Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Klakkelyd i motor


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Bilen det er snakk om er en 1986-modell Volvo 740 med motor B230ET.

 

For halvannet år siden var motoren min på full overhaling hos et verksted. Etter den tid har det vært en klakkelyd i øvre del. Verkstedet sa dette er ventilene og ikke farlig. Dette er normalt etter overhaling siden ting setter seg og klaringene blir større som følge av dette. Ble anbefalt å vente en stund før jeg foretok justeringer. Selv etter ventiljustering så er det fortsatt klakkelyd (ingen forandring i lyden).

 

Klakkelydene er ikke der hele tiden. Dette forekommer spesielt når den er kald. Vil også oppstå når motoren er varm, men opplever det normalt etter jeg har stoppet motoren og starter den opp igjen. Har blitt fortalt at den høres nesten ut som en 2-sylinder diesel motor i de mest ekstreme tilfellene.

 

Verkstedet anbefalte Castrol Magnatec C3 5W-40. Jeg har siden overhalingen alltid brukt denne oljen. Jeg var også ekstremt nøye med skifteintervallene etter overhalingen. Ble fortalt å bytte etter 500km og 1000km etter det. Personlig pleier jeg alltid å bytte hver 10.000 på telleren, så neste skift ble etter 3000km for da tikket telleren over på neste hele tall. Etter det skiftet jeg hver 10.000km.

 

Jeg har dessverre ikke brukerhåndboken for bilen lenger, men fikk lånt en som er for modellåret 1990 tror jeg det var. Det er ingen bestemt oljetype som er anbefalt der, er veldig mange å velge mellom ut i fra en tabell.

 

Ut i fra tabellen så får jeg inntrykk av at verkstedet har sagt jeg skal bruke en olje som tilsier jeg kjører daglig i arktiske strøk. Vil da tro denne er i overkant tynn for de milde forholdene på Jæren.

 

Er det kanskje bedre at jeg går over til å bruke 10W-40? Hvis motoroljen i det heletatt kan være for tynn og forårsake klakkelyder? Ønsker, og prøver så godt jeg kan, å ta god vare på bilen min. Disse klakkelydene vekker litt bekymring.

 

olje_zps2axkmpkh.jpg

Endret av samaron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva innebar "full overhaling"? Jeg går ut fra at du har en svært spesifikk faktura. I motsatt fall ville jeg ha tatt en prat med verkstedet/mekanikeren, for det kan jo godt være at en fjær eller løfter har gitt seg, spesielt om den ikke har vært byttet (men også hvis en feil har blitt gjort, feil del har blitt brukt eller bare noen av dem har blitt byttet). Ulempen er jo at det blir vanskelig å finne ut av uten å løfte toppen, og da blir det umiddelbart en del jobb...

 

Uansett: snakk med verkstedet.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

10W-40 og 5W-40 oppfører seg helt likt på varm motor, sistenevnte er litt mer lettflytende ved kaldstart. Forutom kaldstartsegenskaper har de første tallene lite å si. Oljen blir uansett mye tynnere når den når driftstemperatur, så jeg ville ikke ha bekymret meg over den biten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alt av lager og slikt skal være skiftet, veivaksel, kamaksel og slikt var ikke noe slittasje, så det ble bare polert slik jeg oppfattet det. Motoren ble også borret opp ett hakk større, husker det var problematisk å få tak i nye stempel som passet. Ville vel være rart om fjærene til ventilene ble brukt om igjen i dette tilfellet? Skal rote i papirene mine og se om jeg finner fakturaen.

 

Så i utgangspunktet kan jeg utelukke oljen som synder? Kan det være mulig at verkstedet som foretok ventiljusteringer ikke har gjort jobben? Vet at denne motoren bruker shims for å justere klaringene. Noe nesten ingen verksteder har. Måtte reise til et annet verksted enn dem som i utgangspunktet ordnet motoren for meg siden dem ikke har shims. Trodde vel en brukket fjær ville blitt oppdaget ved ventiljusteringen, eller er dette vanskelig å se?

