Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Få bort kazaa og andre fildelings programmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om du skulle greie å konfigurere Win98 til å nekte installasjon av nye programmer, så greier du ikke med dette å hindre bruk av P2P. Dette fordi noen av de ikke trenger installasjon, kun vanlig lagring av filer (un-zip).

 

Tror din beste sjanse er en personlig brannmur eller lignende som tillater kun godkjente programmer tilgang til Internet. F.eks. kan Sygate Personal Firewall gjemmes, passordbeskyttes og settes til å blokkere all trafikk når den ikke kjøres (hvis den blir terminert). Jeg har ikke testet disse funksjonene.

Lenke til kommentar
Selv om du skulle greie å konfigurere Win98 til å nekte installasjon av nye programmer, så greier du ikke med dette å hindre bruk av P2P. Dette fordi noen av de ikke trenger installasjon, kun vanlig lagring av filer (un-zip).

 

Tror din beste sjanse er en personlig brannmur eller lignende som tillater kun godkjente programmer tilgang til Internet. F.eks. kan Sygate Personal Firewall gjemmes, passordbeskyttes og settes til å blokkere all trafikk når den ikke kjøres (hvis den blir terminert). Jeg har ikke testet disse funksjonene.]

Det er rikitg at du kan velge hvilke programmer som skal ha tilgang til internett. Sygate kontrollerer sjekksumen til programmene som skal ha tilgang. Dette gjøres for å sikre at programmene ikke er endret siden de sist ble godtatt av administrator.

 

Brukere som vil slå av brannmuren kan imidlertid prøve å avbryte oppgaven i oppgavebehandling. Så hvis du virkelig vil beskytte deg mot p2p må du vel bytte operativsystem.

 

Edit: Skulle omformulere det litt. Men endringen forsvant visst

Endret av RolfOve
Lenke til kommentar

RolfOve: Posten din fra kl. 15.47 er totalt omskrevet fra orginalen. Vennligst ikke gjør store endinger i poster lenge etter de har blitt svart på. Det blir vanskelig å få noe sammenheng i tråden på denne måten. Alternativet er at jeg må qoute hele poster som under, noe som tar unødig plass.

 

Har brukt denne fonkusjonen og den fungerer glimrende.

 

Ifølge dokumentasjonen, så er det nettopp dette opsjonen om å blokkere all trafikk når når Sygate ikke kjører skal forhindre. Men som sagt, har ikke testet denne funksjonen
Hva ifølge dokumentasjonen?

Skjønner ikke helt hva du lurer på. Du skriver at du har brukt funksjonen (jeg antar du refererer til "Block All Traffic While the Service is Not Loaded") og at den fungerer glimrende. Og så skriver du "Hva ifølge dokumentasjonen"? Jeg refererer nettopp til "Block All Traffic While the Service is Not Loaded", og om den termineres/avbrytes på noen måte, så skal den blokkere all trafikk til og fra maskinen.

 

En guid skrevet om Sygate Personal Firewall sier:

Block All Traffic While the Service is Not Loaded This is probably my favorite option of them all. Sygate has termination process protection, meaning that in theory Sygate cannot be terminated. Now nothing is foolproof, so layered protection is best. So say Sygate does get terminated...with this option enabled, NO TRAFFIC GOES INBOUND OR OUTBOUND! It is all blocked, every last packet. Again, nothing is foolproof. Common sense tells you that two fences around your yard will make your property harder to penetrate. Recommendation: Do you really need to know? On 24/7/365! Anything less is just not taking advantage of Sygate's POWERS!

 

Edit: feil i tag.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Uffda, jeg tror jeg overså poenget ditt i det første innlegget.

Beklager det.

