Gå til innhold

Oppgradering av gaming PC!


Anbefalte innlegg

Hei! Da er tiden kommet for å oppgradere min gamle I5-2500K CPU.

Siden jeg føler at utviklingen på pc-deler er litt som og ikke følge med i mattetimen et par minutter, så spør jeg derfor her.

 

Jeg bruker pcen primært til spilling, samt streamer på Twitch fra tid til annen, så ønsker ikke at ting skal fungere "bare ok".

 

Deler jeg har fra før av relevanse(?):

ASUS GeForce GTX980 STRIX

Corsair CX750W

Antec Kuhler H20 620  <-- Kjøpt likt som den gamle i5en så den er jo noen år gammel. Bytte?

 

Jeg har sett for meg en Intel Core i7-6700K Skylake, men kan gå for noe annet om dere mener det såklart.

Jeg er ingen klokker så kjører stort sett kun "turbo mode" e.l.

 

Det jeg trenger hjelp til er nytt hovedkort, samt RAM, evt andre ting jeg må ha med i ett sånt oppsett.

 

Mvh Henning

Endret av Henning-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ikke ut som du har noen særlige krav til HK - så da går du bare for et rimelig ett.

Siden du ønsker 6700K (som er et fint valg) så tar du et hovedkort med Z170 brikkesett. Da har du iallfall muligheten for OC skulle du ønske det i fremtiden, samtidig som du øker verdien ved (og muligheten for) bruktsalg.

Selv liker jeg Asus og ASRock hovedkort.

http://www.prisjakt.no/category.php?o=produkt_pris_inkmoms&b=s265536341

 

Asus Z170-A er et solid valg f.eks. (Regner med du har ATX kabinett siden du ikke skriver noe?)

 

Når det gjelder ram så går du for 2*8 GB. Det er et godt valg på socket 115x. Ønsker du å bruke mindre penger så må det bli 2*4 GB.

Jeg hadde tatt G.Skill (Trident eller Ripjaw). De er godt priset og klokker fint. Ta 2666mhz eller høyere, da får du mest for penga.

http://www.prisjakt.no/category.php?&b=s265536385

Så se etter høy mhz og lav CL (cas latency) i den prisklassen du klarer.

 

Vedr kjøler så kan du jo bare bruke den du har hvis du er fornøyd med den.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sies at dollar kursen muligens blir svakere.

Og norske valuttaen muligens blir slik det var før:

 

http://www.abcnyheter.no/penger/okonomi/2016/04/14/195211036/oljeprisen-blir-neppe-hoyere-enn-50-dollar-fatet

 

I tillegg kommer nok AMD Zen som kanskje kan gi intel bedre konkuranse.

 

Da Intel Core i5-6600 eller

Intel Core i5-6600T er de prosessorene du får mest for pengene i dag sistnevnte er best på varme sommerdager, i7-6700K koster nesten dobbelt så mye, det er kun hypetreading litt bedre klokkehastighet og overklokking som er forskjellene.Så egentlig burde prisen ha vært 500 kr dyrere en i5 6600.

For tviler på overklokking\hypertreading gjør særlig forskjell på kostnadene for intel. Vet ikke om det er fordi K prosessor er mere populært derfor vet intel de kan ta stiv pris på den, da gir det mere for pengene å gå for sokkel 2011-3 (i7-5820K) da 6 kjerner er fin med mye behov og prisen er langt mere fornuftig hva man får for pengene.

Eneste negativ på den er dyre hovedkort f.eks Asus X99-A

, trekker 140 watt strøm og trenger bedre kjøling.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Å oppgradere fra i5 2500K til i5 6600/6600K er bortkasta penger. Rett og slett. Steget opp til 6700K blir bedre, siden den har høyere klokkehastighet OG flere tråder (med HT). Noe som er mer relevant for trådstarter som ikke overklokker. Å kjøpe X99 og 5820K er heller ikke det beste siden Intel kommer med Broadwell-E snart.

