Gå til innhold

Datautdanning for forsking


Metam

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hvilken rute bør jeg gå for å bli professor/forsker innenfor et datarelatert felt? Jeg er veldig interessert i kunstig intelligens, så jeg tror det ville være veldig interessant å delta i å utvide feltet.

 

Men jeg har også hørt mange dumme ting om yrket og miljøet i akademia, så jeg vil helst ha en utdanning som også kan være verdifull i praktisk arbeid. Softwareutvikling og sånt.

 

Er kanskje dataingeniør det beste startpunktet? Tenker da å ta det på UiA eller NTNU (litt langt borte, dessverre). Deretter kan jeg fortsette med master i datateknologi på NTNU og ta doktorgrad i utlandet eller noe.

 

Så egentlig er vel spørsmålet om den planen høres bra ut? Eller er det nødvendig å ta informatikk dersom jeg vil skaffe ph.d? 

 

Å ja, og hvordan bør man oversette dataingeniør/informatikk på eventuelt CV i utlandet? Det virker som "computer engineering" og "informatics" betyr noe annet. Kan de begge bare kalles "computer science"?

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den greie måten er vel bachelor i informatikk (evt i informasjonsvitenskap), så master. Så søker du stipendiatstilling og gjør unna doktorgraden. Så søker du professorstillinger. Sistnevnte er altså ikke en grad men en stilling, selv om journalister og andre later til å tro det motsatte.

Dette gjelder universitetene, inkl NTNU. Om du kan gå samme vei fra høyskolene vet jeg ikke, men jeg regner med det, evt med et par tillegg.

Lenke til kommentar

Den greie måten er vel bachelor i informatikk (evt i informasjonsvitenskap), så master. Så søker du stipendiatstilling og gjør unna doktorgraden. Så søker du professorstillinger. Sistnevnte er altså ikke en grad men en stilling, selv om journalister og andre later til å tro det motsatte.

Dette gjelder universitetene, inkl NTNU. Om du kan gå samme vei fra høyskolene vet jeg ikke, men jeg regner med det, evt med et par tillegg.

Må regne med å gå via noen post.doc.-forskerstillinger og førsteamanuensis-stilling først, før man er kvalifisert i kampen om professoratene. Professorater krever gjerne en viss mengde forskningsarbeid etter doktorgraden (over doktorgradsnivå, naturligvis).

 

Det er ytterst få som blir professor før fylte 40, selv om det finnes unntak helt ned i slutten av 20-årene. De eksemplene som finnes, har gjerne forsert løpet med mastergrad rundt 21-22 årsalderen og PhD relativt kort tid etterpå. Norges yngste nåværende professor ble det i en alder av 28. http://www.dagbladet.no/2014/04/24/nyheter/ntnu/professor/norges_yngste_professor/terje_lohndal/32964432/

Lenke til kommentar

Studieløp jeg ville anbefale : Bachelor Datateknikk (3år)     >     Master of Computer Science (2 år)     >     PhD of Computer Science (3-5år).

 

Du har mer realfag i dataingeniørfaget enn bare informatikkfaget, altså du får gjennomgå matte 1,2 og 3 og fysikk samt lab øvinger.

 

Om det har noe å si vet jeg ikke, men tror uansett dataingeniør ser bedre ut på CVen, men jobb får man mest ut i fra spesialisering osv du tar i løpet av studiene. Tror man begynner med kunstig intelligens og VR på mastergraden, men det er forskjellig på hver skole.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...