Gå til innhold

RYKTE: Dette skiller Nvidias GTX 1070 og GTX 1080


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Antar at forskjellen på 1070 og 1080 vil være/bli tilsvarende som den forskjellen som vi Ser mellom dagens 980 og 980 ti.

Eller som forskjellen mellom 970 og 980?

 

Er vel 20-30 % økning for hvert steg. Det som er interessant er hvordan de yter i forhold til dagens! :)

 

 

Syns forskjellen fra 970 til 980 er minimal, men snakker vi forskjell fra 960 til 970 så er det en økning på omtrent 50%, men fra 970 til 980 er det kanskje overkant av 10%. 

Ytelseshoppet fra 980 til 980 ti ligger vel ett sted midt i mellom tenker jeg, så ja var vel rundt 20-30% jeg ser for meg når det kommer til 1070 og 1080. Men Pascal i forhold til dagens, ja det blir spennende å se. De blir  mer strømeffektive og får nyere drivere, men utover det er det vanskelig å si noe om ytelsen. Hadde ikke forundret meg om 1080 viser seg å enten bli en ny innpakning av 980 ti, eller ligge rett under, nettopp fordi at det skal kunne bli konkurransedyktig, er ikke alle som har råd til consumerkort over 7k. Det overlater man til enthusiastene, og der blir det vel et nytt GTX 1080 ti om ikke altfor lenge. Men for min del blir det vel ikke noe før Volta iværfall, får heller overlate det årlige utskifte til eliten som har råd til slikt :)

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Alt jeg ser er at båndbredden er litt større hos 1080, som har en båndbredde på 320GB/s kontra 256GB/s hos 1070, men båndbredde påvirker ikke Memory Clock (Gbps). 

 

Sammenligner vi GTX 980 og 980 ti, så har 980 en båndbredde på 224.4GB/s, mens 980 ti har en båndbredde på 336.6GB/s, men begge kortene har en Memory Clock på 7.0Gbps.

 

Båndbredde påvirker ikke memory clock? Memory clock svarer direkte til båndbredde.

 

980 har 256 bit minnebus. 980ti har 384 bit.

 

(256 * 7 ) / 8 = 224 og (384 * 7 ) / 8 = 336

 

...fra 970 til 980 er det kanskje overkant av 10%.

Var det så lite som skilte de to? Tok bare et kjapt søk og så på ytelse på spill hos Sweclockers. Ikke særlig grundig undersøkt :D

Lenke til kommentar

 

Basert på tallene over så kommer 1080 til å ha 6.66 Gbps memory clock og 1070 til å ha 8 Gbps memory clock. Er det realistisk at 1080 kommer til å ha så lav clock?

 

Hvor fikk du 6.66Gbps og 8 Gbps fra? Alt jeg ser er at båndbredden er litt større hos 1080, som har en båndbredde på 320GB/s kontra 256GB/s hos 1070, men båndbredde påvirker ikke Memory Clock (Gbps). 

 

Sammenligner vi GTX 980 og 980 ti, så har 980 en båndbredde på 224.4GB/s, mens 980 ti har en båndbredde på 336.6GB/s, men begge kortene har en Memory Clock på 7.0Gbps. 

 

Men det overrasker meg hvis GTX 1080 får en båndbredde på 320GB/s, det er jo mindre en dagens referanse 980 ti. Vi får se om ryktene her stemmer da :/

 

Du skriver fortsatt hva du vil på forumet uten å ha noe kunnskap om det du skriver, eller noen kilder.

 

Hva med å stoppe å tippe på hvor mye raskere et kort er en et annet. Før du sier noe, sjekk på internet og kom med kilder. Det tar ca 30 sekunder.

 

Jeg tror mange folk her blander en del når det kommer til båndbredde for minnet.

