få mer penger innebærer ikke at det er totalt planløst. Det er bare en annen form for politikk - der fordelingen av godene fra skatteinntekter baseres på folks egen stemme fremfor at man stemmer på noen som gjør det for oss, og så ender de vanligvis opp med å ikke gjøre en dritt likevel fordi noen andre partier er imot det de vil bruke penger på aaand so it goes...

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må følge denne tråden, viktig tema.

 

Men selv føler jeg at filmen "Idiocracy" kommer nok i nær fremtid til å fremstå som en dokumentar dessverre.

Det jeg tror jeg likte best med Idiocracy var ikke IQ nedgangen, men måten kommersiellisering og reklame fremstilles. Det er noe over generiske t-shorter pakket med fremtidsteknologi, kun for å gi reklame.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har i det siste undret over om demokrati har gått ut på dato eller utspillt sin rolle. Det kan virke til at vesten har stagnert på mange områder og hovedgrunnen er det politiske systemet vi har.
 
Winston Churchill sa en gang "det beste argumentet imot demokrati er en fem-minutters samtale med den gjennomsnittelige velgeren".
 
Og han har helt rett - folk flest er dårer som ikke forstår seg på realpolitikk, konsekvens av politikk så hvorfor skal folk flest avgjøre hva som er best for landet når de ikke har snøring?
 
Mens Putin i Russland og Xi Jinping i Kina kan banke igjennom alle reformer og prosjekter som de vil uten å bli overstyrt fra noen instanser eller bekymre seg over å gjøre et dårlig valg så har de ganske så friere tøyler enn USA og vest-europa til å skape forandring å fokusere på langsiktige mål.

 

Russland gjør det ikke bra. Siden 1990 så har Latvia og Litauen har vokst med 65% og Estonia har vokst med 100%. Russland har bare vokst 20%. Russland var betydelig rikere i 1990 enn de 3 landene, men er idag fattigere. Alle landene falt kraftig i 1990, så det er ingen unnskyldning for Russland. Og Kina gjorde det godt fordi de startet så lavt, fordi en tidligere diktator hadde holdt dem nede. Kinas vekst er ikke spesielt imponerende hvis du sammenligner med andre østasiatiske land.

 

Ja, diktaturer har mer handlingskraft, men det er bare positivt om de fokuserer på de riktige reformene. I Kina så har de gjort det, men i andre diktaturer som Nord Korea, Yemen, Laos, og Congo så fører det til elendighet. I gjennomsnitt så gjør demokratiske land langt bedre enn ikke-demokratiske land. Det er fordi diktaturer fører ofte til at feil folk får makten, og bare en revolusjon kan kaste dem. Selv i europa så ser vi den samme trenden med EU, valgene er en fasade og de som egentlig styrer er de nasjonale lederene sammen med noen byråkrater. EU har ikke bidratt til vekst i europa, og de finner ofte på idiotiske ideer som er umulig å gjennomføre i praksis. 

 

Etter min mening så er problemet mangel på demokrati. Folkeavstemninger skjer nesten ikke lenger, penger har tatt over politikken i USA, den tradisjonelle høyresiden og venstresiden i europa slår seg sammen for å forhindre forandringer som har støtte av majoriteten, og media hjelper til ved å ikke informere folk om viktige hendelser, sånn at velgerene stemmer imot sine interesser. Vi bør bli mer som Sveits, ikke mer som Kina.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...