Gå til innhold

nettverk over 200 meter


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg vurderer å få naboen min til å installere fiber hjemme hos seg slik at vi kan få internett igjennom de. De bor 1.3km unna i luftlinje og tenker å bruke Ubiquiti PowerBeam 5AC-300 fra naboen til siloen som vi har på gården.

Det jeg lurer på er hvordan ville vært beste løsning for å få internettet/nettverket fra siloen og til huset da det er ca. 140 meter i luftlinje mellom de.
Går det å strekke 100 meter med cat6 og sette en switch for så å strekke resten?

 

Har ikke så veldig stort budsjett (2-3k)

Endret av Mikkn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mellanox ConnectX-2 EN MNPA19-XTR AddOn 10GBASE-SR SFP+ LC

 

Vanskelig å finne fiber da de selger kun 25 meter.

Problemet med Cat6 over 100 meter er det vanskelig å strekke lengere, multimode klarer 300 meter strekk og er noe tynnere.

Trenger du ikke 10 gigabit sjekk singlemode de klarer 10 km

 

 

TP-LINK NETWORK MC220L GIGABIT ETHERNETMEDIA CONVERTER 1000M SFP SLOT RETAIL

 

TP-LINK NETWORK TL-SM321B 1000BASE-BX WDMBI-DIRECTIONAL SFP MODULE RETAIL

 

TP-LINK NETWORK TL-SM321A 1000BASE-BX WDMBI-DIRECTIONAL SFP MODULE RETAIL

 

Du må ha A på den ene siden og B på den andre siden fordi ellers får du ikke link. Fiber må du finne selv,

 

LC to LC fiber patch cord jumper cable, SM, Simplex, 9/125, 20 Meters

 

Mener det var noe slik som er ganske tynt du trenger for multicom SFP pluggene bare 100-150 meter som ikke er så lett å få tak i.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

PS: Ta LMH1 sine poster med ett trillbårlass salt.

 

Antagelig kommer du billigere ut av det med 2 x fiberconvertere istedenfor 2 x switcher. Noen fiberconvertere har óg optikken innebygget, så du slipper å kjøpe det i tillegg.

 

Det viktigste er at du kjøper ting som passer overens. Nøkkelord, som må matche, er LC/SC/MM (multimode)/SM (singlemode).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

PS: Ta LMH1 sine poster med ett trillbårlass salt.

Hehe

 

Det jeg lurer på er hvordan ville vært beste løsning for å få internettet/nettverket fra siloen og til huset da det er ca. 140 meter i luftlinje mellom de.

Går det å strekke 100 meter med cat6 og sette en switch for så å strekke resten?

Ja teoretisk er det mulig å ha cat5e\6\7.

Problemet når dette er utendørs er fukt\kulde ofte problemet hvis du ikke da skjermer kabelen nok.

Fiber er bedre å bruke utendørs kan strekke lengere uten å måtte være avhening av romtempratur.

Der er ofte fiberpluggene innendørs men kablene i rør.

 

For de fleste kobber funger dårlig under 10 grader kan lett bli kondens hvis switchen\kabelene ikke er teipet godt nok for å ungå dette.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har funnet cat6 utendørskabel på trommel til rundt 1000kr for 300 meter, så er jo alternativ om det blir å fungere med gigabit switch en plass imellom endepunkter.

 

Det er ca. fri sikt ja. klarer ikke å finne noe billigere i Norge fra Ubiquiti med AC hastigheter enn 1195kr. Såvidt jeg klarer å se er det Dustin Home som har best utvalg faktisk.  :hmm:

Lenke til kommentar

Har funnet cat6 utendørskabel på trommel til rundt 1000kr for 300 meter, så er jo alternativ om det blir å fungere med gigabit switch en plass imellom endepunkter.

 

Det er ca. fri sikt ja. klarer ikke å finne noe billigere i Norge fra Ubiquiti med AC hastigheter enn 1195kr. Såvidt jeg klarer å se er det Dustin Home som har best utvalg faktisk.  :hmm:

Du vil få problemer på 300 meter, en trommel på 300 meter er laget for å kutte opp. Maks lenge etter standarden er 100meter + 10 meter i hver ende.  

Lenke til kommentar

Mitt forslag, billig, og gir 100Mbit:

2 * fiberconvertere - http://www.ebay.com/itm/TP-LINK-MC100CM-10-100Mbps-Ethernet-Multi-Mode-SC-Fiber-Media-Converter-RJ45-LAN-/262092372518?hash=item3d05ec3a26:g:8AQAAOSwA4dWHU2g

Skal (burde) være riktig strømplugg på converterne, i følge selger.