 

Memory clock er en betegnelse til klokkefrekvensen til minnet. Altså samme som klokkefrekvensen til en CPU f.eks. Har du noen gang overklokket din Intel CPU til 4.5 Gbps? Åpenbart ikke. Du klokker den til 4.5 GHz. Hz, eller Hertz er et mål på frekvens. Altså hvor mange ganger i sekundet en operasjon kan gjennomføres. Det er det memory clock betyr. Økning av denne vil jo åpenbart gi flere operasjoner per sekund, som også gir mer overført data per sekund. Som dere kan se derimot så leverer GDDR5X mer data ved lavare frekvenser:

GDDR5X-clock-rates-and-bandwidth-635x198

GDDR5X ved 7 GHz (Hertz her er målt på en ikke like enkel måte her...) betyr ikke samme båndbredde som GDDR5. Hvis du ser på HBM igjen så finner vi klokkehastigheter på 500 MHz.

 

 

Jeg tror ikke jeg ville begynt å bekymre meg over frekvenser på minnet for å si det slik.

 

Jeg ville heller ikke bekymre meg over hastigheten på minnet. Nvidia er ikke idioter. Vi kan drive å hobby-spekulere alt vi vil her på forumet. Nvidia har laget GPUer i tiår, uten at de har vært begrenset av den grunn. Det har vært enkelte modeller (som GTX 670) Som har vært nærme limiten. Det å overklokke 7950 gikk mye bedre enn å overklokke 670 nettopp på grunn av dette. Likevel, på de frekvensene kortet kommer med har det aldri vært et problem. AMD pleier og alltid å ha mer VRAM og høyere hastighet på VRAM enn Nvidia. Hvor mye har det hjulpet dem? Ingenting.

 

Jeg tror ingen her vet nok om dette til å sette oss i en posisjon hvor vi kan bekymre oss. Dette er ikke for å være frekk, men hvis en ikke vet forskjellen på Gbps og GHz, så ser jeg ikke hvordan en kan være i en posisjon hvor en er bekymret for at neste Nvidia kort vil være holdt tilbake av båndbredde for VRAM.

 

Det er og sant det HKS sier. Forskjellen på dagens GDDR5X og GDDR5 er ganske liten. Som en ser av bildet jeg linket over her. Vi får ikke høy hastighet GDDR5X nå. Vi starter på bunnen, så gjerne 10 Gbps, men vanskelig å si. Det blir garantert ikke 14. Nvidia har fint vist at GDDR5 til 980 Ti ikke har noe problem med å holde følge med resten av GPUen. Tross langt høyere båndbredde for Fury kortene, så er de ikke raskere. En oppgradering på si 20% i båndbredde vil mest sannsynligvis holde for 1070 og 1080. Jeg tror folk trygt kan droppe bekymringene og la Nvidia finne ut av hva de trenger. Minner meg litt om når folk er skeptiske til GTX 960. Den har jo bare 2 GB VRAM og det er ikke nok har folk bestemt seg for. Til tross for at tester viser ingen forskjell til 4 GB. Det at AMD putter inn mer VRAM og høyere båndbredde, betyr ikke at Nvidia kort også må ha det. Det er AMD sin avgjørelse. Kortene blir dyrere, og ikke raskere. (Det viser AMDs regnskap tydelig)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er alltid mulig å vente seg ihjel. Men med mindre du sårt må ha noe nå, ville jeg ha ventet minst 4-6 uker til nå. Flere rykter som kanskje bekrefter tidligere popper nok hyppigere opp de neste ukene nå. Lansering er ikke langt unna.

 

Det er mulig du i juni kan få et litt bedre, litt billigere og muligens lavere strømforbruk enn dagens 980ti.

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar

Det kan godt være det blir lansert en 1080ti i juni ja.

 

Poenget er at det er ikke bekreftet noen navn enda. Det mange forumbrukere her mener med ny 80ti er en chip basert på noe annet enn GP104.

 

For å sammenligne med nåværende generasjon:

 

980 - basert på GM204

980ti - basert på GM200

 

Rykter sier at det vil komme GP100 - GP102 - GP104 - GP106 og GP107/108 hvor den førstnevnte er den eneste som er vist fram.