 

Kan like godt slette innleggene mine :)

RolfOve: Posten din fra kl. 15.47 er totalt omskrevet fra orginalen. Vennligst ikke gjør store endinger i poster lenge etter de har blitt svart på. Det blir vanskelig å få noe sammenheng i tråden på denne måten. Alternativet er at jeg må qoute hele poster som under, noe som tar unødig plass.
Det første innlegget var dårlig formulert og den nye formuleringen som jeg skrev etterpå ble ikke lagret. Måtte derfor skrive det på nytt senere. Beklager det også :)
Lenke til kommentar

Antar du mener hosts-fila, men det vil ikke hjelpe deg noe særlig med P2P-programmer. Det er ikke noen tilsvarende fil for porter.

 

Edit: Hadde vært hyggelig om du flyttet din maskinvare inn i "Min maskinvare" i profilen din. Like greit å gjøre det før du får påtale av en moderator. Det er ikke lenger lov å ha slike lister i signaturen.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Hvis du vil hindre at personer laster ned og innstallerer kazaa på maskinene det er snakk om, så tror jeg det enkleste ville være å blokkere tilgangen til sidene disse lastes ned fra.

 

Hvis jeg tipper rett, så sliter du kanskje med det samme problemet som på gamleskolen min, der folk lastet ned kazaa, og med det tonn med adware o.l.

 

For å fjerne adgang til disse sidene, kan du gå inn i en fil som heter "hosts" (ikke noe filetternavn), og legge til f.eks dette:

 

127.0.0.1 www.kazaa.com

 

 

 

Da vil alle som taster inn www.kazaa.com på nevnte maskin få opp "siden kan ikke vises", fordi IE vil automatisk lete etter ip-adresse 127.0.0.1, som er din egen lokale PC. De fleste vil da gi opp å innstallere kazaa ;)

Du kan legge til alle andre adresser du vil også.

Lenke til kommentar
Hvis du vil hindre at personer laster ned og innstallerer kazaa på maskinene det er snakk om, så tror jeg det enkleste ville være å blokkere tilgangen til sidene disse lastes ned fra.

 

....

Dette hindrer ikke å installere programmene, eller tilgangen for disse programmene til Internet. Dette hindrer kun å laste ned programmene fra de adressene du legge inn i hosts-filen. Det finnes en haug med alternative nedlastingsadresser, og programmene kan fint taes med på diskett eller CD, eller lastes ned fra en emailkonto. Dette er en svært dårlig løsning for det du ønsker å oppnå hvis dette er det eneste tiltaket du gjennomfører, men det kan redusere tilgjengeligheten av disse programmene noe.

Lenke til kommentar
Hvis du vil hindre at personer laster ned og innstallerer kazaa på maskinene det er snakk om, så tror jeg det enkleste ville være å blokkere tilgangen til sidene disse lastes ned fra.

 

....

Dette hindrer ikke å installere programmene, eller tilgangen for disse programmene til Internet. Dette hindrer kun å laste ned programmene fra de adressene du legge inn i hosts-filen. Det finnes en haug med alternative nedlastingsadresser, og programmene kan fint taes med på diskett eller CD, eller lastes ned fra en emailkonto. Dette er en svært dårlig løsning for det du ønsker å oppnå hvis dette er det eneste tiltaket du gjennomfører, men det kan redusere tilgjengeligheten av disse programmene noe.

Ja jeg veit det, men er det snakk om det jeg tror, altså fjortisser med niks datapeil, så vil de gi opp da de ser at de ikke får lasta ned kazaa fra kazaa.com, noe som vil eliminere 99% av all slik nedlasting.

Lenke til kommentar

tviler på at fjortisser er så dumme at selv om de ikke kan laste ned kazaa fra kazaa.com så finnes det selvsagt mange andre metoder for å laste inn dette ja, som beskrevet i tidligere poster ja...

 

Men som sagt: Windows 98 i nettverk - LOL

 

Ikke noe hemmelighet at win98 er avleggs, men sikkerheten i kombinasjon med fat32 er jo under pari...

 

Win98+Fat32+Bredbånd+Ukyndige brukere er jo som skapt for misbruk..

 

Hva med evt Linux i stedet for Win98 da evt

 

Men brannmur må man selvsagt hvis man har win98, særlig hvis man har bredbånd...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...