Gå til innhold

Bruke BSU ved huskjøp eller ta større lån?


OddZen

Anbefalte innlegg

Hei, det nærmer seg tid for å kjøpe hus for meg og min kone. Vi selger leiligheten og har spart ca. 325 000 i BSU til sammen.

Dama i banken sa det kunne være lurt å ha dem lengrer på bsu kontoen, men hva sparer vi på det kontra å spytte dem inn i huset og få mindre lån?

 

La oss si at vi kjøper et hus til 3 500 000 + 90 000 i avgifter.

Vi har egentlig 1 325 000 i egenkapital men bruker ikke bsu så det blir kun 1 000 000 i egenkapital og låner dermed 2 590 000.

 

Er det noen som kan komme med et regnestykke så jeg kan se hvorfor vi ikke bør bruke BSUen?

 

DNB kunde, 2.05% rente på lån annuitet, BSU rente 3.20%, jeg er 27 år 174 000 på BSU og hun 25 år 148 000 på BSU.

Via har spart maks hvert år de siste åra men når vi kjøper hus kan det bli litt vanskeligere å spare til sammen 50 000, blir endel ekstra utgifter, mn skal sikkert klare en del, la oss si 30 000.

 

Pris for lån pr. mnd med 2 590 000 i lån er 11 100.

Pris for lån pr. mnd med 2 275 000 i lån er 9 700.

 

Takker!

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sjekka aldri noe særlig opp på hvorvidt det lønte seg krone mot krone.

Min BSU står urørt og planen er å fylle den opp til maksgrensa av to grunner:

- Høyere rente på BSU enn på lånet

- Skattefradrag 5 000 pr år (forutsatt maks sparing)

 

Skattefradraget kan jo alltids brukes til å betale litt ekstra på lånet

Lenke til kommentar

Det blir ikke 20 000, det blir ca 12 800. Du må ta renteinntekt BSU minus merrente pga større lån, det er ca 3 740 kr før skatteffekter (skatt på renteinntekt og fradrag på rente lån). Regner med at dere har stor nok inntekt til at det er skatt på renteinntektene. Med 25 % skatt (2016), blir beløpene 7 800 kr og  4 997 - dvs 2 803 kr i differanse. Så kommer skattefradraget på toppen - maks 10 000.

 

Men det er uansett lønnsomt å ikke bruke BSU-en til egenkapital, noe som gjelder generelt om sparerenten er høyere enn lånerenten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det blir ikke 20 000, det blir ca 12 800. Du må ta renteinntekt BSU minus merrente pga større lån, det er ca 3 740 kr før skatteffekter (skatt på renteinntekt og fradrag på rente lån). Regner med at dere har stor nok inntekt til at det er skatt på renteinntektene. Med 25 % skatt (2016), blir beløpene 7 800 kr og 4 997 - dvs 2 803 kr i differanse. Så kommer skattefradraget på toppen - maks 10 000.

 

Men det er uansett lønnsomt å ikke bruke BSU-en til egenkapital, noe som gjelder generelt om sparerenten er høyere enn lånerenten.

Takk for godt svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...