 

Det som ryktes komme i juni er varianter av GP104. Mest trolig med GDDR5? Mens mange ønsker seg GP100/102 med GDDR5X (Slutten av året - Global foundries har vel ikke startet masseproduksjon enda), eller HBM2 (Alt fra i morgen til neste år!).

Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt et lite håp for GTX 1080 Ti skal lanseres samtidig. En svensk artikkel kom med et slikt rykte at både 1080 og 1080 Ti skulle komme i Juni.

 

Det ryktet er basert på at nVidia har informert om at arvtageren til 980 og 980 ti vil lanseres i Juni, nVidia har enda ikke sagt noe om navnet på kort. Fra forrige generasjon var 970 arvtageren til 780, og 980 var arvtageren til 780 ti. Om denne arvtageren til 980 ti blir navngitt 1080 eller 1080 ti er ikke så viktig, blir den kalt 1080 ti, så ser vi vell et 1090 kort nærmere nyttår. 

 

Tviler på at nVidia blåser ut alle de beste kortene nå i Juni, må nok vente litt lenger på en 980 ti killer, den kommer nok nærmere nyttår tror jeg.... 

 

Men vi får vente å se, nVidia har ikke gitt ut all verden av informasjon enda, så mye spekulasjoner enn så lenge.

Lenke til kommentar

Har planer om å bygge en ny pc og sparer på til 980Ti. Ville dere ha ventet til Pascal kommer ut eller kjøpt 980Ti? Jeg skjønner at det å vente for noe nyere og bedre i pc-verdenen er noe du aldri kan gjøre for da venter du så og si evig, men. :)

Vel, de skulle jo egentlig komme med nye GPUer i 2016 Q1 ifølge ryktene i store deler av 2015. Det gjorde de åpenbart ikke. Så når kommer de egentlig? Litt vanskelig å si. Ser mange nevner juni her, og det er vel en greit tipping det tror jeg. Samtidig, hvilke kort kommer i juni? Vanskelig å si. I løpet av sommeren så ville jeg tro at et kort som er kraftigere enn 980 Ti hvertfall har kommet ut. Mye sannsynlig til en greiere pris også.

Lenke til kommentar

 

Har planer om å bygge en ny pc og sparer på til 980Ti. Ville dere ha ventet til Pascal kommer ut eller kjøpt 980Ti? Jeg skjønner at det å vente for noe nyere og bedre i pc-verdenen er noe du aldri kan gjøre for da venter du så og si evig, men. :)

Vel, de skulle jo egentlig komme med nye GPUer i 2016 Q1 ifølge ryktene i store deler av 2015. Det gjorde de åpenbart ikke. Så når kommer de egentlig? Litt vanskelig å si. Ser mange nevner juni her, og det er vel en greit tipping det tror jeg. Samtidig, hvilke kort kommer i juni? Vanskelig å si. I løpet av sommeren så ville jeg tro at et kort som er kraftigere enn 980 Ti hvertfall har kommet ut. Mye sannsynlig til en greiere pris også.

 

 

Blir vel greiere pris på 980 ti, ikke etterkommeren. Hva i all verden har nVidia å tjene på og selge et nytt skjermkort til skampris? Men lurt å vente på Pascal, da trolig 980 ti kortene blir billigere, for så å bli faset ut. Pascal serien koster vel etter ytelsen uansett vil jeg tro.

 

Nok av lykketenkere som mente at etterkommeren til 5960X trolig ville by på "billige" 8-cores fra intel, men nå ser det jammen ut som toppmodellen blir priset nesten 500USD over forgjengeren 5960x, som vil gi en norsk pris på drøye 16.5k for toppmodellen hos Broadwell-E. Så skjønner ikke hvor alle har det fra at nVidia vil gi ut 980 ti ytelse til en hyggelig pris med Pascal, hva i all verden har de å tjene på det? Forbrukere er jo mer enn villig til å kjøpe 980 ti til blodpris ser det ut som, så de har fint lite å tjene på og gi ut toppkort på "billigsalg".