 

Ellers støtter jeg råda til Kyrre S. her :)

Lenke til kommentar

Å kjøpe X99 og 5820K er heller ikke det beste siden Intel kommer med Broadwell-E snart.

Tror argumentet ditt er litt tynt:

Med mindre trådstarter skal ha det råeste Core i7-6950X mot dagens i7 5960X

Er det nok lite vits å vente.

Tviler på 5920K blir særlig bedre kanskje 100 mhz høyere stock hastighet.

 

Mistenker Core i7-6950X kommer til en pris færreste vil betale f.eks 15 000.

 

 

Å oppgradere fra i5 2500K til i5 6600/6600K er bortkasta penger. Rett og slett. Steget opp til 6700K blir bedre, siden den har høyere klokkehastighet OG flere tråder (med HT).

Er klar over det, men 6700K er også bortkasta penger, med mindre man virtualiser i virtuelle programvare, eller jobber med mye multitasking men 5820K er ennå bedre der. Eneste ulempe det er Haswell E så effekforbruken\ytelse er ikke like bra. Da det egentlig er beregnet mot server\desktop kombinasjon for de litt mere kravstore brukerne.

Lenke til kommentar

Tviler på 5920K blir særlig bedre kanskje 100 mhz høyere stock hastighet.

 

Intel Core i7-6850K skal få 3.6 Ghz base vs 3.3 for 5820K etter den infoen som har lekket, og siden trådstarter ikke overklokker, så kan man jo si at alt hjelper.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Å oppgradere fra i5 2500K til i5 6600/6600K er bortkasta penger. Rett og slett. Steget opp til 6700K blir bedre, siden den har høyere klokkehastighet OG flere tråder (med HT). Noe som er mer relevant for trådstarter som ikke overklokker. Å kjøpe X99 og 5820K er heller ikke det beste siden Intel kommer med Broadwell-E snart.

 

Ellers støtter jeg råda til Kyrre S. her :)

Utifra de testene jeg har sett så er det tilnermet ikke eksisterende forskjell mellom i5-6600k og i7-6700k i mange spill, spesielt om de klokkes til samme frekvens.

 

De har forskjellig stock hastighet men begge ser ut til å kunne overklokkes til mellom 4.7 og 4.9 GHz.

Verdt å merke at i7-6700k bruker mer strøm/blir varmere på samme klokkefrekvens i forhold til i5-6600k.

 

 

Har selv en i5-6600k på vei i posten. Falt på den pga temperatur og at den ikke ser ut til å yte særlig dårligere i det jeg bruker PCen mest til (spill).

Lenke til kommentar

De har forskjellig stock hastighet men begge ser ut til å kunne overklokkes til mellom 4.7 og 4.9 GHz.

Verdt å merke at i7-6700k bruker mer strøm/blir varmere på samme klokkefrekvens i forhold til i5-6600k.

 

Jeg er klar over alt det der, men trådstarter overklokker ikke. Hadde han gjort det, så hadde det mest økonomiske valget vært å overklokket hans i5 2500K opp til 4.5 Ghz da...  ;)

Lenke til kommentar

Trådstarter har ikke sagt et kvekk om at økonomien er stram, og han har heller ikke satt noe budsjett. Han har derimot sagt

 

ønsker ikke at ting skal fungere "bare ok"

Generelt pleier ikke jeg å foreslå i7 fremfor i5, men når streaming er en vesentlig del av det man skal bruke maskinen til kan i7 ha noe for seg.

 

Om vi videre ser på hva som er på markedet i dag og ikke hva som kommer i morgen, gir nok 5820K mer bang for bucks enn 6700K. 5820K har 6 kjerner + 15 MB cache kontra 6700K sine 4 kjerner og 8 MB cache. Prismessig er det vel strengt tatt ikke så mye forskjell. Muligens noe prisdifferanse på HK for LGA1151 kontra LGA2011-3, men det er det vel mulig det er verdt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...