Lenke til kommentar

Du kan altids prøve med annen olje. F.eks den billigste mineralsk 10W-40 fra Biltema. Den holder kravene, er dritabillig, og får de fleste ulyder til å gi seg. For en tid. Men å velge en annen olje for å få den til å slutte å lage lyder er kun en måte å dekke over en feil på. Om det er så gale som du skriver, at den høres ut som noe annet enn det den er, så er det trolig noe gærnt. Ikke ta nei for et nei, ta den evt til et annet verksted som kan motor, få de til å uttale seg. I mange tilfeller er det mulig å lytte seg fram til hvor feilen/ulyden er med hjelp av stetoskop.

Når et verksted tar på seg jobben med å overhale en gammel Volvomotor så burde de kanskje også hatt shims... Bare en tanke...

Lenke til kommentar

Lagde ikke sån klakkelyd før overhalingen, så er jo noe som har oppstått i den prosessen. Lyser ikke noe oljetrykklampe når jeg starter, så er vel godt nok trykk.

 

Var innom verkstedet kort tid etter selve overhalingen. Ble fortalt lyden var i toppen av motoren, at det bare var ventilklakking. Ikke noe farlig ble jeg forsikret om. Skulle avvente en stund med ventiljustering. Hvis jeg tok en ventiljustering med en gang så ville det bli like ille igjen ble jeg fortalt. Ting måtte få tid til å sette seg. Er vel et halvt år siden jeg foretok ventiljustering, men opplever fortsatt ulyder. Føler ting har hatt god nok tid til å sette seg nå og burde ikke være noe klakkelyder.

 

Har forsøkt å diagnosere dette selv. Jeg er riktignok ikke noen mekaniker, men har gitt det et hederlig forsøk på egenhånd.

 

Noen har foreslått at det er injektorene som lager lyden. Bilen er ny nok til at det er elektronisk innsprøytning, ikke forgasser. Kjøpte meg et sån stetoskop for biler som jeg lyttet rundt med. Injektorene lager lyd, ja. En tikkelyd. Lyden jeg hører kommer fra selve motoren og høres best i toppen. En klakkelyd.

 

Fant fakturaen som jeg leste over. Kunne ikke se noe som heter spesifikt ventilfjær i listen. Har dette et annet navn? Ser det er byttet blandt annet noe som heter ventilstyringer.

Endret av samaron
Lenke til kommentar

Klakkelyder fra toppen er ofte forårsaket av slitt kamaksel eller ventil feil.

Kamaksler slites raskt ned når herdingen er borte. Dette gir knakking og dårligere ytelse.

Sliper du en kam for mye vil du fjerne herdingen og den feiler raskt.

Har du byttet kamaksel eller trimmet motoren?

Lenke til kommentar

Overhalingen var ikke for å trimme motoren, nei. Ikke noe trimming eller noe form for "rånebil" dette. Kamakselen ble ikke byttet ut i fra papirene, bare polert.

 

Jeg ba om at motoren skulle være like god som fabrikkny. Dette er en bil jeg bryr meg om som jeg ønsker å vedlikeholde og bevare. Var blandt annet dårlig kompresjon i én sylinder og mindre oljeforbruk, så følte det var tid for overhaling. Hvis noen deler var slitt og burde byttes, så skulle dette byttes sa jeg når jeg bestilte jobben.

Lenke til kommentar

Nei, jeg vet ikke annet enn at lyden kommer fra toppen av motoren. Som sagt var det ikke klakkelyd før overhalingen.

 

Vil jeg kunne se en brukket fjær hvis jeg skrur av dekselet, eller må jeg fysisk ta ut delene også før jeg kan se det?

 

Føler jeg må nesten ha noe håndfast fysisk bevis før jeg eventuelt reiser tilbake igjen. Har inntrykk av at verksteder ikke ønsker å feilsøke.

Endret av samaron
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nei, har ikke noe dokumentasjon på det. Leverte bilen inn til ventiljustering for et halvt år siden. Fikk bare en faktura på 1500kr eller hva det var.

 

Så denne lyden er ventiler som ikke er korrekt justert? Er det skadelig å kjøre slik? Har vært sån helt siden jeg hentet bilen etter motoroverhalingen. Mulig merkeverkstedet som gjorde ventiljusteringen egentlig ikke har gjort jobben? Har inntrykk av at det er mye slepphendt arbeid ute å går på bilverksteder.