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Du får bedre ytelse til lik pris. Se på GTX 970. Lik ytelse som langt dyrere kort, men langt billigere. Eller 960, som erstattet 760, men med mer ytelse. Fortsatt lik pris.

 

 

Eldre kort som 980 ti blir ikke nevneverdig billigere. Faktisk blir de dyrere etter litt. Alle som bil kjøpe for SLI. GPUer blir ikke veldig mye billigere over tid.

 

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva Intel gjør. Nvidia er et fritt selskap. Ellers så har Intel like priser på nye serier. Nye i3 serie koster det samme som forrige, samme med i5 og i7 også. Den nye Intel toppmodellen du snakker om er 10 kjerner, ikke 8. Altså ikke en etterfølger, men en ny CPU. Pris i USD for i5 f.eks holder seg fast. Så får du mer ytelse for samme pris generasjon etter generasjon.

 

Jeg gidder ikke å diskutere dette mer med deg. Det er jo helt åpenbart at dette stemmer, og jeg har vist deg det tidligere og. Hvis du vil betvile fakta kan du gjøre det alene. Jeg vet hvertfall hva som er sannheten, og jeg foretrekker å gi andre riktige svar. Beklager om det fornærmer deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet hvertfall hva som er sannheten, og jeg foretrekker å gi andre riktige svar. Beklager om det fornærmer deg.

 

Så det du sier er at du vet alt hva lanseringsprisen blir? Dette kunne du spart deg, for ett vås. Og jeg "betviler fakta", så langt har vi svært lite fakta og forholde oss til når det gjelder Pascal, så lurer på hvordan jeg skulle klart å betvilt noe som helst :p

 

GTX 780 ti kostet 5500 ved release, og etter den logikken du legge frem her så vil det si at 980 ti skulle koste det samme? Vel våkn opp da, 980 ti koster over 7k hvis du ikke har fått det med deg. 

 

Videre sa jeg at jeg antok at 1080 ikke ville bli priset noe særlig under dagens 980 ti, altså jeg antar at det vil få en pris på rundt 7k og oppover, noe som stemmer godt overrens med tidligere release av GTX 980 og 780 ti. Så hvordan dette er løgn skjønner jeg ikke.

 

Fint om du kan holde deg saklig og ikke dra alt jeg sier ut av kontekst og oppføre deg som en besserwisser som selvproklamerer seg selv som riktig til enhver tid. Du kan tydeligvis mye, men det er lov å ta feil innimellom og. Du har heller ingen flere forutsetninger enn meg til å anta pris på Pascal, og at du drar inn bilsalg som en grunn til at skjermkort blir dyrere når de blir gamle er jo latterlig. Hvor får du det fra? GTX 780 gikk jo 1000-1500 ned i pris da Maxwell ble lansert, så hvorfor kan vi ikke anta at 980 ti muligens går noe ned i pris? 

 

Logikken din er jo helt tullete hvis du tror GTX 980 ti vil gå opp i pris, samtidig som du tror at nVidia vil slippet et GTX 1080 kort med bedre ytelse til en lavere pris. Det blir jo å skyte seg selv i foten. Da vil jo nVidia brenne inne med en haug 980 ti kort.

 

Jeg blir iværtfall ikke fornærmet av deg når svaret du ga var så lite gjennomtenkt. Er fin kveldsunderholdning dette her  :lol:

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

GTX 780 Ti hadde en release pris på 700 USD. GTX 980 Ti hadde release pris på 650 USD. 980 Ti var billigere enn 780 Ti og hadde mye mer ytelse.

http://www.anandtech.com/show/7465/nvidia-announces-geforce-gtx-780770-price-cuts-gtx-780-ti-launch-date

http://www.anandtech.com/show/9306/the-nvidia-geforce-gtx-980-ti-review

 

Jeg vet ikke hvilke prisnivåer Nvidia kommer til å sette nei, men historien fra alle tidligere generasjoner sier lavere pris og mer ytelse. 