 

Så kjøper du så langt du trenger med SC-SC multimode fiberkabel. Husk at fiber ikke tåler mye, så vær forsiktig når du monterer/graver dette. Putt den i rør om du skal grave, ikke stripse den hardt om du skal henge opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ser nesten ikke for meg at dette blir en bedre løsning enn det jeg antar du har i dag.

Potensielt bedre hastighet, men økt ustabilitet og mye mer som kan gå galt. 

Lenke til kommentar

Vil tro retningsbestemt wifi vil være mye enklere å forholde seg til, og mye mindre komplikasjoner enn å trekke "innefiber" ute.

 

Sitter også å vurdere om det bare blir ubiquiti link hele veien.

 

 

 

Har funnet cat6 utendørskabel på trommel til rundt 1000kr for 300 meter, så er jo alternativ om det blir å fungere med gigabit switch en plass imellom endepunkter.

 

Det er ca. fri sikt ja. klarer ikke å finne noe billigere i Norge fra Ubiquiti med AC hastigheter enn 1195kr. Såvidt jeg klarer å se er det Dustin Home som har best utvalg faktisk.  :hmm:

Du vil få problemer på 300 meter, en trommel på 300 meter er laget for å kutte opp. Maks lenge etter standarden er 100meter + 10 meter i hver ende.  

 

 

Planen var ikke å bruke alle 300 i én strekke, men dele opp i f.eks 100 meter og og 50 meter og ha en switch mellom som en "booster", om det er mulig da.

 

Mitt forslag, billig, og gir 100Mbit:

2 * fiberconvertere - http://www.ebay.com/itm/TP-LINK-MC100CM-10-100Mbps-Ethernet-Multi-Mode-SC-Fiber-Media-Converter-RJ45-LAN-/262092372518?hash=item3d05ec3a26:g:8AQAAOSwA4dWHU2g

Skal (burde) være riktig strømplugg på converterne, i følge selger.

 

Så kjøper du så langt du trenger med SC-SC multimode fiberkabel. Husk at fiber ikke tåler mye, så vær forsiktig når du monterer/graver dette. Putt den i rør om du skal grave, ikke stripse den hardt om du skal henge opp.

 

100Mbit blir for smått da jeg vurdere å ha raskere linje. Fant fiberkabel på ebay til 1600kr for 250 meter innendørs.

Endret av Mikkn
Lenke til kommentar

 

Vil tro retningsbestemt wifi vil være mye enklere å forholde seg til, og mye mindre komplikasjoner enn å trekke "innefiber" ute.

 

Sitter også å vurdere om det bare blir ubiquiti link hele veien.

 

 

 

Har funnet cat6 utendørskabel på trommel til rundt 1000kr for 300 meter, så er jo alternativ om det blir å fungere med gigabit switch en plass imellom endepunkter.

 

Det er ca. fri sikt ja. klarer ikke å finne noe billigere i Norge fra Ubiquiti med AC hastigheter enn 1195kr. Såvidt jeg klarer å se er det Dustin Home som har best utvalg faktisk.  :hmm:

Du vil få problemer på 300 meter, en trommel på 300 meter er laget for å kutte opp. Maks lenge etter standarden er 100meter + 10 meter i hver ende.  

 

 

Planen var ikke å bruke alle 300 i én strekke, men dele opp i f.eks 100 meter og og 50 meter og ha en switch mellom som en "booster", om det er mulig da.

 

Mitt forslag, billig, og gir 100Mbit:

2 * fiberconvertere - http://www.ebay.com/itm/TP-LINK-MC100CM-10-100Mbps-Ethernet-Multi-Mode-SC-Fiber-Media-Converter-RJ45-LAN-/262092372518?hash=item3d05ec3a26:g:8AQAAOSwA4dWHU2g

Skal (burde) være riktig strømplugg på converterne, i følge selger.

 

Så kjøper du så langt du trenger med SC-SC multimode fiberkabel. Husk at fiber ikke tåler mye, så vær forsiktig når du monterer/graver dette. Putt den i rør om du skal grave, ikke stripse den hardt om du skal henge opp.

 

100Mbit blir for smått da jeg vurdere å ha raskere linje. Fant fiberkabel på ebay til 1600kr for 250 meter innendørs.

 

Ja, det vil gå fint å bruke en svitsj slik, så lenge du har et sted å legge den. Er jo laget for innendørs bruk :D

 

Det jeg kanskje ville ha gjort er å legge et litt stort trekkerør som tåler å ligge under bakken, og så trekke fiberkabel m/ ende igjennom den. Og så en fiberconverter i hver ende. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...