Endret av samaron
Lenke til kommentar

Jeg syntes det høres ut som om det kan være ventiler, eller så kan det være selve kammen som er utslitt. Evt kunne det høres ut som skjørtebank, men det er vel enda mindre sannsynlig, og lite trolig, om du har lokalisert det til toppen

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Var ikke slik før motoroverhalingen. Kammen kan vel ikke ha blitt utslitt siden det var slik rett etter jeg hentet bilen igjen. Fikk beskjed det er ventilene som var ute av justering siden ting ikke har satt seg før motoren begynner å svive. Ble fortalt å vente en stund med ventiljustering sån det for satt seg ordentlig, så gjorde det ett år etterpå. Var ikke noe forandring på lyden etter jeg leverte bilen inn til merkeverksted for ventiljustering. Begynner å bli litt bekymret nå siden det er slik enda.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kommer med en oppdattering.

 

Har hatt bilen hos volvoforhandleren og svidd av et par tusen kroner på ventiljustering for tre uker siden. Resultatet ble ikke det jeg håpet på. Klakkelyden er der enda.

 

Kjørte til bilverkstedet jeg gjorde motorjobben hos og ba dem sjekke lyden igjen. Forklarte jeg har gjort 3 ventiljusteringer i løpet av 1 år nå uten hell. Verkstedet mente lyden hørtes ut som den kom fra dypere nede i motoren. Dem hadde informert motorverkstedet og ba meg ringe dem direkte.

 

Han jeg pratet med på motorverkstedet lurte på hvordan lyden var, hvilken olje jeg brukte osv. Forklarte alt har blitt gjort nøyaktig som jeg ble fortalt å gjøre etter motoroverhalingen, brukt nøyaktig samme olje som ble fylt på av verkstedet og fulgt oljeskiftene i forhold til brukerhåndboken til bilen. Han mente oljen som ble fylt på av verkstedet er feil, da syntetiske oljer er tynnere enn vanlige oljer til tross for at det er samme viskositet. Han ba meg bytte til 10W-40 delsyntetisk olje og kjenne og lukte på motoroljen jeg tappet av. Han ville gjerne jeg skulle samle opp den sån han kunne se på den selv. For meg både lukter og føles oljen ut som motorolje.

 

Jeg fikk beskjed om å IKKE kjøre bilen før han på motorverkstedet har hørt på den. Problemet er at han kan ikke gjøre det før ute i august siden han reiser på ferie nå. Jeg kan ikke være uten bil i en måned. Er det virkelig så farlig å fortsette å kjøre bilen frem til motorverkstedet åpner igjen? Har tross alt vært ulyder siden motoroverhalingen for halvannet år siden nå...

Endret av samaron
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg var hos motorverkstedet sist måned. Dem lyttet på motoren med stetoskop og konkluderte med at en aksling til oljepumpen er synderen. Se bilde under, del nr. 15. Ble forklart at kilesporet til oljepumpen blir utslitt. Burde ikke denne egentlig blitt demontert for å faktisk bekrefte dette? Har også i ettertid sett på et par andre akslinger som er tatt ut av motorer gått ca 400.000km. Hvis det var noe, så er det ikke noe nevneverdig med slittasje. Denne roterer jo bare én vei, så litt snodig den skulle rakkle/klakke slik i utgangspunktet? Føler egentlig jeg er i ferd med å bli motarbeidet, fikk inntrykk av at verkstedet ikke var interessert i å feilsøke/reparere siden jeg fikk servert en ansvarsfraskrivelse. Lyden var tross alt ikke der FØR overhalingen. Dette er noe som har vært slik fra dag 1 ETTER overhalingen. Kostet en liten formue også, så litt frustrert. For å toppe det, så gikk en av frostpluggene rett før helgen også... Har vært trøbbel med kjølesystemet etter overhalingen, måtte for et par måneder siden bytte alle pakningene til vannpumpen.

 

aksling2.jpg

Endret av samaron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...