 

Denne diskusjonen er ellers ferdig nå, det eneste du gjør er å finne på ting, og komme med teorier. Hvis du vil skrive din egen GPU historie så hent frem Word, jeg er lite interessert. Det du sier stemmer beviselig ikke, og etter å ha bevist det 3 ganger er jeg liksom litt lei. Som sagt, jeg er opptatt av det som er fakta, og det er det jeg skriver. Hvis du vil dikte opp din alternative sannhet står du selvfølgelig fritt til å gjøre det.

 

Legg og merke til at prisen for 780 og 980 begge er 500 USD. Prisen for 970 var 10 USD lavere enn 770. Alle erstatningene hadde klart bedre ytelse. Dette gjelder for alle GPUer. 1080 vil mest sannsynlig koste 500 USD. 1070 vil komme rundt 320 USD. Hva det blir i kroner er noe annet, men det er styrt av valuta-kurs, ikke Nvidia prissetting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

GTX 780 Ti hadde en release pris på 700 USD. GTX 980 Ti hadde release pris på 650 USD. 980 Ti var billigere enn 780 Ti og hadde mye mer ytelse.

http://www.anandtech.com/show/7465/nvidia-announces-geforce-gtx-780770-price-cuts-gtx-780-ti-launch-date

http://www.anandtech.com/show/9306/the-nvidia-geforce-gtx-980-ti-review

 

Jeg vet ikke hvilke prisnivåer Nvidia kommer til å sette nei, men historien fra alle tidligere generasjoner sier lavere pris og mer ytelse. 

 

Denne diskusjonen er ellers ferdig nå, det eneste du gjør er å finne på ting, og komme med teorier. Hvis du vil skrive din egen GPU historie så hent frem Word, jeg er lite interessert. Det du sier stemmer beviselig ikke, og etter å ha bevist det 3 ganger er jeg liksom litt lei. Som sagt, jeg er opptatt av det som er fakta, og det er det jeg skriver. Hvis du vil dikte opp din alternative sannhet står du selvfølgelig fritt til å gjøre det.

 

Legg og merke til at prisen for 780 og 980 begge er 500 USD. Prisen for 970 var 10 USD lavere enn 770. Alle erstatningene hadde klart bedre ytelse. Dette gjelder for alle GPUer. 1080 vil mest sannsynlig koste 500 USD. 1070 vil komme rundt 320 USD. Hva det blir i kroner er noe annet, men det er styrt av valuta-kurs, ikke Nvidia prissetting.

 

"Nå har jeg bevist det 3 ganger" og Denne diskusjoner er ellers ferdig nå", for en umoden måte å få siste ord på, trist.

 

Hva antydet USD verdi er er jo irrelevant, du må se på norske priser, ærlig talt. 

 

Te en titt her du mister besserwisser:

http://www.tek.no/artikler/test-nvidia-geforce-gtx-780-ti/154035 

https://prisguiden.no/produkt/nvidia-geforce-gtx-780-ti-196346

 

Som du ser ble 780 ti solgt for 5399,- NOK ved release her i Norge, hvilke prisantydning kortet hadde i USD er irrelevant, det har faktisk ikke en dritt med saken å gjøre. Du leter bare etter unnskyldninger for å styrke ditt argument. Som du ser kostet jo ikke 780 ti mer enn 5.5k her til lands ved relase, og hva kostet 980 ti? Det koster jo over 7k, understreker NORSK pris.

 

"Hvis du vil skrive din egen GPU historie så hent frem Word", dette er ikke vits å kommentere en gang. Blir for useriøst og off-topic.

 

Du sier du baserer deg på fakta, forklar derfor hvorfor 780 ti kun kostet 5.5k ved release? Den kostet aldri over 7k slik som du antar. Morsomt at du baserer deg sånn på fakta men uten å ha snøring på hva et 780 ti kort kostet nytt  :lol: 

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...